خبرهای داغ:
گزارشی از نمایشگاه‌های حرم حضرت معصومه در نوروز 95
این علی اکبر عربی است که به همراه دو همرزم شهیدش به عنوان شهدای مدافع حرم و خادم آستان کریمه اهل بیت در «نمایشگاه فاطمی» واقع در کتابخانه تازه احداث شده حرم مطهر حضرت معصومه(س) و در ایام نوروز میزبان بازدیدکنندگان هستند.
کد خبر: ۸۶۵۳۵۴۴
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، اینجا قم است و نوروز 1395. قلب شهر بدون تردید، در آستان منوّر بی بی فاطمه معصومه(س) علیها می‌زَنَد.

برای مشرف شدن، راه‌های متعددی وجود دارد که یکی از آن‌ها، پارکینگ شرقی حرم مطهر است. بخشی از این پارکینگ، با فضای نمایشگاهی به نام «حریم حرم» مزیّن است، نمایشگاهی شامل روایتی هنرمندانه از زندگانی حضرت کریمه اهل بیت(س) در کنار تصاویری زیبا از حرم مطهر به همراه فروشگاه عرضه متبرکات آستان مقدس.

از پارکینگ شرقی به طرف حرم مطهر که حرکت کنیم، صحن جدیدالتاسیس فاطمی خودنمایی می‌کند که کتابخانه تازه احداث شده حرم مطهر را در برگرفته است و در ایام نوروز به عنوان محل برپایی دومین نمایشگاه نوروزی، یعنی «نمایشگاه فاطمی» شناخته می‌شود؛ نمایشگاهی با غرفه‌های متعدد شامل معرفی بخش‌های مختلف آستان مقدس و زیرمجموعه‌ها به همراه ارائه خدماتی مانند غرفه مشاوره آرامش بهاری، نشست‌های متنوع و متعدد در سالن اجتماعات نمایشگاه، کارگاه تصحیح قرائت نماز، تست فشار خون و قند خون رایگان و ... .

در محوطه عمومی نمایشگاه و در میان غرفه‌ها، میزی در کنار ستون دیده می‌شود که هفت سین نوروزی در آن قرار دارد و بازدیدکنندگان را به عکسی یادگاری در کنار خود می‌خواند. در کنار این هفت سین، در ورودی غرفه شهدا دیده می‌شود که سه عکس از شهدای مظلوم مدافع حرم در کنار عکس‌هایی از سرداران شهید، زینت بخش مجلس است.

در کنار تصویر یکی از شهدای مدافع حرم، لباس خادمی افتخاری حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها دیده می‌شود که عنوان «علی‌اکبر عربی؛ انتظامات و ارشاد؛ الف/2329» روی آن حک شده است. در حقیقت این علی اکبر عربی است که به همراه دو همرزم شهیدش به عنوان شهدای مدافع حرم «که هر سه افتخار خادمی آستان کریمه اهل بیت را داشته‌اند»، در این غرفه میزبان بازدیدکنندگان هستند. برخی از حاضران که لباس مشکی خادمی افتخاری این شهید برایشان جلب توجه می‌کند، به سراغ آن می‌روند و با بوسه‌ای، تبرک می‌جویند.

کمی آن طرف‌تر، در غرفه روابط عمومی و تبلیغات می‌توان به جزوه‌های "راهنمای زائر" دسترسی داشت که به زبان‌های مختلف موجود است و زائران را با بخش‌ها و برنامه‌های گوناگون آشنا می‌کند.

در این بین، پنج جزوه مختصر به زبان انگلیسی و با عنوان مشترک «ISLAM AT A GLANCE» (اسلام در یک نگاه) دیده می‌شود و در یکی از آن‌ها، عکسی از قدیمی‌ترین نسخه قرآن کریم که در کشور آلمان نگهداری می‌شود، به چشم می‌خورد.

خادمان حرم مطهر در جزوه راهنمای زائر، حتی به یاد زائرانی که توفیق حضور هم ندارند، بوده‌اند. در بخشی از این جزوه می‌خوانیم: «...اما دلدادگان دیگری نیز هستند که توفیق حضور در این حرم را نیافته‌اند و کبوتران جانشان به شوق دیدار حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیها، در پرواز است؛ خادمان آستان به نیابت از شما، زائر حضرت معصومه سلام الله علیها می‌شوند. جهت اعلام درخواست زیارت نیابتی، کافی است کلمه "زیارت نیابتی" را به سامانه 30001122 ارسال نمایید. (در پیامک، هیچ کلمه دیگری نوشته نشود.)»

در این نمایشگاه همچنین کتابچه‌ای با طراحی زیبا و با عنوان «عیدانه»، به قلم استاد جواد محدثی و به همت پژوهشکده آستان مقدس، توزیع می‌شود که هم فال است و هم تماشا. بخش‌های مختلف این کتابک با عناوین «درس‌های بهار»، «بهار و انتظار»، «آداب سفر»، «سنت‌های پسندیده»، «صله رحم»، «احترام به پدر و مادر»، «احکام شرعی»، «قم و حضرت معصومه»، «ستارگان حرم»، «سوغات معنوی»، «حجاب و عفاف»، «چند حدیث اخلاقی» و «جمکران، وعده گاه منتظران»، هر خواننده ای را از کلام پرمغز معصومین علیهم صلوات الله و البته کلماتی درباره قم و اهمیت این حرم اهل بیت علیهم السلام، سیراب می‌سازد. خوانندگان همچنین می‌توانند در مسابقه تدارک دیده شده از این کتاب هم شرکت کنند و جایزه بگیرند. این کتابک در سایت اینترنتی حرم مطهر به نشانی «www.amfm.ir» هم قابل دسترسی است تا همه عاشقان آل الله در هر جای کره خاکی بتوانند هم از خواندن آن لذت ببرند و هم در مسابقه عیدانه شرکت کنند؛ البته راه‌های دیگری هم برای شرکت در مسابقه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از فضای شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد که نشانی @astane_karime در تلگرام، از آن جمله است.

و اما در محوطه بیرونی نمایشگاه فاطمی، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی با تخفیف ویژه، پذیرای زائران و مجاوران است تا سوغاتی معنوی از آن برگیرند.

و اما نمایشگاه سوم، در صحن جوادالائمه سلام الله علیه حرم مطهر و برای افرادی که از بخش غربی به حرم مطهر مشرف می‌شوند، تدارک دیده شده است؛ نمایشگاهی جمع و جور و مختصر.

این گونه است که آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، برای نوروز 1395 با سه نمایشگاه، به استقبال زائران و مجاوران آمده است؛ نمایشگاه‌هایی که تا پایان تعطیلات نوروزی، میزبان شیفتگان خاندان عصمت و طهارت است.

حسن شیخ حائری
ارسال نظرات
پر بیننده ها