عدم مدیریت زباله‌های عفونی در بیله سوار روز به روز صورت خطرناک‌تری به خود می‌گیرد به طوری که اگر علاج واقعه را قبل از وقوع نکنیم، بدون شک در آینده‌ای نزدیک خبرهای نگران‌کننده‌ای از این بی‌توجهی‌ها به منطقه مخابره می‌شود.
کد خبر: ۸۶۵۳۶۹۵
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار، طبق مشاهدات عینی خبرنگارخبرگزاری بسیج نمین و تصاویر ارسالی یکی از شهروندان از رها شدن زباله های عفونی همچون سرنگ‌ها و وسایل آغشته به خون در کانال آب مزارع کشاورزی این شهرستان نه تنها سلامت مردم را تهدید می کند، بلکه چهره‌ای زننده و تصویری ناخوشایند را از این شهرستان به منطقه نشان می‌دهد.

اگر چه موضوع زباله‌های عفونی در این شهرستان هنوز به بحران تبدیل نشده ولی اگر علاج واقعه را قبل از وقوع نکنیم، بدون شک باید در روزهای آتی به فکر مدیریت بحران و صرف هزینه‌های هنگفت برای درمان این بیماری ها باشیم که به فکر پیشگیری آن نبودیم.

در کنار همه این نگرانی‌ها، شیوع بیماری ایدز بوسیلهزباله‌های عفونیدر ایران، نگرانی‌ها از عدم مدیریت زباله‌های عفونی در بیله سوار را بیش از پیش آشکار کرده است.

عدم تفکیک زباله‌های عفونی از زباله‌های کم‌خطر در مبدأ و خطر شیوع بیماری‌ها در اثر پخش شدن این زباله‌ها از سوی گربه‌ها و حیوانات وحشی و اهلی نیز بر این نگرانی‌ها افزوده است.

حال سؤال اساسی این است که...

آیا سلامت مردم مهم‌تر است یا درآمد مراکز درمانی دولتی؟

و سوال دوم اینکه...

آیا هزینه کردن بخش کوچکی از درآمدها آن هم تنها برای یک‌بار جهت خرید دستگاه امحای زباله انتظار زیادی از منادیان و متولیان سلامت مردم است؟

‌سرنگ‌های آلوده در برخی مکان‌ها و نزدیکی مزارع کشاورزی موجب گسترش بیماری‌های خونی چون ایدز می‌شود که باید هر چه سریعتر برای این مشکل فکری اندیشیده شود.

در این خصوص لازم است بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی به دستگاه امحای زباله مجهز شود تا مردم نیز از نگرانی کنونی در این مورد خارج شوند.

لذا لازم است سازمان نظام پزشکی استان اردبیل و شبکه بهداشت درمان شهرستان بیله سوار این امر را ساماندهی کنند و آموزش‌های لازم را برای تفکیک زباله‌های عفونی از معمولی در محل تولید ارائه دهند تا زباله‌های عفونی همراه با زباله‌های بی‌خطر جمع‌آوری نشوند.

شهردار بیله سوار در این‌ باره به خبرنگار مغان امروز می گوید: موضوع قاطی شدن زباله‌های عفونی و خطرناک با زباله‌های معمولی و بی‌خطر شوخی‌بردار نیست و باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

شاپور کریمی سالم‌سازی زباله‌ها و تفکیک زباله‌های عفونی از زباله‌های بی‌خطر را کاری ساده می خواند و بیان می کند: کافی است در مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها سطل زباله‌های عفونی از سایر زباله‌ها مجزا باشد تا همکاران ما در شهرداری در امر جمع‌آوری زباله‌ها با مشکلی مواجه نشوند.

یکی از این شهروندان، مشاهده زباله های مختلف از جمله بیمارستانی را بخش ثابت مشاهدات روزانه هر شهروند بیله سواری می خواند و می گوید: زباله‌های عفونی و خطرناک بیمارستان اکنون بدون اینکه امحاء شوند در محل‌هایی رها می‌شوند که این مشکل تهدید کننده سلامت مردم و محیط زیست هستند.

گفتنی است چندی پیش نیز در محوطه ساختمان نیمه کاره شهرداری بیله سوار در حاشیه جاده کمربندی، تلی از زباله ها انباشت شده بود که در بین آن ها، زباله های بیمارستانی و عفونی نیز قابل مشاهده بود.

به گفته شاهدان عینی، عوامل شهرداری برای سرپوش گذاشتن به این اقدام غیر قانونی و پس از تذکرهای شفاهی تنها به پوشاندن این زباله ها با خاک بسنده می کردند اما بوی نامطبوع زباله های بیمارستانی و خطرات ناشی از انتشار گازهای سمی از این زباله ها، جان ساکنان این منطقه را به خطر انداخته بود.

البته پس از انتشار گزارش و تصاویر این محوطه توسط پایگاه خبری مغان امروز، شهرداری در اقدامی مناسب به پاک سازی این محل پرداخت و هم اکنون هیچ موردی از زباله در این مسیر وجود ندارد.

با این تفاسیر جای تعجب است که چنین خطری در بیخ گوش شهروندان است اما اقدامات فوری و ضرب‌الاجلی توسط مسئولان، برای مقابله با آن صورت نمی‌گیرد.

خاطر نشان می شود، تفکیک زباله‌ها از مبدأ و خرید یک دستگاه زباله‌ سوز چند میلیون تومانی کمترین کاری است که در این مقطع مسئولان می‌توانند به منظور امحاء زباله‌های عفونی و سوزاندن انها انجام دهند.


گزارش از بهروز پیری

ارسال نظرات