خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت ملی خانه شیخ محمد خیابانی در فهرست آثار ملی ایران در شهر خامنه خبر داد.
کد خبر: ۸۶۵۳۷۲۵
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸

فرزین حق پرست با اعلام اين خبر گفت: خانه شیخ محمد خیابانی كه مربوط به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی است با شماره 31393 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسید.

وی ضمن اشاره به اهمیت ثبت خانه شیخ محمد خیابانی، افزود: شيخ محمد خياباني به عنوان يكي از روحانیون آزادی‌خواه تبریز، خدمات بی شماري در دوران مشروطیت براي حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و تأمین آزادی سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی کشور ارائه کرده است که ثبت ملی خانه وی در خامنه بسیار مهم و ضروری بود.

حق پرست با اشاره به معماری ساده و زیبای خانه شیخ محمد خیابانی، قاب بندی‌های آجری ساده، ورودی ساباط مانند و ایوان با ستون های چوبی را از مشخصات خانه مذكور عنوان کرد.

شهردار خامنه نیز پس از اعلام اين خبر از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، از تلاش‌هاي بي وقفه شهرداري در راستاي تحقق اين هدف خبر داد و گفت: در طي دو سال اخير با پيگيري‌هاي مكرر توانستيم با مساعدت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، سرانجام با آغاز سال نو «سال اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» شاهد خبر مسرت‌بخش ثبت ملي خانه شيخ محمد خياباني، اين كهن ميراث با ارزش منطقه شبستر باشيم.

بابک شریفی ضمن قدرداني از مساعدت‌ها و راهنمايي‌هاي فرماندار خامنه و همكاري و تلاش‌هاي رياست ، كارشناسان و نماينده شهرستاني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، به جهت ثبت اين اثر در فهرست آثار ملي ايران، و آمادگي شهرداري جهت تأسيس خانه مشروطه در اين محل افزود: اميدواريم به دنبال ثبت ملي مكان ياد شده با تصويب رديف بودجه‌اي و نيز با تعامل و همكاري هرچه بيشتر شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، شاهد مرمت اصولي اين بنا و تأسيس خانه مشروطه در اين محل باشيم.

وی با تأكيد بر لزوم توجه به ميراث فرهنگي و آثار باستاني، از اعلام آمادگي شهرداري جهت هرگونه همكاري با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري براي مرمت و بهره‌مندي از مكان مذكور خبر داد و افزود: انشاالله در آينده نزديك شاهد انجام مطالعات فني و مرمتي اين خانه از سوي كارشناسان ذيصلاح سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و مرمت آن باشيم.

بنای ياد شده در اصل خانه‌ای یک طبقه و خشتی بوده و احتمالاً در دوره پهلوی بخش غربی به آن اضافه شده است، اکثر قسمت های بنا سالم است و تنها برخی از آجرهای نما دچار فرسودگی شده‌اند.

ارسال نظرات