مستخدمین حسینی مطرح کرد

عبور از بزرگ‌ترین پیچ تاریخی انقلاب با اجرای اقتصاد مقاومتی

معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی براساس نظریه‌های راهبردی رهبر انقلاب برای برون‌رفت از بزرگ‌ترین پیچ تاریخی مطرح شده است، گفت: اقتصاد مقاومتی باید به عنوان یک نظریه توسعه اقتصادی مدنظر قرار گیرد.
کد خبر: ۸۶۵۳۷۹۸
|
۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، حیدر مستخدمین حسینی، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نه‌تنها در حوزه اقتصاد، بلکه شامل فرهنگ، هنر و اجتماع نیز می‌شود، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی جزئی از یک نظام و سیستم شامل حوزه‌های دیگری از جمله فرهنگ و هنر می‌شود که اقتصاد مقاومتی باید در تمام این حوزه‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: موضوع مصرف در حوزه اقتصاد به عنوان یک فرهنگ باید طوری مدنظر قرار گیرد که مشکلات این حوزه نیز برطرف شود. بنابراین برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیازمند وفاق ملی هستیم.

معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در حوزه اجرا، اقتصاد مقاومتی در دولت باید نهادینه شود، افزود: دولت در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگ، هنر، حقوقی و اقتصادی و دارایی، وزرای متعددی دارد که باید پیگیر این مسائل باشند.

وی گفت: معتقدم تیم اقتصادی دولت اعتقاد جدی و عملیاتی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندارند و بیش‌تر در حوزه شعار و تئوری‌ها سخن به‌میان آمده است.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه در حوزه اجرا تاکنون برنامه‌ای از سوی دولت ارائه نشده، گفت: تفکرات اقتصادی که دولتی‌ها دارند با هیچ‌یک از زمینه‌های اقتصادی سازگار نیست و دولت اخیرا با تشکیل فرماندهی اقتصاد مقاومتی،‌ فقط از بخش دولتی استفاده کرده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یک موضوع ملی بوده و مرتبط با این دولت و دولت‌های بعدی نیست که با تشکیل یک ستاد و فرماندهی با حضور دولتی‌ها، اهداف آن را پیش گرفت.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که دولت باید در گام اول برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تیم اقتصادی خود، به طور کامل تجدیدنظر کند و افرادی که با تفکرات سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هماهنگ هستند، به کار گمارده شوند.

* اقتصاد مقاومتی به عنوان یک نظریه توسعه اقتصادی در ایران مطرح شود

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید به عنوان یک نظریه توسعه اقتصادی مدنظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی، بر اساس نظریه‌های راهبردی رهبر انقلاب اسلامی، برای برون‌رفت از بزرگ‌ترین پیچ تاریخی مطرح شد.

مستخدمین حسینی گفت: جهت بررسی توسعه‌یافتگی و چالش‌های ناشی از تحریم و افزایش صادرات غیرنفتی، خروج از رکود و توجه به اصل 44 (خصوصی‌سازی) باید بر اساس و پایه اقتصاد کشور بر توانایی تولیدی، پیشرفت صنعتی، توسعه قدرت علمی با اتکا به منابع انسانی، معدنی، طبیعی و دیگر موارد استوار شود.

وی با اشاره به اینکه ساختار اقتصاد رانتی، منجر به کاهش بهره‌وری، تورم دائمی، بروکراسی ناکام و فرهنگ مصرف‌گرا شد، تأکید کرد: در شرایط کاهش درآمد نفتی، توانایی دولت نیز در رفع نیازهای اقتصادی و رفاهی جامعه، کاهش یافت. بنابراین وضعیت نامناسب اقتصاد فعلی ایران، نتیجه پیروی زیگزاگی از طرح موضوعات متفاوت اقتصاد جهانی بوده است.

* اقتصاد مقاومتی در یک برنامه راهبردی

معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی تدبیری است که در برابر جنگ اقتصادی و همچنین جنگ نرم و با لحاظ اهداف استراتژیک مطرح شد که برای مقاوم‌سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود در اقتصاد و تعیین مدل جدیدی برای اداره اقتصاد، مفهوم دارد.

وی افزود: سیاست‌گذاری برای اصلاح الگوی مصرف نیز نقطه شروع اقتصاد مقاومتی است، زیرا مصرف، تولید را جهت می‌دهد و این دو کنار هم سمت و سوی سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کنند که در این زمینه افزایش بهره‌وری در تولید و جلوگیری از واردات بی‌رویه امکان تحقق اقتصاد مقاومتی را بیش‌تر می‌کند.

مستخدمین حسینی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی می‌تواند در زمره مکتب اقتصادی قرار گرفته تا با بهره‌گیری از مبانی پایدار علم اقتصاد، در تقابل اقتصاد وابسته قرار گیرد، گفت: این مکتب و تفکر، استراتژی و برنامه اجرایی دارد که بدون محدودیت و ریاضت، عقلانیت را برای زیر سلطه نرفتن اقتصادهای وابسته به کار می‌گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار