رئیس جمهور آمریکا با اذعان به تداوم برخی تحریم ها با وجود اجرایی شدن برجام گفت: وزیر خزانه داری آمریکا به همراه همتایان خود در ۵ کشور دیگر طرف مذاکره با ایران برای شرکت ها شفاف خواهند کرد که در واقع چه معاملاتی با ایران مجاز است.
کد خبر: ۸۶۵۴۴۲۹
|
۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس جمهور آمریکا گفت کشورش سعی خواهد کرد تا به شرکت های خارجی کمک کند تجارت آسان تری با ایران داشته باشند اما تهران نیز باید به آن ها اطمینان دهد که ایران مکان امنی برای سرمایه گذاری است.

باراک اوباما که در پایان یک نشست دو روزه امنیت هسته ای در آمریکا سخن می گفت به طور ضمنی به عدم لغو عملی برخی تحریم ها علیه ایران اذعان کرد.

با وجود گذشت بیش از دو ماه از اجرایی شدن برجام مهمترین بخش تحریم ها یعنی تحریم های بانکی هنوز به قوت خود باقی است و روابط بانکی ایران با بانک های بزرگ دنیا به حالت عادی بازنگشته است.

کارشناسان پیچیده بودن تحریم های بانکی و حفظ تحریم دلاری ایران را علت بی میلی بانک های خارجی برای ازسرگیری روابط با ایران می دانند.

اوباما گفت: شرکت های خارجی پس از سال هایی که با خطر مجازات شدید به دلیل نقض تحریم های ایران روبرو بودند اکنون لازم است به موضوع همکاری با ایران عادت کنند.

او همچنین گفت جک لو وزیر خزانه داری آمریکا به همراه همتایان خود در 5 کشور دیگر طرف مذاکره با ایران برای شرکت ها شفاف خواهند کرد که در واقع چه معاملاتی با ایران مجاز است.

وی در عین حال گفت چند ماه طول می کشد تا شرکت های خارجی نسبت به معامله با ایران اطمینان خاطر پیدا کنند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت کشورش در نظر ندارد اجازه دهد از طریق نظام بانکی آمریکا با ایران معاملات دلاری انجام شود و شرکت های خارجی می توانند از طریق بانک های اروپایی با ایران همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به گلایه های ایران از بی میلی بانک های خارجی برای احیای روابط با ایران گفت: برخی نگرانی هایی که ایران عنوان کرده است را ما با تعامل با ایران در حال حل و فصل آن ها هستیم. وی در عین حال گفت: لازم نیست که به این موضوع از طریق معاملات دلاری بپردازیم.

اوباما همچنین گفت ایران هم باید به شرکت های خارجی این اطمینان را بدهد که این کشور محل امنی برای سرمایه گذاری است.

وی به پایبندی ایران به توافق هسته ای اذعان کرد و با اشاره به آزمایش موشکی ایران گفت:‌روح این توافق می طلبد که ایران سیگنال هایی را به جامعه جهانی و شرکت ها بفرستند مبنی بر این که در نظر ندارد دست به اقدامات تحریک آمیز بزند ؛ اقداماتی که می تواند شرکت ها را بترساند.

ایران تاکید دارد توان موشکی خود را صرفا با اهداف دفاعی توسعه می دهد و با توجه به این که امنیت مهمترین موضوع برای هر ملت است بدون درنظر گرفتن خواست کشورهای خارجی توان موشکی خود را توسعه می دهد.

ارسال نظرات