مدیر شرکت پانامایی که ۱۱.۵ میلیون سند از فعالیت‌ غیرقانونی شرکت هایی که برای شخصیت‌های جهان تاسیس کرده به تازگی فاش شده است، مسئولیت این اسناد را رد کرد.
کد خبر: ۸۶۵۵۶۲۸
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از رویترز، مدیر شرکت پانامایی که به تازگی اسناد فعالیت‌های پولشویی و فرار مالیاتی آن برای شخصیت‌ها و افراد ثروتمند در جهان منتشر شده است، مسئولیت این اسناد را رد کرده و اعلام کرد این شرکت قربانی یک اقدام بین‌المللی علیه حریم خصوصی شده است.

به تازگی یک روزنامه آلمانی تعداد زیادی سند موسوم به «اسناد پاناما» را منتشر کرده است که نشان می‌دهد تعداد زیادی از شخصیت‌های سیاسی و ثروتمند جهان با ایجاد شرکت‌های پوششی در پاناما از پرداخت مالیات در کشور خود فرار کرده و یا اقدام به پولشویی می‌کردند.

رومن فونسکا رئیس شرکت پانامایی ماسک فونسکا که در زمینه تأسیس شرکت‌های خارجی فعالیت می‌کند اعلام کرد این شرکت به تازگی قربانی یک «هک» محدود اما موفق شده است.

وی که از جمله مقامات سابق سیاسی ارشد پاناما محسوب می‌شود اعلام کرد: این شرکت تاکنون 240 هزار شرکت خارجی را برای متقاضیان تأسیس کرده است که اکثر این شرکت‌ها برای فعالیت‌های قانونی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

«اسناد پاناما» شامل 11.5 میلیون سند است که با تلاش 400 خبرنگار در سراسر جهان تکمیل شده‌اند.

براساس این اسناد شخصیت‌ها و سیاستمداران قدرتمند و ثروتمند در سراسر جهان با استفاده از شرکت ماساک فونسکا، برخی شرکت‌های خارجی را تاسیس کرده و با استفاده از قوانین معافیت مالیاتی در پاناما اقدام به پولشویی و فرار مالیات می‌کردند.

شرکت فونسکا اعلام کرده است که مسئول فعالیت‌های غیرقانونی انجام شده در شرکت‌های تأسیس‌شده نیست.

فونسکا تأکید کرد: ما فقط ساختارهای قانونی این شرکت‌ها را ایجاد کرده و به بانک‌ها، وکلا، شرکت‌های بزرگ واگذار می‌کردیم که مشتری نهایی شرکت‌های ایجاد شده برای ما شناخته شده نیستند.

گفته می شود پادشاه عربستان سعودی، امیر ابوظبی و رییس کشور امارات عربی متحده، امیر سابق قطر، نخست وزیر سابق قطر، نخست وزیر سابق اردن، رییس جمهور سابق سودان، نخست وزیر سابق اوکراین، رییس جمهور اوکراین، رییس جمهور آرژانتین، نخست وزیر سابق گرجستان، نخست وزیر ایسلند، نخست وزیر سابق عراق، پدر نخست وزیر انگلیس، پسر حسنی مبارک رییس جمهور سابق مصر، منشی شخصی شاه مراکش، فرزندان نخست وزیر پاکستان، پسر رییس جمهور سابق غنا، پسر نخست وزیر مالزی، دستیار دو رییس جمهور سابق آرژانتین، پیمانکار محبوب رییس جمهور مکزیک، خواهر پادشاه سابق اسپانیا، اعضای درجه اول خانواده رییس جمهور آذربایجان، دختر نخست وزیر سابق چین، برخی دوستان رییس جمهور روسیه، برخی اقوام رییس جمهور سوریه، برخی اقوام رییس جمهور آفریقای جنوبی، بیوه دیکتاتور سابق غنا، محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی، و مایکل میتس عضو پارلمان انگلیس از جمله شخصیت های مشهوری هستند که نام آنها در اسناد پولشویی و فرار از مالیت "اسناد پاناما"  وجود دارد.

روزنامه آلمانی Süddeutsche Zeitung اعلام کرده است که اسناد اولیه در این رابطه توسط یک فرد ناشناس در اختیار این روزنامه قرار گرفته است که در ازای ارائه آنها نه پولی دریافت کرده است و نه خواسته ای داشته است.

این روزنامه سپس با استفاده از 400 خبرنگار در سراسر جهان این اسناد را تکمیل کرده و منتشر می کند.

ارسال نظرات