این عملیات مهمترین عملیات طی هشت سال جنگ تحمیلی بود که رزمندگان اسلام موفق به آزاد سازی شهر فاو و ۷۰۰کیلومتر مربع از سرزمین های شبه جزیره فاو شدند...
کد خبر: ۸۶۵۵۸۱۹
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان؛ در ساعت هشت شب ۲۰بهمن ۱۳۶۴، بیش از ۳۰۰۰غواص پا در آب های اروند گذاشتند. این افراد، گروه پیشرو در عملیات والفجر هشت بودند.غواصان در کمتر از یک ساعت به ساحل غربی اروند رسیدند و شروع کردند به عبور از سیم های خاردار و میادین مین.


قرار گاه مرکزی خاتم النبیاء (ص)هدایت و اجرای عملیات را با دو قرار گاه کربلا و نوح بر عهده داشت.استعداد نیروهای خودی به این شرح بود: قرارگاه کربلا در محور شمالی: شامل لشکر های ۵نصر، ۷ولی عصر (عج) ۸نجف اشرف، ۱۴امام حسین (ع) ۱۷علی ابن ابی طالب(ع)،۲۵کربلا، ۲۷محمد رسول اللّه (ص)، ۳۱ عاشورا و تیپ های مستقل ۱۵امام حسن (ع) ۳۲انصار الحسین و ۴۴قمر بنی هاشم.

قرار گاه نئح در محور جنوب: شامل لشکر ۱۹فجر و ۴۱ثاراللّه و تیپ مستقل ۳۳المهدی (عج) هرچند در حین عملیات نیز لشکر های دیگر اضافه شدند. در ساعت ۲۲:۱۰ دقیقه، فرمان شروع عملیات با رمز «یا زهرا (س) » به همه یگان ها اعلام شد و بلافاصله آتش و دود تمام ساحل اروند را در بر گرفت.

این عملیات، بکب از مهمترین عملیات طی هشت سال جنگ تحمیلی بود که رزمندگان اسلام موفق به آزاد سازی شهر فاو و ۷۰۰کیلومتر مربع از سرزمین های شبه جزیره فاو شدند عرض اروند رود بین پانصد تا هزار مترو عمق آن بین نه تا پانزده متر در نوسان است.

اروند رود را به علت جزر و مدها و نوع جریان آرامی که در سطح و سریع و تلاطم در عمق دارد رودخانه وحشی نیز می نامند.

زارع/


ارسال نظرات