طلائیه روستایی است در غرب استان خوزستان در نزدیکی مرز عراق که در 31 شهریور 1359 به دست نیرو ها اشغال شد.
کد خبر: ۸۶۵۵۸۲۳
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان؛

طلائیه روستایی است در غرب استان خوزستان در نزدیکی مرز عراق که در 31 شهریور 1359 به دست نیرو ها اشغال شد.
طلائیه یکی از محورهای مهم عملیات‌های خیبر و بدر و کلید حفظ جزایرمجنون در طول جنگ بود چرا که تصرف طلائیه به معنی تثبیت پیشروی ایران در هور بود این منطقه در عملیات خیبر آزاد شد.

این روستا در دهستان بنی صالح از بخش هویزه شهرستان دشت آزادگان واقع شده‌است در ۳۵ کیلومتری جاده اهواز به سمت خرمشهر.
طلائیه در 31 شهریور 1359 به دست نیرو ها اشغال شد. درعملیات بیت المقدس،عراق تا طلائیه نیز عقب نشینی کرد.درعملیات خیبر نبرد سنگینی در این محور توسط فرمانده عملیات ابراهیم همت به وقوع پیوست و مواضع عراق در طلائیه فروریخت،اما حجم شدید آتش و فشار و ضد حمله عراق در آن منطقه و عدم مکان مناسب برای استقرار نیروها،از طلائیه عقب نشینی کردند.

طلائیه یکی از محورهای مهم عملیات‌های خیبر و بدر و کلید حفظ جزایر مجنون در طول جنگ بود چرا که تصرف طلائیه به معنی تثبیت پیشروی ایران در هور بود. در عملیات خیبر سربازان ایران باید از این منطقه به جزایر مجنون شمالی و جنوبی حمله می کردند.در آن جا افرادی چون شهید حمید باکری،ابراهیم همت وعباس کریمی و... به شهادت رسیدند.

پس از جنگ در این مکان مقری جهت جستجوی بقایای جسد سربازان ایرانی دایر شد و در مکانی که تعداد زیادی از اجساد کشف شد، حسینیه‌ای بنا شد که حسینیه حضرت ابوالفضل نام گرفت و در مرکز آن یک ضریح چوبی وجود دارد که ۵ پیکر از شهیدان گمنام در آن به خاک سپرده شدند و به گفته مسئولان ایران از این منطقه حدود 2000 نفر مفقود شده اند که جسد آنها هنوز پیدا نشده است.


هویزه دو روزه آزاد شد

شهر هویزه از جمله شهر های اشغال شده توسط عراق بود که در ششم مهر ۱۳۵۹به تصرف بعثی ها افتاد. آنان شهر هویزه را کامل محاصره کرده بودند و مردم روستاهای اطراف آن را قتل عام کرده بودند اما رزمندگان دلاوری چون شهید علم الهدی، شهید قدوسی، شهید زمانیان و...با جانفشانی خود دو روزه هویزه را از دست بعثی ها خارج کرد.

شهر هویزه از بخش های شهرستان دشت آزادگان خوزستان است و ۱۵کیلومتری جنوب غرب سوسنگرد و ۷۲کیلومتری غرب شهر اهواز قرار دارد.
تصرف اهواز و اشغال خوزستان، هدف اولیه ارتش عراق بود. در ۶مهر ۱۳۵۹،نیروهای عراقی شبانه از طریق جاده سوسنگرد -اهواز وارد هویزه شدند و شهر را اشغال کردند.آن ها همان شب ورود در خیابان ها به نگهبانی و کنترل تردد در مدخل شهر و پل پرداختند و تعدادی نیز در پمپ بنزین، پارک بازی، بخشداری، و خیابان های اصلی به گشد زنی مشغول شدند.
بزرگان شهر و نیروهای انقلابی، به برنامه ریزی برای بیرون راندن دشمن از شهر پرداختند. در آن موقع، نیروهای زرهی عراق در پنچ کیلومتری شهر سنگر گرفته بودند و نیروی کمی در هویزه مستقر بود. روز دوم اشغال شهر، یعنی هشتم مهر ماه، نیروهای انقلابی با بسیج مردم، حرکت خود را اغاز کردند. جمعیت با شعار (لا شرقیه لاغربیه الموت البعثیه) وارد خیابان پاسگاه شدند.

فرمانده نیروهای بعثی که یک سرهنگ بود، با پوشیدن دشداشه بر روی لباس نظامی خود، از گنار ساحل رودخانه کرخه کور در حال فرار بود که توسط جوانان شهر دستگیر شد. همچنین تعدادی از نیرو های عراقی که خود را به داخل رودخانه انداخته بودند، توسط مردم دستگیر و خلع سلاح شدند. بدین ترتیب در ساعت ده و نیم صبح ۸مهر ۱۳۵۹، هویزه از وجود ارتش بعث پاکسازی شد.

البته این پیروزی مدیون خون شهیدانی چون شهید علم الهدی،شهید زمانیان شهید قدوسی و شهیدان زیادی که جانشان را فدا کردند تا اسلام و ایران زنده بماند.


زارع/



ارسال نظرات