برخی کارشناسان بورس:

عقب ماندگی تاریخی بازار سرمایه از بورس های جهان

کارشناسان معتقدند که برای انطباق شرایط بازار سرمایه با استانداردهای جهانی با توجه به عقب ماندگی بازار سرمایه کشور از این سازمان تلاش زیادی صورت گیرد تا فاصله زیاد میان بورس تهران و بورسهای بین المللی جبران شود.
کد خبر: ۸۶۵۵۹۴۰
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از تکمیل و ارسال گزارش های لازم برای عضویت در آیسکو از سوی سازمان بورس ایران و بررسی های صورت گرفته در نهایت با درخواست ایران در تاریخ 10 فروردین 1395موافقت شد و برای اولین بار این امکان برای بورس ها فراهم شد تا به عنوان عضو وابسته در این نهاد پذیرفته شوند.


دو هدف مهم این سازمان بین المللی ارتقای استانداردهای بهینه مقررات برای یک بازار کارآ و قانون مدار، تبادل اطلاعات با سایر بازارهای سرمایه و همکاری در خصوص مسائل فنی و عملیاتی، ترسیم استانداردها در راستای دادوستد سرمایه گذاری در سطح جهان و در بین بازارها و کشورها است.

در همین خصوص کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که آینده بازار سرمایه تحت تاثیر این اتفاق روزهای خوبی را تجربه می کند.

عقب ماندگی بازار سرمایه از اهداف سازمان بورس جهانی

همایون دارابی،کارشناس اقتصاد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: با عضویت سازمان بورس ایران در سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار(آیسکو)، موضوع بین المللی شدن بازار سرمایه ایران به عنوان یکی از اهداف تبیین شده و مهم سازمان بورس، سرعت و تسهیل بیشتری به خود می گیرد .
 
وی ادامه داد: براساس اصول این سازمان(آیسکو) هدف مهم ارتقای مقررات برای رسیدن به بازاری کارآ،  قانون مدار، تبادل اطلاعات فنی با سایر بازارها و همچنین استاندارد سازی  داد و ستدهای سرمایه گذاری در سطح بین المللی است و از این رو عضویت در این سازمان می تواند به هماهنگ سازی بازار سرمایه کشور و بازارهای دیگر جهان کمک کند به ویژه آنکه آیسکو بیش از دویست عضو دارد و از این نظر یک جامعه بزرگ از بازارهای سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه متذکر شد: عضویت به خودی خود تاثیر گذار نیست و لازم است برای انطباق شرایط بازار سرمایه با استانداردهای جهانی با توجه به عقب ماندگی بازار سرمایه کشور از این سازمان تلاش زیادی صورت گیرد تا فاصله زیاد میان بورس تهران و بورسهای بین المللی  جبران شود.


اعتماد سرمایه گذار خارجی زیرسایه ی امنیت داخلی

عباس هُشی،استاد دانشگاه عضویت کشور در نهادهای مهم  بین المللی نظیر آیسکو را حاصل تلاش و دیپلماسی ایران طی 3 سال گذشته میداند که سبب کسب اعتماد و ایجاد فضای جذاب برای سرمایه گذاران خارجی  شده است.

وی گفت: جمع آوری منابع مالی مورد نیاز برای انجام پروژه های بزرگ اولین نکته  در تحقق اقتصاد مقاومتی  است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تجهیز منابع فردی آحاد جامعه و سوق دادن مردم به بازارهای زود بازده رشد و توسعه اقتصادی  در کشور را به همراه دارد.

شایان ذکر است، سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) به عنوان مهمترین مجمع بین المللی بازار سرمایه که در سال 1983 تاسیس شده است. این سازمان مجمعی از سازمان های قانونگذار بازارهای اوراق بهادار و آتی دنیاست و در حال حاضر بیش از 100 کشور در آن عضو هستند و بیش از 95 درصد بازارهای سرمایه دنیا را در برمی گیرد و کمک به اعضا برای ارتقای استانداردهای بهینه مقررات و ایفای نقش به عنوان مجمعی از نهادهای قانونگذار داخلی در همکاری با یکدیگر و سایر اعضای سازمان است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار