"بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی تنها دلخوشی‌مان است"
یکی از منبت‌کاران چوب و مبلمان سمقاوری گفت: مسئولین برای احداث شهرک زیاد وعده داده‌اند ولی متاسفانه تاکنون این وعده‌ها محقق نشده است.
کد خبر: ۸۶۵۶۸۹۴
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹

صفرعلی احمدلو در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی، با اشاره به فعالیت خود در عرصه منبت‌کاری اظهار داشت: از همان دوران نوجوانی در کنار برادر بزرگترم حرفه منبت‌کاری بر روی چوب را فرا گرفتم.

وی افزود: از سال 1381 به طور جد وارد این عرصه شدم و مشغول فعالیت هستم اما پس از پایان دوره خدمت مقدس سربازی از سال 85 به شکل مستقل وارد عرصه کاری شدم و تصمیم گرفتم که کار در پایتخت را تجربه کنم اما در نهایت پس از گذشت زمان به سمقاور برگشتم و در حال حاضر 5 سال است که مشغول به کار در روستا هستم و خدا را شکر راضی هستم.

این منبت‌کار چوب و مبلمان تصریح کرد: کارگاهی را که در آن فعالیت می‌کنم استیجاری بوده و در کنار برادرم در این عرصه فعالیت می‌کنم، خدا را شاکرم که تاکنون وام بانکی دریافت نکرده‌ام و با سرمایه‌ای که از همان دوران جوانی اندوخته بودم کار را آغاز کردم.

احمدلو با اشاره به نحوه فعالیت در این عرصه گفت: به شکل دستمزدی فعالیت می‌کنم سفارش کار را از نجار می‌گیرم و پس از اتمام مجدد به نجار تحویل می‌دهیم، سرمایه چندانی نداشته‌ام که بخواهم سفارش کار را دریافت کنم و کلاف خام را تهیه کنیم در حقیقت برای واسطه فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: سفارش کار را از نجار می‌گیریم و پس از اتمام تحویل می‌دهیم، خدا را شکر راضی هستم و در کارگاهی که فعالیت می‌کنم در کنار یکی از دوستان مشغول فعالیت در این عرصه هستیم.

این منبت‌کار چوب و مبلمان سمقاوری تصریح کرد: متاسفانه مدتی است که اوضاع بازار مساعد نبوده و صرفه اقتصادی ندارد که بخواهی در کارگاه کسی را به عنوان کارگر مشغول به کار کنید، چراکه متاسفانه در چند سال اخیر دستمزد منبت به شدت کاهش یافته است.

احمدلو با اشاره به وضع موجود در بازار مبلمان گفت: متاسفانه در حال حاضر بازار مبلمان کشش نداشته و صرفه اقتصادی ندارد که کارگر نیز استخدام کنیم، متاسفانه تسهیلات بانکی چندانی نیز در اختیار ما قرار نمی‌دهند که بخواهیم نجاری را در کنار منبت مشغول شویم و چون واسطه‌ها در این میان سود می‌برند درآمد حاصل زیاد قابل توجه نیست.

وی افزود: مسئولین زیاد وعده می‌دهند که شهرک احداث کنند تا منبت‌کاران مشغول فعالیت شوند که متاسفانه تاکنون محقق نشده است، اگر شهرکی احداث و دولت حمایت می‌کرد اوضاع بهتر می‌شد و قطعا دستمزد منبت‌کاران چوب نیز افزایش می‌یافت.

احمدلو در ادامه گفت: متاسفانه زمانی که اوضاع بازار رضایت بخش نیست منبت‌کاران ناچار هستند مشغول کار در عرصه‌های دیگر به ویژه کارگر ساختمانی شوند، کار نیز زیاد نیست ولی خدا را شکر روزگار می‌گذرد.

این منبت‌کار چوب و مبلمان سمقاوری تصریح کرد: پول نقد نمی‌بینیم بیشتر با چک ناچار هستیم سفارش کار را انجام دهیم، اگر بازار باشد و کار برسد اگر خوب فعالیت کنیم می‌توانیم دو دست مبلمان را سفارش داشته و تحویل دهیم ولی متاسفانه چک‌های طولانی مدت دریافت می‌کنیم.

وی افزود: امیدواریم امسال اوضاع بهتر شود، امسال هنوز کار را شروع نکرده‌ایم که ببینیم اوضاع چگونه است ولی دست کم سه سال است که وضعیت همین است و پول نقدی وجود ندارد، تقاضا کم و دستمزد پائین است، بازار راکد بوده و متاسفانه تعدادی از نجاران کارگاه‌هایشان را تعطیل کردند در حالی که تعدادی کار آماده فروش نیز داشتند.

احمدلو با اشاره به مطلوب نبودن شرایط بازار کار گفت: امیدواریم امسال اوضاع بازار بهتر از گذشته شود، اگر وضع بهتر نشود ناچاریم به مانند سال‌های گذشته روزگار را سپری کینم و باز هم بدون پول نقد فعالیت کنیم.

این منبت‌کار چوب و مبلمان سمقاوری تصریح کرد: حمایت لازم از این شغل به ویژه در روستاها نمی‌شود و ناچار تعدادی از منبت‌کاران به سراغ شغل‌های فصلی روی می‌آورند که خوب این مشاغل نیز مانند همین منبت‌کاری بوده و وضع چندان مساعد نیست، کم یا زیاد مشغول هستیم خدا را شکر می‌گذرانیم.

احمدلو خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون وام دریافت نکرده‌ام، از نظر بیمه از بیمه صنایع دستی بهره‌مند هستیم و خدا را شاکریم چراکه تنها دلخوشی ما بازنشستگی و مزایایی است که در آینده از آن بهره‌مند خواهیم شد شاید بتوان گفت این تنها دل‌خوشی است که به آن دل بسته‌ایم هر سه ماه یکبار هزینه حق بیمه را واریز می‌کنیم تا آینده از آن بهره‌مند شویم.

وی افزود: امسال 300 هزار ریال حق بیمه صنایع دستی افزایش یافته که به هر سه ماه بایستی بیش از 180 هزار تومان پرداخت حق بیمه داشته باشیم، دلمان به بازنشستگی خوش است دستمزد کم را به امید داشتن آینده بهتر تحمل می‌کنیم.

این منبت‌کار چوب و مبلمان سمقاوری در پایان یادآور شد: در سمقاور منبت‌کار چوب بسیار بوده و خوشبختانه استقبال خوبی از این شغل شده است اگرچه درآمد حاصل کفاف زندگی را نمی‌دهد به ویژه اینکه پول نقد وجود ندارد و بیشتر با چک کار می‌کنیم، اگر حمایتی شود و شهرکی به این بحث تخصیص یابد فکر می‌کنم اوضاع بهتر شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات