"آمار رو به رشد آسیب‌های اجتماعی در روستاها"
مدیرکل امور بانوان استانداری مرکزی گفت: به دلیل نبود زیرساخت در روستاها جوان روستایی به شهرها مهاجرت می‌کند و پس از مهاجرت در شهرها در انتخاب الگوی ازدواج دچار تغییر و نگرش شده و در این بین فرصت ازدواج به هنگام برای دختران روستا از دست می‌رود.
کد خبر: ۸۶۵۷۰۷۸
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، زهرا فرجی در همایش بانوان عضو شوراهای اسلامی و دهیاران استان مرکزی ضمن تبریک به مناسبت گرامیداشت هفته زن اظهار داشت: استفاده از ظرفیت زنان در پیشبرد اهداف جامعه جزو سیاست‌ها و رویکرد دولت یازدهم است که در استان نیز از سوی مسئولین این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: این نگاه هماهنگ در بهره‌گیری از ظرفیت‌های انسانی در بحث اداره امور کشور و فرآیند توسعه کشور ستودنی است به ویژه با وجود ظرفیت و توانمندی 50 درصدی زنان در جامعه به عنوان نیمی از جمعیت انسانی که می‌طلبد به این مهم توجه بیشتری شود.

مدیرکل امور بانوان استانداری مرکزی تصریح کرد: نادیده گرفتن نقش زنان در توسعه و پیشبرد اداره کشور به مفهوم نادیده انگاشتن نیمی از ظرفیت منابع انسانی است، رسالتی خطیر بانوان دهیار در سطح روستاهای استان برعهده دارند.

فرجی با اشاره به مسئولیت بانوان دهیار گفت: زنان به ویژه زنان دهیار و عضو شوراهای اسلامی روستایی در این زمینه وظیفه بسیار مهم و خطیری را بر عهده دارند، زیرا نگاه به توسعه عمرانی روستا توسط این افراد باید با یک برنامه‌ریزی هدفمند دنبال شود.

وی افزود: صِرف نگاه به توسعه روستایی تنها وظیفه دهیاران تلقی نمی‌شود بلکه دهیاران در تمامی عرصه‌ها به ویژه عرصه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی است که باید به عنوان مدیران مجموعه باید به این امور مهم بپردازید.

زنان روستایی از کم‌ترین امکانات موجود برخوردارند

مدیرکل امور بانوان استانداری مرکزی تصریح کرد: 12 درصد از دهیاران استان را زنان تشکیل داده‌اند که توجه به زنان در روستاها باید مورد توجه قرار گیرد زیرا زنان روستایی به عنوان قشر محروم جامعه نیاز به حمایت بیشتری دارند، توجه به مشکلات زنان روستایی به عنوان محروم‌ترین قشر حاضر در جامعه تکلیف بسیاری را بر عهده دهیاران قرار می‌دهد.

فرجی ادامه داد: ایجاد عدالت اجتماعی و جنسیتی در روستاها دارای اهمیت بسیاری بوده و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستایی در این زمینه به عنوان نمایندگان جامعه زنان روستایی باید به وظیفه خود به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

وی افزود: امروز زنان روستایی کم بهره‌ترین از امکانات فرهنگی، ورزشی، رفاهی، اشتغال و آموزشی محروم هستند اگرچه در سطح شهرها نیز با این مشکلات مواجه هستیم ولی زنان روستایی بیشتر با این مشکلات مواجه‌اند که رفع تمامی این مشکلات نیازمند تدوین قانونی هدفمند و برنامه‌ریزی میان مدت است.

مدیرکل امور بانوان استانداری مرکزی تصریح کرد: دختران جوان در روستاها نه تنها فرصت اشتغال، پرداختن به تفریحات سالم را ندارند که فرصت پرداختن به ازدواج به موقع و مناسب را نیز ندارند چراکه به دلیل نبود فرصت‌های شغلی مناسب برای پسران جوان روستایی زمینه مهاجرت را برای آنان فراهم می‌سازد.

فرجی با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم برای رفع مشکلات حوزه زنان روستایی از سوی دهیاران گفت: توجه لازم به موضوع سلامت جسمی و روانی، توسعه امکانات و ایجاد فضاهای مناسب تفریحی، فرهنگی، ورزشی و اشتغال زنان در روستاها باید مورد توجه قرار گیرد و در زمینه رفع این مشکلات تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی افزود: فرصت‌های لازم برای روستائیان به ویژه دختران جوان در زمینه فرصتهای مناسب در زمینه مشاغل خانگی وجود ندارد و دستگاه‌های اجرایی برای رفع این مشکلات اهتمام ویژه داشته باشند تا شاهد برنامه‌ریزیهای مطلوب در زمینه خودکفایی زنان در روستاها باشیم.

مدیرکل امور بانوان استانداری مرکزی تصریح کرد: امروز متاسفانه آمار آسیب‌های اجتماعی در روستاها به ویژه در بین زنان جامعه روستایی رو به رشد بوده و نیازمند توجه و تدابیر لازم است از جمله اعتیاد، طلاق و فرار دختران که برای رفع این آسیب‌ها نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله فضاهای فرهنگی و ورزشی است.

فرجی ادامه داد: استفاده از اعتبارات دهیاری‌ها در بخش توسعه ورزش بانوان و استفاده از فضاها و اماکن بلا استفاده در روستاها به منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی به ویژه برای زنان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: فضاهای موجود در روستاها با همکاری سازمان‌ها برای آموزش و ایجاد اشتغال در قالب کارگاه‌ها با استفاده از ظرفیت روستاها به کارگیری شود تا شاهد تحقق شعار سال باشیم چراکه روستاها ظرفیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دارند و بانوان روستایی نیز با مشاغل خانگی و خُرد موجود در رسوتاها می‌توانند در تحقق شعار سال نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات