اعضای کنگره از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات با هرگونه اقدام دولت آمریکا در کاهش تحریم ها علیه ایران و صدور اجازه انجام تراکنش های محدود دلاری به این کشور مخالفت کرده اند.
کد خبر: ۸۶۵۷۲۶۳
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از آیپک نیوز هاب، اعضای کنگره از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات با گزارش ها در این باره که دولت آمریکا در حال بررسی کاهش تحریم ها علیه ایران و صدور اجازه انجام تراکنش های محدود دلاری به این کشور است مخالفت کرده اند.

ران پال، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «این گزارش ها عمیقا نگران کننده است. از آنجایی که ایران با آزمایش موشک های بالستیک به تضعیف روح توافق هسته ای ادامه می دهد، دولت اوباما با کمک به تهران برای بازگشایی روابط تجاری اش دارد از مسیر خود خارج می شود. رئیس جمهور باید این ایده را کنار بگذارد.»

کوین مک کارتی، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان هم در این باره گفت: «من عمیقا از مشاهده گزارش ها در این باره که دولت آمریکا ممکن است دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا را چه به صورت مستقیم و چه از طریق مکانیزم فراسرزمینی فراهم کند، آزرده شدم. در سپتامبر 2015، آدام سزوبین معاون وزیر خزانه داری در امور تروریزم و اطلاعات مالی گفته بود که این امتیاز در توافق هسته ای به ایران پیشنهاد نشده است. گروه کاری اقدام مالی، که یک نهاد مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریزم است همپنان هشدار می دهد که ایران تهدیدی برای سیستم مالی بین المللی است و اگر اجازه ورود آن به سیستم مالی آمریکا داده شود، تهدیدی برای این سیستم خواهد بود.»

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت: «ایران تا زمانی که به حمایت خود از تروریزم، نقض حقوق بشر، برنامه موشکی بالستیک و همه فعالیت های بی ثبات سازش پایان نداده، نباید به سیستم مالی آمریکا دسترسی پیدا کند.»

جب هانسارلینگ، رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این باره گفته است: «این گزارش ها هشدار دهنده است و من می توانم به دولت اوباما اطمینان بدهم که هر تلاشی برای دادن دسترسی به ایران با بالاترین بررسی های کمیته ما مواجه خواهد شد... همین اخیرا، گروه کاری اقدام مالی هشدار داده که به صورت استثنایی نگران این مسئله است که کوتاهی ایران در رسیدگی به ریسک تامین مالی تروریزم تهدیدی جدی... برای یکپارچگی سیستم مالی جهانی به شمار می رود. این ایده که دولت آمریکا دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا را فراهم کند یا استفاده از دلار را برای ایران آسان تر نماید یک نشانه روشن دیگر است از اینکه توافق هسته ای اوباما برای ایران خوب بوده اما برای امنیت آمریکا بد بوده است.»

برد شرمن، نماینده جمهور خواه هم در این باره اظهار داشت: «ایرانی ها برای برداشته شدن تحریم های مشخصی چانه زنی کرده اند. دولت شما (اوباما) در اجرای اقدامات قانونی ای که این امتیازات را نصیب ایران می کند دقیق عمل کرده است. فارغ از اینکه فراهم کردن امکان معاملات دلاری چه منافع اقتصادی ای نصیب ایران می کند و این منافع می تواند قابل توجه باشد، ایرانی ها و همه طرف های دیگر توافق باید به سادگی منافع توافق انجام شده را بپذیرند. به اعتقاد من در غیر این صورت، این موجب ایجاد سابقه بدی خواهد شد و این آخرین باری نخواهد بود که ایرانی ها و یا شرکای تجاری انها امتیازات بیشتری را که در برجام یا قطعنامه 2231 شورای امنیت نیامده دریافت می کنند.»

بنا به این گزارش، در حالی نمایندگان کنگره آمریکا با ایجاد گشایش در مبادلات دلاری ایران مخالفت می کنند که بر اساس توافق هسته ای مبادلات دلاری برای ایران منع نشده است و صرفا مبادلاتی که به طور غیر مستقیم یا مستقیم از طریق سیستم بانکی آمریکا انجام گیرد ممنوع است.

تحریم های بانکی مهمترین بخش تحریم های غرب علیه ایران بوده است که به دلیل پیچیدگی تحریم ها، ترس بانک های خارجی از جریمه های سنگین و لابی های پشت پرده مقامات آمریکا برای ترساندن بانک ها جهت ازسرگیری مراودات با ایران عملا لغو نشده باقی مانده است.

ارسال نظرات