رئیس سازمان شیلات گفت:هم اکنون ایران اولین تولیدکننده ماهی قزل آلا در دنیا از نظر میزان ظرفیت تولید محسوب می شود.
کد خبر: ۸۶۵۷۲۹۹
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، در دهه گذشته آبزی‌پروری در کشور رشد و شتاب خوبی داشته است و توانسته جایگاه خوبی در دنیا پیدا کند.


آبزی‌پروری یکی از اقتصادی‌ترین زیربخش‌های حوزه کشاورزی محسوب می‌شود و می‌تواند سود خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند اما توسعه این بخش و درآمدزایی ارزی آن نیازمند برنامه‌ریزی‌ مدون و مدیریت صحیح بر عملیاتی شدن طرح ها است.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران  با اشاره به وضعیت تولید و  تاثیر شرایط موجود در صادرات اظهار داشت: مجموع تولید آبزیان در دوازده ماهه  سال گذشته ، نزدیک به یک میلیون تن بوده است که از این میزان 400 هزار تن به آبزی پروری و 600 هزار تن به صید اختصاص دارد.

وی به جایگاه خوب آبزی پروری کشور در منطقه اشاره کرد و گفت: در تولید قزل آلا مقام اول در دنیا را داریم و به عبارتی جز 4 کشور اول دنیا محسوب می شویم و امکان افزایش ظرفیت تولید قزل آلا با افزایش بهره وری در کشور فراهم است.

صالحی با اشاره به اینکه در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس میزان صید ماهی کشورمان بیش از دیگر رقبا است، افزود: کشور ما  از نظر میزان صید در کل اقیانوس هند مقام دوم و در غرب اقیانوس مقام اول را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به برنامه های آتی سازمان شیلات در زمینه صید و پرورش ماهی یادآور شد: با توجه به ظرفیت های موجود می توان صید در آب های بین الملل را دنبال کرد، همان گونه که سال گذشته علی رغم نبود تجربه، صید فراساحلی فانوس ماهیان را در اعماق 200 الی 300 متر آغاز و در ان موفق شدیم.

***ضرورت افزایش سرانه مصرف ماهی در کشور

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به سرانه مصرف ماهی گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف ماهی در کشور ما به نسبت دیگر کشورها کمتر است باید با آگاهی و اطلاع رسانی سرانه مصرف را از 10 کیلوگرم به 20 کیلو گرم افزایش دهیم.

*** صید فانوس ماهیان تا 300 هزار تن قابل افزایش است

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه بیان کرد: سال گذشته در اعماق 200 متری دریا، 8 هزار تن صید فانوس ماهیان را داشته ایم که در سال جاری با برنامه ریزی میزان صید تا 300 هزار تن قابل افزایش است.

وی با اشاره به پرورش ماهی در قفس اظهار داشت: براساس مطالعاتی که مشاوران نروژی در ایران به عمل آوردند سالانه می توانیم حدود یک میلیون تن پرورش ماهی در قفس را در سواحل شمال و جنوب کشور داشته باشیم.

صالحی در ادامه افزود:سال گذشته از طریق پورش ماهی در قفس  حدود 4 هزار تن ماهی تولید شده است و برای سال جاری نیز حدود 20 هزارتن تولید ماهی با این شیوه  هدف گذاری شده است.

وی با اشاره به افزایش پرورش ماهی در قفس  تا پایان برنامه ششم عنوان کرد:  امیدواریم تا پایان برنامه ششم به 200 هزارتن تولید دست یابیم.

***صادرات میگو رکورد زد

صالحی به تراز تجاری مثبت صادرات اشاره کرد و گفت: صادرات آبزیان در سال گذشته بیش از 312 میلیون دلار ارزاوری به همراه داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به رکورد تولید میگو بیان کرد: سال گذشته برای اولین بار بیش از 12 هزار و 500 تن میگو از کشور صادر شد و حال با توجه به مشکلاتی که تولیدکنندگان در زمینه بیماری ها دارند بایستی به انها کمک کنیم تا میزان تولید و صادرات بیش از گذشته افزایش یابد.

صالحی در خصوص افزایش تقاضا از سوی برخی بازارهای هدف عنوان کرد: در پرورش ماهی در قفس گونه های با ارزشی تولید می شود که می تواند قسمتی از آن با هدف صادراتی صادر شود چراکه برخی کشورها همانند آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی و روسیه تقاضای زیادی برای واردات آبزیان کشور مان دارند .

*** صادرات به روسیه قابل قبول است

وی با اشاره به وضعیت صادرات به روسیه بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته اولین سالی بود که به بازار روسیه صادرات داشتیم اما توانستیم بیش از هزار تن انواع آبزیان اعم از میگو دریایی ، کنسرو و ... صادرکنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه بازار روسیه یکی از بازارهای روبه گسترش کشور خواهد بود ، افزود: درحال حاضر تقاضا برای محصولاتی همچون میگوی نیمه پخت از سوی روسیه وجود دارد.
ارسال نظرات