31 هزار میلیارد تومان درآمد ادعایی حاصل اجرای برجام کجا هزینه شده است؟
کد خبر: ۸۶۵۷۵۱۹
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲





خبرگزاری بسیج مازندران، وبسایت مشرق با طرح این پرسش نوشت: حامیان دولت سال گذشته با هدف تحت فشار قرار دادن نهادهای رسمی نظام که مسئول بررسی و تصویب برجام بودند، ادعا می‌کردند هر روز تاخیر در اجرای برجام تا 400 میلیارد تومان به کشور ضرر وارد می‌کند.

به عنوان مثال، سیروس ناصری عضو تیم اسبق هسته‌ای، مهرماه سال گذشته و در مقطعی که مجلس در حال بررسی برجام بود، ادعا کرد: روزی 100 تا 150 میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام است.

تحلیل این فرد نزدیک به دولت یازدهم درباره ضرر 150 میلیون دلاری تاخیر در اجرای برجام، تیتر یک بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب و موافقان دولت شد از جمله تیتر اول شرق و در روند تصویب طرح برجام در مذاکرات امروز مجلس نیز موافقان از این تحلیل بهره جستند و البته دولتمردان نیز هیچ‌گاه این تحلیل را رد نکردند.

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد هم تیتر یک خود در روز 19 مهرماه را به این موضوع اختصاص داد و هزینه تاخیر در اجرای برجام را روزانه 400 میلیارد تومان اعلام کرد.

اکنون از 27 دی‌ماه سال گذشته که برجام اجرا شد، حدود 78 روز گذشته است. براساس ادعای دولتی‌ها فایده هر روز اجرای برجام برای اقتصاد کشور 400 میلیارد تومان بوده است. بنابراین در همین مدت باید بیش از 31 هزار میلیارد تومان از محل اجرای برجام، نصیب دولت شده باشد. بنابراین مسئولان دولتی ضروری است پاسخ دهند سود 31 هزار میلیارد تومانی حاصل از اجرای برجام در 78 روز گذشته خرج چه شده است؟

این پول بیش از یک سال بودجه عمرانی تخصیص داده شده کشور است. کل بودجه یارانه نقدی یک سال مردم حدود 38 هزار میلیارد تومان است که در 78 روز گذشته در صورت تحقق وعده دولتی‌ها، 31 هزار میلیارد تومان آن حاصل شده و دولت دیگر نباید بابت کسری یارانه‌ها شکایت کند و آن را مصیبت عظما بنامد.

یادآور می‌شود برخی مقامات ارشد دولتی نظیر ترکان عایدی روزانه اجرای برجام را 170 میلیون دلار عنوان کرده بود که ماهانه بالغ بر 5 میلیارد دلار برای 3 ماه اجرای برجام بالغ بر 15 میلیارد دلار می‌شود!

ارسال نظرات
پر بیننده ها