نبود کارخانجات، تعطیلی شهرک صنعتی و عدم استفاده بهینه از بهترین معادن سنگ و ... به مراتب صنعت شهرستان کوثر را به تعطیلی کشانده است.
کد خبر: ۸۶۵۷۵۵۵
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر، به غیر از بخش کشاورزی که می توان گفت بیش از 80 درصد مشاغل اهالی شهرستان کوثر را شامل می شود؛ بخش صنعت شهرستان می باشد که تقریباً در رکود و یا به عبارتی در تعطیلی محض به سر می برد.

عدم وجود حتی یک کارخانه در سطح شهرستان، تعطیلی شهرک صنعتی (غیر از بخش نجاری)، عدم وجود شرکت های تولیدی وابسته به بخش خصوصی، عدم استفاده بهینه از معادن سنگ و ... که به مراتب صنعت شهرستان کوثر را به تعطیلی کشانده است.

از سویی بیکاری و مهاجرت که در عرض 10 سال اخیر شهرستان 30 هزار نفری کوثر را به 20 هزار نفر تبدیل کرده است که خود جای بسی نامیدی را برای مسئولان امر رقم می زند.

این در حالی می باشد که رودخانه گیوی جایی به فاصله چند متری از مرکز شهر و یا رودخانه پرآب قزل اوزن از جمله مراکزی عنوان می شوند که می توان در کنار این ظرفیت ها صنایعی را تدارک دید که علیرغم ایجاد صنعت در سطح شهرستان مهاجرت و بیکاری را نیز ریشه کن کرد.

سنگ های تراورتن، مس، روی و سرب که از وجود شهرستان کوثر دیگر شهرها و استانها از آنها بهره مند می شوند ولی در مقابل اهالی شهرستان کوثر هنوز از نعمت اینگونه صنایع و معادن بی بهره اند؛ از سویی اعتبارات شهرستانی را به تخریب جاده های ارتباطی که کامیون های غول پیکر از این معادن بیرون می آیند و موجب تخریب جاده ها می شوند اختصاص می یابد در حالی که این سهم و حق همیشگی اهالی این منطقه است.

عقب ماندگی شهرستان کوثر چه بسا به دلیل عقب ماندگی صنعتی است؛ شاید حق به حقدار نرسیده است اما به هر دلیلی اگر مردم و مسئولین فعل خواستن را صرف کنند خواهند توانست در ایجاد اشتغال و تولید صنایع در منطقه بهره ای دوچندان ببرند.

اما دلیل و علتی که شاید همگی در آن دخیل بوده و هستیم جسور بودن، همدل بودن، اتحاد داشتن و... های بسیاری است که متاسفانه از آنها بی بهره ایم؛ چرا که در مقابل شهرستانها و استانهای همجواری هستند که با این همه پتانسیل و ظرفیت صنعتی به حال و روز ما قهقهه می زنند.

با وجود داشتن آب و خاک مساعد و مناسب علیرغم تعطیلی شهرک های صنعتی و عدم بهره مندی از معادن منطقه؛ هنوز چرخ هیچ کارخانه ای در شهرستان کوثر نمی چرخد و این باعث شده است که شهرستان کوثر را شهرستان محرومین خطاب کنند و آنقدر این واژه برای همگان آشنا بوده و است که دیگر تبدیل به یک عادت روزانه برای همه عنوان می شود.

امید است که مسئولین شهرستانی با همدلی و جسارت خود در تخصیص اعتبارات مربوطه در راستای توسعه صنایع و معادن در منطقه اقدامات شایسته ای را انجام دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات