در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، صنعت ورزش باید در راستای توجه به تولیدات داخلی در ورزش حرکت کرده و شفاف‌سازی و سالم‌سازی و فرهنگ جهادی در ورزش را به یک فرهنگ همگانی تبدیل نماید.
کد خبر: ۸۶۵۷۸۰۸
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
به گزارش خبرگزاري بسيج،نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نشان از اهمیت این موضوع دارد، اقتصاد مقاومتی یک پیشگیری و درمان برای این برنامه‌ها و یک آنتی‌تز بوده که سبب رشد و کاهش آسیب‌پذیری کشور می‌شود. این برنامه سعی در اصلاح زندگی آحاد افراد جامعه و اصلاح تصمیم‌گیری‌ها وسیاست‌های اقتصادی و اجتماعی تصمیم‌گیران و مجریان و ناظران قانونی دارد و باید از تک‌تک افراد شروع شود. می‌بایست بازدهی هر یک از ما به عنوان یک سرمایه ملی افزایش و هزینه‌های هر کدام از ما کاهش یابد. اقتصاد مقاومتی، یک راهبرد استراتژیک در مسیر توسعه اقتصادی است که می‌تواند پایه‌های اقتصاد کشور را تقویت و آن را در برابر فشارهای خارجی مصون کند. اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ فرمودند‌، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قالب 24 ماده ابلاغ شده است که صنعت ورزش می‌تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تعداد زیادی از این بندها تأثیرگذار بوده و برای تحقق این سیاست‌ها قدم‌های مؤثری بردارد. نقش ورزش در اقتصاد مقاومتی نقش پررنگ و بی‌بدیلی است که کاملا مغفول مانده است. عقیده غالب در بین مردم، نگریستن به ورزش به مانند یک کالای مصرفی است و از اهمیت آن در تولید و رشد و توسعه اقتصادی و توزیع بهتر درآمدها غافل‌اند. هر چند پرداختن به ورزش نیازمند هزینه‌های بالای زیربنایی است ولی این هزینه‌ها را نمی‌توان در کنار مخارج و هزینه‌های مصرفی قرار داد.

در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ورزش از دو دیدگاه خرد و کلان می‌تواند اثرگذار باشد. از دیدگاه کلان، تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به مشارکت آحاد مردم دارد، هر چه افراد از لحاظ سلامت عمومی وضعیت بهتری داشته باشند، بهتر می‌توانند در این مسیر قدم بردارند. جامعه‌ای سالم از نظر جسمی، ذهنی و روحی، جامعه‌ پویا، کارآمد و با بهره‌وری بالاست. ورزش باعث سلامت، افزایش کارایی، آستانه تحمل، قدرت و وحدت در میان جامعه ایران، ارتقای روابط اجتماعی و عاطفی و سبب ارتقای غرور و عزت ملی جامعه ایران می‌شود که از لحاظ هزینه‌های بیماری و هزینه‌های درمان نیز هیچ گاه در مضیقه نخواهد بود. ورزش هزینه‌های بیماری، درمانی، داروهای خاص، اعتیاد و هزینه‌های وابستگی در بسیاری از موارد بهداشتی و درمانی را کاهش می‌دهد و سبب سلامت روان و کاهش افسردگی و مشکلات روحی و روانی در جامعه می‌شود. ورزش وظیفه دارد تا انسان‌ها را از نظر جسمی و روانی سالم سازد و سازمان‌های ورزشی و ادارات ورزشی در تمام‌ سازمان‌ها باید در راستای برنامه‌ریزی، گسترش، نهادینه‌سازی و فرهنگسازی ورزش برای تمامی پرسنل سازمانی خود و افراد جامعه همت گمارند.

از دیدگاه خرد، هر یک از سازمان‌های ورزشی باید به عنوان عضوی از صنعت پولساز ورزش، در راستای درآمدزایی و کاهش هزینه‌های سازمانی و ملی حرکت کنند. صنعت ورزش وظیفه دارد ‌نقش خود را در اقتصاد ازجمله در مسائل مربوط به درآمدزایی و درصد مشارکت در تولید ناخالص ملی و نیز مباحث اشتغالزایی و کارآفرینی و کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی مشخص کند. همچنین سازمان‌های ورزشی باید دانش‌بنیان شده و در جهت افزایش بهره‌وری گام بردارند. صنعت ورزش باید در راستای توجه به تولیدات داخلی در ورزش حرکت کرده و شفاف‌سازی و سالم‌سازی و فرهنگ جهادی در ورزش را به یک فرهنگ همگانی تبدیل نماید و از ظرفیت‌های فنی، علمی و اقتصادی در این حوزه به بهترین شکل استفاده کند. هر اندازه نقش صنعت ورزش در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزایش یابد، موتور محرکه اقتصادی بیشتر به حرکت درآمده و پویایی اقتصادی بیشتر می‌شود. ورزش، صنعتی است که می‌تواند وابستگی کشور را به درآمدهای نفتی کاهش دهد.
ارسال نظرات