خبرسازی جذب ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ایران پس از برجام همانند گشایش ۱۰۰۰ ال سی در روز تعطیل از جمله تلاش هایی است که برای مثبت نشان دادن برجام و بزرگنمایی آن انجام می گیرد.
کد خبر: ۸۶۵۸۱۵۵
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، برخی رسانه های حامی دولت به نقل از رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی خارجی از جذب 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در پسا برجام خبر داده اند.

توافق هسته ای از 26 دی سال گذشته به اجرا گذاشته شد و بر اساس این گفته طی کمتر از 3 ماه 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کشور شده است.

اما آن چه رسانه های حامی دولت از آن به عنوان جذب 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی خبر داده اند در واقع تصویب 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری روی کاغذ است. 

روال کار به این شکل است که شرکت هایی که می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند طرح خود را به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ارائه می دهند و با تصویب طرح مزبور توسط این سازمام یکی از شرایط سرمایه گذاری آن شرکت در ایران محقق می شود نه این که سرمایه ای در کشور جذب شده باشد.

بر این اساس تصویب 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به معنای جذب و حتی قطعی شدن این مقدار سرمایه گذاری نیست. چرا که تصویب طرح سرمایه گذاری یک شرکت توسط دولت ایران الزامی را برای آن شرکت ایجاد نمی کند و شرکت مزبور می تواند اقدام به سرمایه گذاری نکند و یا مبلغ کمتری را وارد کند.

آمار میزان جذب قطعی سرمایه گذاری خارجی کشورها هر ساله از سوی سازمان بین المللی آنکتاد منتشر می شود و گزارش های این سازمان نشان می دهد طی 6 سال منتهی به 2014 بالاترین رقم جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی توسط ایران مربوط به سال 2012 بوده و در این سال تنها 4.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری قطعی در کشور انجام شده است.

ایران در سال 2014 تنها توانسته بود 2 میلیارد و 105 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کند. سال 2014 نخستین سال کامل کاری برای دولت یازدهم بود. میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور طی سال 2014 نسبت به سال قبل از آن 31 درصد کاهش داشت. ایران در سال 2013 نیز تنها 3 میلیارد و 50 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده بود.

گزارش جدید آنکتاد در مورد میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران طی سال گذشته در اواخر فصل بهار یا اوایل تابستان منتشر خواهد شد.

محمد خزایی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی و فنی در اظهارات خود از تصویب و نه جذب 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور خبر داده است. وی در این باره گفت: ما تحت تأثیر فضای مثبتی که ایجاد شد و بعد از برجام و تحولات مثبتی که رخ داد تا پایان سال 94 نزدیک به 7 میلیارد دلار درخواست سرمایه‌گذاری و پروژه داشتیم.

خبرسازی جذب 7 میلیارد دلاری سرمایه خارجی در حالی از سوی رسانه های حامی دولت انجام می شود که بزرگنمایی توافق هسته ای و اثرات مثبت آن به رویه ای معمول در دولت تبدیل شده است. 

رئیس جمهور محترم در روز اجرای برجام که همزمان با تعطیلات هفتگی بازار جهانی بود از گشایش 1000 ال سی خبر داد. به دنبال آن رئیس کل بانک مرکزی با تایید اظهارات رئیس جمهور از برقراری ارتباط بانک های ایران با سوئیفت خبر داد و چنین وانمود کرد که تحریم بانکی ایران برداشته شده است. تحریمی که با وجود 3 ماهه شدن توافق هسته ای فعالان اقتصادی و بازرگانان هنوز از پابرجا ماندن آن خبر می دهند.

ارسال نظرات