خبرهای داغ:
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در دیدار هنرمندان:
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این که نباید هنر به ابزار تحریک کننده حس ناسیونالیستی تبدیل شود، گفت: شهید آوینی هنر را به خدمت دین درآورد. اگر امروز هم هنر را به خدمت دین درآوریم، موفق عمل کرده‌ایم.
کد خبر: ۸۶۵۸۱۷۴
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار جمعی از هنرمندان استان قزوین که به مناسبت آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان این‌که در خطه هنر موسایی هم افزایی امری ضروری است، اظهار کرد: در هنر موسایی اهلیت مقدم بر رابطه برادری و خانوادگی است و موسی به خاطر اهلیت برادر خود را به میدان آورد.

وی تصریح کرد: مشارکت عمومی لازمه زندگی هنرمندانه است و کار هنری زمانی ارزشی خواهد بود که در راستای ماندگاری مکتب و آیین الهی قرار داشته باشد.

امام‌جمعه قزوین شهید آوینی را سرور وادی هنرمندان دانست و افزود: شهید آوینی با دکلمه‌ها و صدای دلنشین خود، نمایشگاه اسرار سینه‌اش را به ما نشان داد و باید تلاش کنیم که ایشان را در حوزه هنری الگو و سرمشق قرار دهیم.

 هنر رمز ماندگاری است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این که هنر رمز ماندگاری است، اضافه کرد: آن چه که در جهان ماندگار شده، به خاطر استفاده از هنر است.

وی ادامه داد: خدا هنر خود را با آیه شریفه «تبارک الله احسن الخالقين» آغاز کرد و زمانی که روح را به پیکر انسان دمید به خود احسنت گفت و با این آیه از هنر خود در خلقت تعریف کرد.

هنرمند کاشف هنر الهی است

آیت‌الله عابدینی با بیان این‌که خدای متعال عالم را هنرمندانه آفریده، یادآور شد: درواقع هنرمند خالق نیست، بلکه کسی است که هنر خدا را کشف می‌کند و کاشف هنر الهی است.

امام‌جمعه قزوین به برخی از آفت‌های حوزه هنر اشاره کرد و گفت: آنجا که هنر ابزار ظلم می‌شود و در خدمت فساد قرار می‌گیرد، هنر الهی دستکاری و خراب شده و باید تلاش کنیم در مقابل این جریان ایستاده و هنر الهی را بدون تغییر در اختیار مردم قرار دهیم.

 هنر فرصت و ظرفیت است، نه هدف

وی اظهار کرد: هنر امکان، فرصت، ظرفیت و ابزار است و نباید به هدف تبدیل شود و باید دست به دست هم بدهیم تا با این ابزار، هنر الهی را بیش از پیش به جامعه معرفی کنیم.

هنر زبان مشترک همه انسان‌هاست

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که هنر زبان مشترک همه انسان‌هاست، تأکید کرد: هنر آن زمانی شکوفا می‌شود که هنرمند، حریت و آزادگی داشته باشد و روح بردگی و بندگی نسبت به غیر خدا را از خود دور کند.

 

آیت‌الله عابدینی، تصریح کرد: زمانی که هنر کلمه طیبه شد، انسان را بالا می‌برد و اعتلا و عظمتی که حافظ و شهید آوینی پیدا کردند به واسطه طهارت و پاکی آن‌ها بود که به واسطه ارتباط با خدا به دست آوردند.

حافظ ماتریالیسم نبود و هرگز صراط مستقیم را رها نکرد

وی بیان کرد: حافظ بر خلاف برخی از نظریه‌ها، به هیچ عنوان ماتریالیسم نبوده و در اشعارش تلاش کرده تا عهد و پیمان خود با خدا و بندگی را معرفی کند. او هرگز صراط مستقیم را رها نکرد و در اخلاق اسلامی وفادار ماند.

جامعه دچار فقرِ عقیده و اخلاق است

امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که جامعه دچار فقرِ عقیده و اخلاق است، افزود: هر چند به برکت انقلاب اسلامی گام‌های بزرگ و تحولات عظیمی در حوزه عقیده و اخلاق برداشته شده اما همچنان در این حوزه فقر داریم و نیازمند تحول هستیم.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر این که وحدت و همدلی لازمه به نتیجه رسیدن کارهاست، گفت: کسی که منیت را کنار بگذارد و غرق در خدا شود، راه را پیدا خواهد کرد و پس از آن باید تلاش کند اهل دو مقوله دینی، یعنی تقوا و تسلیم شود.

وی ادامه داد: تسلیم یعنی «پسندم آن چه را جانان پسندد» و اگر جامعه را در مسیری قرار دهیم که منیت  کنار برود و به تقوا و تسلیم روی آورده شود، نتیجه بزرگی حاصل خواهد شد.

هنر به ابزار تحریک کننده حس ناسیونالیستی تبدیل نشود

آیت‌الله عابدینی با بیان این‌که هنر به ابزار تحریک کننده حس ناسیونالیستی تبدیل نشود، ادامه داد: شهید آوینی هنر را به خدمت دین درآورد و اگر امروز هنر ما بتواند مردم را به خدمت دین درآورد، موفق عمل کرده‌ایم.

امام‌جمعه قزوین گفت: باید هنر را برای اقامه دین به کار گرفت و آدم هنرمند تلاش کند تا در مقابل هواهای نفسانی، جاذبه‌های دنیایی و وسوسه شیطانی مقاومت کند و هنر خود را «ماعنداللهی» انجام دهد.

 تشریح برنامه‌های هفته هنر

در ابتدای این دیدار علی هوشمند، رئیس حوزه هنری قزوین گفت: اگر می‌خواهیم راه را از بی‌راهه تشخیص داده و در خط ولایت و رهبری بمانیم، باید ستاره‌های عشق و ایثار که در دریای پرتلاطم هجوم فرهنگی همانند فانوس‌هایی راه را به ما نشان می‌دهند را نشانه قرار داده تا گمراه نشویم.

وی به برخی از برنامه‌های هفته هنر اشاره و تشریح کرد: عطرافشانی گلزار شهدا، نشست‌های تخصصی در حوزه هنر، بررسی نقش هنر انقلاب در توسعه اقتصادی، اکران فیلم بادیگارد، برنامه روایت شیدایی، برگزاری نشست مروری بر آثار قیصر امین پور، بخشی از برنامه‌های هفته هنر است.

1003/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها