با شیوع تب‌برفکی

نگرانی در ارتباط با مصرف شیر و گوشت وجود ندارد

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: هیچ‌گونه نگرانی در ارتباط با مصرف شیر و گوشت وجود ندارد، به‌دلیل اینکه تب‌برفکی بیماری مشترک میان انسان و دام نیست.
کد خبر: ۸۶۵۸۷۲۷
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱




خبرگزاری بسیج مازندران، شیوع بیماری تب‌برفکی و تلف شدن دام‌ها بر اثر این بیماری نگرانی‌های بسیاری را برای مصرف شیر و گوشت در میان افراد به‌وجود آورده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: هیچ‌گونه نگرانی در ارتباط با مصرف شیر و گوشت وجود ندارد، به‌دلیل اینکه تب‌برفکی بیماری مشترک میان انسان و دام نیست.

سیدحسین رضوانی بیان کرد: اگر گله‌ای با بیماری تب‌برفکی درگیر شده و دوره بیماری را سپری کرده باشد، مشکلی برای مصرف فرآورده‌ها وجود ندارد و بعد از گذر از بیماری قابلیت مصرف وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تب‌برفکی، بیماری ویروسی است که در سطح دنیا سابقه دارد، اضافه کرد: این بیماری از سایر کشورها به ایران رسیده و از سایر استان‌های آلوده وارد مازندران شده و استان ما را درگیر کرده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: هشدارهای لازم به دامداران از سه ماه قبل داده شد که نسبت به تزریق واکسن برای دام‌ها اقدام کنند؛ برخی دام‌‌داران همکاری نکردند اگر این اقدام صورت می‌گرفت شاهد این اتفاق نبودیم.

رضوانی با اعلام اینکه درحال حاضر دام‌هایی که درگیر شدند نیازی به تزریق واکسن ندارند، چرا که ویروس در بدن وجود دارد و واکسن موجب تشدید بیماری می‌شود، اظهار کرد: ولی دام‌هایی که تا شعاع پنج کیلومتر هنوز مبتلا نشدند با تزریق واکسن در مقابل بیماری ایمن شده و در صورت ابتلا به بیماری نیز دچار تلفات صورت نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه توصیه ما به دام‌داران مسائل بهداشتی را با دقت رعایت کنند، خاطرنشان کرد: افراد هنگام وارد شدن به‌دام‌داری با چکمه و لباس کار و هنگام خروج نسبت به ضدعفونی لباس کار اقدام کنند به‌گونه‌ای که تعویض لباس جلوی انتقال بیماری را بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران یادآور شد: مهم‌ترین بحث واسطه‌ها و دلالانی که به‌عنوان چوب‌دار در بحث خرید و فروش دام وارد عمل می‌شود که این افراد به‌دلیل منافع خود شاید دام‌های آلوده را وارد استان کنند اگر این کار با مجوز دامپزشکی صورت گیرد جلوی انتقال بیماری گرفته می‌شود که حتماً دام‌داران و چوب‌داران باید به این موضوع توجه داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: همچنین در کشتارگاه‌ها نیز واسطه‌ها و دلالانی هستند که دام آلوده وارد این مکان کرده که این موضوع خود عاملی برای انتقال بیماری محسوب می‌شود که افراد باید به مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای توجه کنند.

رضوانی افزود: همکاران دامپزشکی مازندران به‌صورت شبانه‌روزی در محل‌های آلوده حضور دارند تا مشکل حل شود.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه فروردین ماه هر سال زمان کوچ دام بوده؛ لازم است دام‌داران نسبت به تزریق واکسن آبله و شاربن اقدام کرده، البته با توجه به محدودیت واکسن، واکسیناسیون در منطقه‌ای که درگیر می‌شود به‌منظور کنترل بیماری تا شعاع سه تا پنج کیلومتر صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها