مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

واکسیناسیون هزار دام علیه بیماری تب برفکی در زنجان

از آغاز سالجاری تاکنون بیش از ۲۰۸ هزار دام سبک و سنگین در استان علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون شده اند.
کد خبر: ۸۶۵۸۸۲۴
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ضمن اشاره به اینکه بیماری تب برفکی در برخی از استان های کشور دیده شده است گفت: در این راستا باید دامداران زنجانی هم اصول بهداشتی را جدی بگیرند.

محمد رشید کرمی با بیان اینکه نوع جدیدی از تب برفکی در حال حاضر شیوع پیدا کرده است، افزود: در این راستا اجرای طرح مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی برای تمام دام های استان زنجان و در گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی انجام می شود.

وی تاکید کرد: تب برفکی نوعی بیماری ویروسی و به شدت واگیردار است که سریع منتشر می شود و کنترل بیماری به خاطر اینکه بسیار شیوع پیدا می کند و واکسیناسیون دام ها به تنهایی قادر به کنترل و پیشگیری بیماری نیستند بنابراین باید مقررات و ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای نیز رعایت شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان یاد آورشد: بیماری تب برفکی به علت اینکه از طریق بازدم و تنفس و تجهیزات و حشرات دام ها را هم بیمار می کند.

کرمی علایم بیماری تب برفکی را زخم در دهان، زبان، پستان و سم عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تب برفکی بیش از یک میلیون دام در استان زنجان را تهدید می کند که باید تمهیدات لازم در دستور کار دامداران قرار گیرد.

وی افزود: دام های سبک و سنگین در شهرستان های خدابنده، زنجان، ایجرود، ماهنشان و ابهر به ترتیب بیشترین ابتلا به این بیماری دامی را دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تصریح کرد: واکسیناسیون دام های سبک و سنگین تا شعاع سه کیلومتری کانون های بیماری به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی توسط اکیپ های دامپزشکی انجام می شود.

کرمی ابراز کرد: تعداد کانون های بیماری دامی « تب برفکی »شناسایی شده در استان زنجان طی سالجاری به ۱۷ کانون رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با اقدامات پیشگیرانه این بیماری کنترل و مهار شده و از شیوه آن جلوگیری شده است، از دامداران خواست از خرید وفروش دام خودداری کنند چرا که این خود مانع از تشدید بیماری می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان افزود: از آغاز سالجاری تاکنون بیش از ۲۰۸ هزار دام سبک و سنگین در استان علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون شده است.

ارسال نظرات