به همت معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره ورزش و جوانان استان کردستان و به مناسبت هفته قرآن و عترت کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی در سنندج برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۵۸۸۵۶
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی به همت معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره ورزش و جوانان استان کردستان به مناسبت هفته قرآن و عترت در روز یکشنبه 22 فروردین ماه در سنندج برگزار شد.

دکتر فرانک قدسی رئیس پردیس بنت الهدی صدر سنندج در این کارگاه اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) احیاگر هویت واقعی زنان در جامعه بود زیرا در زمان جاهلیت دختران را زنده به گور کردند اما پیامبر اکرم (ص) با احترام گذاشتن به حضرت خدیجه و بوسه بر دستان فاطمه حرمت زنان را حفظ و این بیانگر سبک زندگی در اسلام است.

وی گفت: خانواده عبارت از زندگ مشترک یک زن و مرد که با پیمان شرع آغاز و بر پایه ی ولادت شرعی گسترش می یابد که تخالف جنسی، پیمان شرعی، تولد شرعی و اختصاصی بودن زن برای شوهر تعریف دین از خانواده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از هدف های تشکیل خانواده از دیدگاه اسلام گسترش افراد از لحاظ توحیدی است گفت: از دیدگاه اسلام خانواده باعث تسکین و آرامش و تداوم نسل و تربیت توحیدی خواهد شد .

وی عدم مسئولیت پذیری را از عامل مهم تاخیر در ازدواج جوانان دانست و خاطر نشان کرد: ازدواج به عنوان فرضیه ای الهی باعث سلامت جسم و روان جامعه است و آرامش روحی و روانی افراد جامعه را به همراه دارد اما متاسفانه با پیشرفت جوامع و تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی افراد جامعه ما شاهد به تاخیر افتادن ازدواج در جوانان هستیم که علل و عوامل متعددی در به تاخیر افتادن این فرضیه الهی می تواند موثر باشد.

قدسی گفت: خانواده ها در مسئولیت پذیری جوانان نقش اصلی و اساسی دارند و چون خانواده ها به فرزندان خود مسئولیت پذیری را آموزش نداده و وظایفی را در خانه به فرزندان خود محول نمی‌کنند به خصوص در خانواده های جوامع شهرنشین فرزندان و جوانان از پذیرش مسئولیت های بزرگ زندگی مثل ازدواج سرباز زده و خودداری می کنند.

وی تصریح کرد: وقتی ازدواج در افراد به تاخیر افتد و صورت نگیرد انواع آسیب های اجتماعی شکل می گیرد در حالی که تنظیم رفتار جنسی، تولید مثل، مشروعیت، مشارکت و همیاری، حمایت و مراقبت، انس، عاطفه و آرامش و بهداشت روانی از کارکردهای تشکیل خانواده در دین اسلام است.

قدسی 5 ویژگی را برای افرادی که آماده ی ازدواج هستند بیان کرد و گفت: انگیزه، تعهد، توانایی، ابزار و دانش و همچنین شفاف سازی، اعتماد سازی، تصمیم سازی، رفتار سازی و مشارکت سازی رمز موفقیت در ازدواج جوانان است.

وی عادت های ناپسند را نمونه ای از آسیب های خانواده های امروزی دانست و بیان کرد: این عادت ها همچون سدی در برابر ایجاد صمیمیت میان همسران است که نشانه ی وجود ناهنجاری های عمیق شخصیتی است.

رئیس پردیس بنت الهدی صدر سنندج به تفاوت بهداشت روانی در بین افراد مجرد و متاهل اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای خودکشی در سال 1890، در سنین 20 تا 70 سالگی، دربرابر هر 100 خودکشی در زنان متاهل 167 زن مجرد و 178 زن بیوه خودکشی می کنند.

وی در پایان گفت: دولت ها و خانواده ها باید تمهیدات و راهکارهایی را برای جلوگیری از تاخیر ازدواج در جوانان بیاندیشند و باید اصلی مثل ساده زیستی، دوری از چشم و هم چشمی، از بین بردن بیکاری، حل مسئله مسکن، بالا بردن نشاط و شادی در جامعه را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

ارسال نظرات