حاج حسن شالبافان :

برخی می‌گفتند که اگر آقا را نگاه کنی استرس می‌گیری!/ آقا به قدری مهربان بودند که انگار بنده را 50 سال می‌شناختند!

بسیج مداحان: حاج حسن شالبافان، از مداحان استان قم که در دیدار مداحان با مقام معظم رهبری نیز به مداحی پرداخت، در گفت‌وگویی به سوالاتی پاسخ داد.
کد خبر: ۸۶۵۹۲۳۴
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
به گزارش خبرنگار بسیج مداحان،حاج حسن شالبافان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بسیج مداحان به چند سوال در ارتباط با دیدار مداحان با مقام معظم رهبری، مدیحه‌سرایی‌اش در برابر دیدگان ایشان و حال و هوای آن لحظات پاسخ داد که متن کامل مصاحبه را در ادامه می‌خوانید. به نظر شما مهم ترین سخنان حضرت آقا در دیدار با مداحان چه بود؟ در بعد سیاسی بود. همان بحثی بود که ایشان فرمودند که دنیای امروز دنیای موشک هم هست. محتوای هیئات و  اینکه برخی از هیئات که فقط بالا و پایین می‌پرند نیز بحث دیگری است که مورد تاکید حضرت آقا بود. مقام معظم رهبری فرمودند که باید مستمعان را آماده کنیم تا بعد از هیئت نیز به سراغ امور مختلف برود.

یکی از نکات مورد تاکید رهبری در دیدار با ستایشگران اهل بیت (ع)،توجه به مسائل روز بود. شما تا چه میزان به این موضوع عمل می‌کنید؟ من در گذشته این مسئله به روز بودن را دنبال می‌کردم. سه سال است که توفیق حضور در حسینیه امام خمینی (ره) را دارم. این دیدارها خیلی تاثیرگذار بوده‌اند. وقتی که ما نکته‌ای را مستقیم از خود ایشان می‌شنویم، تاثیرش چند برابر می‌شود. من از بعد از برنامه بیت رهبری که اشعاری سیاسی خواندم و به ولایتمداری اشاره کردم، به چند شبکه استانی رفتم و مجریانی که اجرای بنده در حضور مقام معظم رهبری را دیده بودند، خیلی به اجرای مجدد آن اشعار ابراز علاقه کردند. اگر شعری به موقع خوانده شود، می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. اولین مرتبه‌ای بود که در بیت رهبری می‌خواندید؟ بله. اولین مرتبه بود. چه شد که شما را برای مداحی کردن در برابر مقام معظم رهبری انتخاب کردند؟ دفتر مقام معظم رهبری برنامه‌های بنده را دیده بودند و  به این نتیجه رسیده بودند که بنده اجرا کنم. از طرفی هم به این دلیل که محرم را در تهران مجلس داشتم، فکر کنم که فیلم‌های آن مراسم هم در انتخابم تاثیرگذار بود. ضمن اینکه هیئت رزمندگان و بسیج مداحان هم به بنده لطف داشتند و من را پیشنهاد کردند. برای خواندن از چه کسانی مشورت گرفتید؟ اکثر دوستانی که با آن‌ها مشورت می‌کردم، می‌گفتند که اگر موقع خواندنت با نگاه کردن به حضرت آقا استرس می‌گیری، اصلا ایشان را نگاه نکن. در صورتی که من در هنگام مداحی‌ام به همه نگاه کردم و بهترین و مهربانانه ترین نگاه مربوط به مقام معظم رهبری بود. اگر شما فیلم آن روز من را نگاه کنید، شاید حداقل 80 درصد نگاه من به سمت حضرت آقا بود. برای انتخاب شعر از چه کسی مشورت گرفتید؟ من با سیدمهدی حسینی از شاعران اهل بیت (ع) مشورت گرفتم و ایشان نیز آقایان زمانی، برقعی و شراافت را به من پیشنهاد کردند و از بین اشعار رسیده، شعر آقای زمانی را انتخاب کردم. چه موضوعی باعث شد تا شعر آقای زمانی را انتخاب کنید؟ شنیده بودم که حضرت آقا در فاطمیه این شعر را از خود شاعر گرفته بودند. وقتی این را شنیدم، خیلی راغب شدم تا همین شعر را بخوانم. وقتی هم که به محضر حضرت آقا مشرف شدم، شعر در خاطر ایشان بود و نام شاعر را هم به من گفتند. شعری که می‌خواهد در بیت خوانده شود باید پالایش و ویرایش شود چرا که خود رهبر از شاعران و کارشناسان برجسته هستند و کسانی هم که در آن جا نشته‌اند همه حکم استاد را دارند. شب آخر فاطمیه نیز حاج محمدرضا طاهری  این شعر را خوانده بودند و آقا نیز قبلا شنیده بودند.

وقتی به خدمت رهبر معظم انقلاب مشرف شدید، چه چیزهایی گفتید؟ ایشان به  اندازه‌ای مهربان هستند که انگار بنده را 50 سال می‌شناختند. باید در این جایگاه قرار بگیرید تا متوجه حرف‌های بنده شوید. من خودم به آقا عرض کردم که دوست دارم در محضر شما روضه بخوانم و ایشان هم فرمودند که ما هم دوست داریم. از ایشان خواهش کردم که چفیه‌شان را به بنده بدهند و ایشان هم پذیرفتند. میدان دادن به نونهالان و نوجوانان در هیئات مذهبی (و حتی شاهد این موضوع در بیت رهبری هم بودیم که شخص نوجوانی از کاشان در حضور حضرت آقا خواندند) چه آثار خوب یا بدی دارد؟ آیا شما با این کار موافقید؟ میدان دادن به مداحان نوجوان و نونهال در باطن خوب است. اما خدایی نکرده اگر در مجلسی خراب کنند و تحت تاثیر فضا قرار بگیرند، این ذهنیت را همیشه دارند که نکند الان که می‌خواهم بخوانم دوباره خراب کنم و باعث ایجاد ترس در دل آنان می‌شود. به نظرم باید در مجالس کوچکتر بخوانند و سپس به طور تدریجی به مجالس بزرگتر پا بگذارند. اما خدا را شکر که آن مداح نوجوان شعر خود را به خوبی پیاده کردند و تحت تاثیر فضا قرار نگرفتند. انتهای پیام/ 


ارسال نظرات
آخرین اخبار