ميرجليلي، جانشين سازمان ورزش بسيج:
جانشین سازمان ورزش بسیج معتقد است که اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در ورزش می تواند نسخه ای شفابخش و تاثیرگذار در این بخش باشد و زمینه ساز مزایای زیادی در ورزش باشد.
کد خبر: ۸۶۵۹۵۷۱
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
به گزارش خبرگزاري بسيج به نقل از پايگاه اطلاع رساني سازمان ورزش بسيج، مهدی میر جلیلی جانشین سازمان ورزش بسیج درباره نامگذاری سال جدید به عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل و چگونگی پیدا شدن این شعار در ورزش گفت: نامگذاری های سالانه حضرت آقا همیشه متناسب با شرایط و اولویت ها صورت گرفته است. در زمان حاضر هم خیلی از اقتصاددانان از وضعیت اقتصادی آشفته دنیا صحبت می کنند و کشورهای زیادی با چالش های اقتصادی مواجه هستند. به همین خاطر اقتصاد مقاومتی بهترین و مهم ترین راه حل عبور از این چالش ها است.

میر جلیلی افزود: اگر به نامگذاری های سال های قبل حضرت آقا نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که دغدغه اقتصاد یکی از دغدغه های اصلی ایشان در سال های اخیر بوده است، نامگذاری سال های اخیر با عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه داخلی، اقتصاد، فرهنگ با عزم مدیریت جهادی، اقتدار ملی و اشتغال آفرینی، دولت و ملت، همدلی و همزبانی و امسال نیز با عنوان اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نشان از توجه ایشان به مقوله اقتصاد دارد و با این نامگذاری ها حضرت آقا با رهبری پیامبرگونه شان به ما تذکر داده اند و حجت را برای مسئولان تمام کردند.

وی با اشاره به اینکه ورزش تبدیل به یک صنعت شده است، تاکید کرد: ورزش در بین سه صنعت اول پولساز و سود آور در دنیا قرار دارد و در زمینه ورزش هم باید اقتصاد مقاومتی اجرایی شود و عملی شدن آن می تواند منشا تاثیرات زیادی باشد. در این بحث چند سوال مطرح می شود که به خوبی می توان به اهمیت و جایگاه ورزش در جامعه پی برد. چرا عده زیادی از به عنوان هوادار و تماشاچی حاضرند از راه های دور برای تماشا بازی تیم محبوبشان خودشان را به سالن ها و استادیوم ها برسانند و ساعت زیادی را به این مقوله اختصاص دهند یا از تلویزیون و به صورت غیر حضوری تماشاگر ورزش باشند؟ چرا برخی حاضرند از درآمدهای شخصی برای تیم ها، ساخت اماکن ورزشی و هزینه های دیگر در ورزش سرمایه گذاری کنند؟ این سوالات هم اهمیت و جایگاه ورزش را می رساند و هم نقش اقتصاد در ورزش را به ما یادآوری می کند، به عبارتی می شود گفت که ذات ورزش یک ذات اقتصادی است.

میر جلیلی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در نوروز گفت: حضرت آقا در فرمایشات نوروزی شان اشاره کردند که با اقتصاد مقاومتی باید به جنگ بیکاری و رکود رفت. به خصوص که موضوع بیکاری را در ورزش هم به خصوص در بخش فارغ التحصیلان رشته های تربیت بدنی مشاهده می کنیم. چقدر مدیر و مربی ورزش داریم؟ آیا همه آنها استخدام دولت شده اند؟ آیا نباید برای این افراد که سرمایه های ورزش هستند فکری کرد؟

وی خاطر نشان کرد: برای رفع این مشکل و مشکلات دیگر باید اقتصاد مقاومتی در ورزش عملی شود که این امر از راه های مختلف شدنی است.یکی از این راه ها خصوصی سازی است و از طریق آن می توان تحصیلکرده های ورزش و مدیران را به کار گرفت تا ضمن نقش آفرینی، در کاهش هزینه ها در ابعاد مختلف هم موثر باشد.
جانشین سازمان ورزش بسیج حمایت از تولید داخلی را در ورزش مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از این راه ها حمایت از تولید داخلی است، ما هنوز در برخی رشته ها چه از نظرامکانات و تجهیزات و چه مربی وابسته ایم. این سوال پیش می آید چرا از دانش بومی و ظرفیت های خودمان استفاده نمی کنیم؟ چرا به داشته های خودمان اعتماد و اطمینان نمی کنیم و چرا به «ما می توانیم» باور نداریم؟ ممکن است در بخش هایی نقص داشته باشیم که می توان آن را با آموزش و سطح ارتقای مهارت ورزشی ها جبران کرد و در بخش مربیان هم به خودکفایی برسیم.وقتی جوانان برومند کشورمان در صنایع موشکی، هسته ای، سلول های بنیادی موفقیت های بزرگی را کسب کرده اند آیا در ورزش نمی توانند گام های موثری بردارند؟ قطعا می توانند.

میر جلیلی بیان کرد: حضرت آقا می فرمایند اگر دولت و مسئولان در اقتصاد کارهای درست و به جا انجام دهند، امید می رود که تاثیرات این اقدامات در بخش های فرهنگی و اجتماعی هم دیده شود. ورزش هم یکی از ابزارهای قوی و مناسب در بخش فرهنگی و اجتماعی است. پس ما می توانیم با همین اقتصاد مقاومتی و یک برنامه ریزی صحیح و ایجاد یک ساختار قوی و کارآمد شرایط و ظرفیت های را ایجاد کنیم تا در ورزش به جای مصرف کننده، سود آور باشیم.به عنوان نمونه اگر همین خصوصی سازی با سازوکار مناسب و همراه با نظارت دقیق صورت گیرد، می توان گام های بزرگی در اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری برداشت . البته در صورتی نظارت نباشد،فقط یک عده از اماکن ورزشی که در اختیارشان قرار گرفته کسب درآمد می کنند و هزینه های نگه داری سالن ها و اماکن ورزشی روی دست دولت می ماند.

جانشین سازمان ورزش بسیج با بیان اینکه باید خصوصی سازی در ورزش درست اجرا شود، افزود: در صورتی که خصوصی سازی را درست اجرا کنیم و بستر مناسب را برای حضور آحاد مردم در ورزش فراهم کنیم می توانیم جلوی یک سری هزینه های پنهان را بگیریم و در اقتصاد کشور موثر باشیم.همین که سطح سلامت جامعه بالا برود و هزینه های درمان کاهش پیدا کند، نرخ بیکاری کمتر شود و از دانش و ظرفیت های بومی استفاده کنیم، اینها از نتایج عملی شدن اقتصاد مقاومتی در ورزش است.

وی به در ادامه به نتایج دیگر عملی شدن اقتصاد مقاومتی در ورزش اشاره کرد و گفت: همچنین یکی دیگر از این نتایج، سرمایه گذاری در ورزش است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به جذب درآمد از طریق برگزاری مسابقات و گردشگری می انجامد. همچنین اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در ورزش در توسعه ورزش همگانی و حرفه ای که از لحاظ مادی و معنوی دستاوردهایی را به همراه خواهد داشت، نیز موثر است.در غیر این صورت و توجه نکردن به اقتصاد مقاومتی در ورزش باید در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش نقش دلالان و واسطه گران در امر ورزش باشیم.

میر جلیلی در پایان گفت: در همین راستا ما باید اداره ورزش را به دواطلبین و علاقمندان ورزش بدهیم و با توجه قرار دادن 10 اصل اساسی که حضرت آقا برای تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح کرده اند، همراه با روحیه جهادی، وحدت و همدلی و عزم ملی به صورت عملی اقتصاد مقاومتی را در ورزش پیاده کنیم، به صورتی که ورزش الگویی برای سایر بخش ها در این زمینه باشد.
ارسال نظرات