"تب برفکی بیش از یک‌هزار دام سبک و سنگین را به کام خود فرو برد"
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از کنترل بیماری تب برفکی در بین جمعیت دامی استان خبر داد و گفت: بیماری تب برفکی با تامین به موقع واکسن در دامدار‌ی‌های استان مهار شد.
کد خبر: ۸۶۵۹۶۵۹
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

دکتر محسن شانقی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی، در پاسخ به کمبود واکسن تب برفکی و توزیع این واکسن در سطح استان اظهار داشت: در حال حاضر شیوع تب برفکی در سطح استان مرکزی کنترل شده و بیشترین شیوع را در اسفندماه سال 94 شاهد بودیم.

وی افزود: خوشبختانه شیوع تب برفکی در استان روند نزولی داشته است و در حال حاضر با کمبود واکسن تب برفکی مواجه نیستیم، مرتب واکسن وارد استان می‌شود و حتی امروز نیز با رایزنی‌های صورت گرفته از مسئولین قرار شده تا 25 فروردین نیز مقداری واکسن به استان وارد و در کانون‌هایی که ممکن است گزارشی مبنی بر شیوع تب برفکی داشته باشیم توزیع خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر کمبودی در بحث واکسن در استان نداریم و به نحو مطلوبی این مساله مدیریت می‌شود، اینکه در برخی مناطق اعلام کمبود واکسن می‌کنند این است که اگر بخواهیم برای تمام جمعیت دامی تزریق داشته باشیم خوب به تبع واکسن در اختیار نداریم در حد نیاز از سازمان دامپزشکی کشور واکسن را دریافت می‌کنیم.

شانقی ادامه داد: بیشترین تلاش سازمان دامپزشکی کشور بر این است که واکسن را به منظور اجرای فاز سراسری تب برفکی جمع‌آوری کند تا در اردیبهشت‌ماه بتواند تمام جمعیت دامی را علیه بیماری تب برفکی واکسینه کند.

وی افزود: در حال حاضر برای اجرای فاز سراسری از چند کشور واکسن به کشور وارد می‌شود همچنین تولید واکسن در داخل از سوی مرکز رازی صورت می‌گیرد که سازمان تمامی این واکسن‌ها را جمع‌آوری و در اردیبهشت‌ماه واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سنگین را کلید بزنیم و در مدت یک‌ماه تمامی دام‌های سنگین استان علیه این بیماری واکسینه شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: چنانچه بحث پیشگیری به خوبی دنبال شود شاهد شیوع بیماری و تلفات ناشی از آن نخواهیم بود، به همین خاطر مقدار کمتری واکسن در اختیار قرار می‌گیرد.

شانقی با اشاره به آخرین امار تلفات تب برفکی در سطح استان مرکزی بیان کرد: آمار متفاوتی در این زمینه وجود دارد اما آنچه از سوی سازمان دامپزشکی استان به ثبت رسیده و مستند است نزدیک به یک‌هزار و 300 راس دام سبک و سنگین در اثر تب برفکی تلف شدند.

وی افزود: آمار غیررسمی ممکن است بیش از این باشد چراکه این احتمال می‌رود که دامدارانی نیز در این بین تلفات خود را گزارش نکنند ولی آنچه کارشناسان سازمان ثبت کرده‌اند همین تعداد تلفات است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: بیشتر کانون‌های شناسایی شده در کمیجان، فراهان، خمین و اراک گزارش شده که خمین بیشترین کانون‎‌های درگیر به بیماری را به خود تخصیص داده پس از آن اراک، کمیجان و فراهان بیشترین کانون‌های شناسایی شده را داشته‌اند.

شانقی در پایان خاطرنشان کرد: در سایر شهرستان‌ها تعداد کانون‌های درگیر بیماری کمتر از ده کانون بوده، خمین 30 کانون درگیر، اراک 25، فراهان و کمیجان هر کدام 16 کانون درگیر به بیماری تب برفکی گزارش شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات