خبرهای داغ:
در شرایطی که همگان از دولت فعلی و به اصطلاح اعتدال! انتظار دارند برای مقابله با این میزبان جاخوش کرده جدی‌تر از سال‌های گذشته وارد شود و شاهد اقدام و عمل در سالی به همین عنوان باشیم، خبرهای رسیده از حذف منابع مالی مقابله با ریزگردها در لایحه بودجه 95 حکایت دارد!
کد خبر: ۸۶۵۹۶۹۰
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
به گزارش بسیج ، با جستجو کلمه ریزگردها در موتورهای جستجوگر شبکه جهانی اینترنت نام خوزستان جز لاینفک این واژه شده است گویا اینترنت هم می داند که ریزگردها در خوزستان دیگر مهمان نیست. آری ریزگردها دیگر صاحبخانه شده اند چراکه بیش از یک دهه است که در این استان جاخوش کرده اند و نفس ها را بریده اند.

دولت ها آمده و رفته اند هر یک برای مقابله با این پدیده فعالیت هایی داشته اند ولی آنچه ماحصل آن است میزبان شدن مهمانی ناخوانده در این استان زرخیز نفتی است، استانی که سهمش از نفت هم آلودگی و باران های اسیدی است.

بر این اساس هر چه به روزهای گرم سال و آغاز فصل گرما نزدیک‌تر می‌شویم نگرانی از تکرار دوباره تراژدی گردوخاک در آسمان استان خوزستان بیشتر نمایان می‌شود.

 اما در شرایطی که همگان از دولت فعلی و به اصطلاح اعتدال! انتظار دارند برای مقابله با این میزبان جاخوش کرده جدی‌تر از سال‌های گذشته وارد شود و شاهد اقدام و عمل در سالی به همین عنوان باشیم، خبرهای رسیده از حذف منابع مالی مقابله با ریزگردها در لایحه بودجه 95 حکایت دارد!

این در حالی است که طی سال گذشته و در فواصل زمانی متعدد در خوزستان و استانهای درگیر گردوخاک که نفس های خس خس خاک‌آلود را تجربه کردند برخلاف انتظارات موجود اقدام عملی چشمگیری برای پاسخ به افکار عمومی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام نشد، سازمانی که صدای برخی از چهره ماندگار محیط زیست کشور را برانگیخت تا آنجا که برای آزار یک سگ از صدر تا ذیل دست به کار مصاحبه و بیانیه و اظهارنظر می‌شوند ولی برای سلامت مردم هیچ!

جالب اینجاست که طی سال 93 و 94 نیز بودجه مصوب برای مقابله با ریزگردها به استان خوزستان تعلق نگرفت و دولت با شانه خالی کردن از زیر بار این تکلیف ساکنان این نواحی را در مقابل تهدید ریزگردها تنها گذاشت!



بر این اساس چند روز پیش بود که مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به مصوبه‌ای که در پایان سال 93 جهت اعتبارات لازم برای مقابله با ریزگردها تصویب شد، عنوان کرد: خوزستان در سال‌های 93 و 94 جهت تأمین اعتبارات، با مشکل مواجه بود و امیدوار هستیم در سال جدید اعتبارات لازم از سوی دولت به استان ابلاغ شود تا اقدامات لازم جهت کنترل پدیده گرد و غبار صورت گیرد.

در این باره عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می گوید: متاسفانه دولت بدون توجه به مشکلات زیست محیطی ناشی از ریزگردها، اعتبار مقابله با آن را در لایحه بودجه سال ۹۵ حذف کرده است.



سید شریف حسینی می افزاید: اگر حل معضل گرد و غبار اولویت دولت یازدهم است پس این سئوال اساسی برای همه مردم خوزستان پیش می آید؛ دولتی که اولویت آن حل معضلی است که زندگی مردم را با چالش اساسی مواجه کرده، چگونه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ که به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است اقدام به حذف اعتبار خاص مقابله با پدیده ریزگردها کرده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی بیان می کند: وقتی لایحه بودجه سال جاری که دولت به مجلس تقدیم کرده را بررسی کردم، این اقدام دولت را شوک آور می دانم که در بودجه سال جاری اقدام به حذف این اعتبار بسیار حیاتی برای بهبود زندگی مردم خوزستان و به عبارتی نیمی از مردم کشور کرده است.

وی خاطرنشان می کند: از 60 میلیارد تومان مصوب سال 94 برای ریزگردها نیز تنها دو میلیارد تومان به استان خوزستان اختصاص داده شده که با این شرایط به نظر می رسد توانی برای حل ریزگردها در دولت وجود ندارد هرچند نمایندگان خوزستان پیشنهاد تخصیص 60 میلیارد تومان اعتبار (به میزان مصوب سال 94) در لایحه بودجه را مطرح کرده و از سایر نمایندگان نیز درخواست شده تا در این زمینه کمک لازم صورت گیرد.



همچنین عضو ناظر مجلس در شورای عالی محیط‌زیست از حذف بودجه ریزگردها در لایحه بودجه سال 95 انتقاد می کند و می گوید: دولت بودجه مصوب ریزگردها در بودجه سال 94 را نیز اختصاص نداد.

عباس پاپی‌زاده در توضیح بودجه ریزگردها در لایحه سال جاری، می افزاید: دولت در لایحه بودجه 95 علیرغم تلاش نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه ریزگردها را حذف کرد این در حالی است که دولت بودجه مصوب ریزگردها در بودجه سال 94 را هم اختصاص نداد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی اذعان می کند: نمایندگان طبق ماده 224 برنامه پنجم توسعه، برای ریزگردها در لایحه بودجه 95 اعتباری را در نظر گرفتند اما با مخالفت دولت روبه‌رو  و حذف شد.

وی با انتقاد از عملکرد دولت درخصوص ریزگردها، تاکید می کند: دولت و به خصوص سازمان حفاظت محیط زیست باید مسئولیت رفع ریزگردها را بپذیرد، البته نمایندگان در کمیسیون تلفیق اعتباری برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری جهت کاهش بیابان‌زایی در نظر گرفته‌اند.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی محیط‌زیست دلیل دولت برای حذف بودجه ریزگردها در لایحه بودجه سال 95 را غیرضروری دانستن این اعتبار خواند و می گوید: با این حال رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سفر‌های خود به استان خوزستان خواستار رفع مشکل ریزگردها به عنوان یک معضل ملی شدند.



سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبعیض و بی عدالتی در واگذاری اعتبارات در این دولت به مراتب بیشتر بود می گوید: دولت مدعی کمبود اعتبارات است اما آقای نوبخت در سفر به شمال ۴۰۰ میلیارد تومان به محیط زیست و بزرگراه یکی از استان ها اختصاص می دهد درحالیکه از پرداخت بودجه مصوب مقابله با ریزگردهای خوزستان امتناع می کنند.

وی ضمن انتقاد از عدم عزم جدی دولت برای حل این مشکل بیان می کند: آبگیری تالاب هورالعظیم، از سرگیری مالچ پاشی در بیابان های استان و ایجاد ۴۰۰ هکتار کمربند سبز با پیمانکاری قرارگاه سازندگی و مشارکت شهرداری و سازمان مراتع و جنگل های استان بخشی از اقدامات ما  به عنوان نماینده مردم بوده است اما دولت اعتباری برای بیابان زدایی و کاهش سطح کانون های گرد و خاک قرار نداده است.

موسوی همچنین یادآوری می کند: خانم ابتکار در مصاحبه ای علیه نمایندگان خوزستان مبنی بر عدم پذیرش اعتبار مقابله با ریزگردها از سوی نمایندگان خوزستان حقیقت را نگفت و با افکار عمومی را فریب داد در صورتی که ما مدت ها برای تصویب این اعتبار تلاش کرده بودیم چطور ممکن است با آن مخالفت کنیم.

به گزارش رهیاب، با توجه به مشکلات و معضلات زیست‌محیطی پیش روی استان خوزستان انتظار بود دولت با برنامه‌ های مدون و عزم واقعا جدی بدون دوری از شعار راه مقابله با گردوخاک را در پیش گیرد نه اینکه با حذف منابع این برنامه در لایحه بودجه 95 آب پاکی بر دستان خوزستانی ها و استان های درگیر این پدیده بریزد.

دولت در این خصوص نه تنها از ارائه راهکارهای ابتکاری و برنامه‌های عملیاتی خبری نمی دهد بلکه حذف منابع این برنامه در واقع می‌تواند به منزله تعطیلی تمام عیار برنامه‌های پیش‌بینی شده برای فرونشاندن ریزگردها و توجه به سلامت ساکنان خوزستان و استان‌های جنوبی باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها