عضو هیئت عامل سازمان بنادر گفت: پاناما گواهینامه دریانوردی صادره از سوی سازمان بنادر را به رسمیت شناخت که بر اساس آن دریانوردانی که موفق به دریافت این مدرک شوند می‎توانند علاوه بر ناوگان ملی، روی ناوگان تحت پرچم کشور پاناما نیز فعالیت کنند.
کد خبر: ۸۶۵۹۷۷۰
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد راستاد اظهار کرد: دیروز با حضور وزیر امور دریایی و دریانوردی پاناما در دفتر مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی و متعاقب مذاکرات و رایزنی‎هایی که درباره همکاری دریایی دو کشور ‎ انجام شد، توافق‎نامه‎ای در راستای کنوانسیون STCW و استانداردهای گواهینامه دریانوردی بین ایران و پاناما امضا شد.

وی با بیان اینکه  براساس این توافق‎نامه، پاناما مدارک دریایی و یا همان گواهینامه‌های دریانوردی صادره از سوی سازمان بنادر ودریانوردی ایران را به رسمیت می شناسد اظهار کرد: در واقع این توافق‎نامه کمک می‎کند دریانوردانی که مدارک شایستگی از سازمان بنادر ودریانوردی ایران اخذ کرده‎اند، امکان فعالیت روی ناوگان تحت پرچم کشور پاناما را داشته باشند.

وی با اشاره به سهولت دریانوردی ایرانیان بر روی کشتی‎ها با این توافق‏‎نامه افزود: این توافق‎نامه  در حالی امضا شده است که بخش عمده‎ای از ناوگان بین‎المللی جهان، تحت پرچم پاناما است .

عضو هیئت عامل سازمان بنادر ودریانوردی بیان کرد: توافق‎نامه ایران و پاناما به صورت یکطرفه است بدین معنی که پاناما مدرک شایستگی دریانوردی یا همان گواهینامه‎های صادره از سوی سازمان بنادر ودریانوردی ایران را تایید کرده و به رسمیت می‎شناسد این در حالی است که ایران هنوز درباره مدارک صادر شده پاناما چنین نظری را ندارد.

وی به مارین تایمز گفت: ایران نیز پس از بررسی کیفیت و وضعیت آموزشی دانشگاه‎ها و مراکز آموزشی پاناما، ممکن است که گواهینامه‎های آنها را به رسمیت بشناسد و امکان فعالیت نیروهای آموزش دیده پانامایی را بر ناوگان تحت پرچم ایرانی فراهم کند اما هنوز چنین امکانی وجود ندارد.

راستاد با اشاره  با این اقدام به اینکه بازار کار دریانوردان ایرانی وسیع تر شد ابراز امیدواری کرد: این کار بتوانیم تعداد بیشتری از جوانان ایرانی را به دریانوردی جذب کنیم تا فعالیت دریایی ایران گسترده‌تر شده و سهم بیشتری را از بازار جهانی به خود اختصاص دهند.

همچنین خورج برکات پیتی وزیر امور دریایی و دریانوردی پاناما در دیدار با مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران از آمادگی کشورش برای همکاری با این شرکت در زمینه‎های مختلف خبر داد.

در این دیدار وزیر امور دریایی و دریانوردی پاناما آمادگی کشورش را برای همکاری با  این شرکت در زمینه‎های مختلف از جمله ثبت کشتی،ارائه پرچم، ثبت شرکت و ... اعلام کرد.

علی‎اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز با اشاره به جایگاه و رتبه شرکت ملی نفتکش ایران به عنوان بزرگترین شرکت کشتیرانی نفتی جهان و همچنین ظرفیت پاناما در زمینه ثبت کشتی، همکاری NITC با این کشور را مورد تاکید قرار داد.

پاناما از نظر ثبت کشتی و ارائه خدمات پرچم رتبه اول را در جهان داراست.این کشور تاکنون بیش از 8 هزار فروند کشتی معادل  218 میلیون تن تناژ ناخالص را ثبت کرده که این رقم برابر 18 درصد ناوگان کشتیرانی جهان است.

ارسال نظرات