دولت روحانی علی رغم تاکید دو ساله مجلس به دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری قصد حذف یارانه ثروتمندان را ندارد.
کد خبر: ۸۶۵۹۸۳۲
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، داستان دنباله دار حذف یارانه ثروتمندان به سال 95 کشیده شد. روز گذشته مجلس دولت را مکلف کرد تا در بودجه امسال یارانه سه دهک ثروتمند جامعه را حذف کند. اما دولتمردان که در چند سال گذشته تعابیر مختلفی در مورد پرداخت یارانه ها (مانند شب عزای دولت) را مطرح کرده بودند و مدام از بی پولی دولت برای پرداخت یارانه نقدی سخن به میان می آوردند، چندان از مصوبه دیروز بهارستان نشینان خوشحال نشدند. محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم روز گذشته حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی را ناعادلانه دانست و تاکید کرد که یارانه در زندگی بسیاری از خانواده ها موثر است.

این اظهار نظر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نشان می دهد که دولتمردان امسال هم قصد ندارند دست از حذف یارانه ثروتمندان بکشند. آنها که در دو سال و نیم گذشته انواع و اقسام انتقادات را از پرداخت یارانه نقدی در دولت قبل انجام داده اند؛ در حال حاضر با وجود گذشت 1000 روز از حضور خود در قوه مجریه هیچ تدبیری برای شناسایی و حذف ثروتمندان انجام ندادند و بعضا یارانه کسانی را حذف کرده اند که وضع معیشتی نامناسبی را داشته اند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، تیم اقتصادی دولت پرداخت یارانه نقدی را یک حرکت کاملا پوپولیستی و انتخاباتی در دولت قبل می داند و در دو سال و نیم اخیر بارها از این حربه برای هجمه به دولت احمدی نژاد استفاده کرده است. اما جالب اینجاست که آنها با وجود تاکید مجلس در دو سال پیاپی برای حذف یارانه ثروتمندان، نشان دادند قصد ندارند دل از پرداخت یارانه نقدی بکنند  و می‌خواهند اقدامات به قول خودشان پوپولیستی دولت احمدی نژاد را ادامه دهند!

بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که بعد از پایان یافتن انتخابات مجلس، دولت با پیروزی جناح سیاسی نزدیک به خود یارانه را قطع خواهد کرد، اما شواهد نشان می دهد که پاستورنشینان قصد دارند تا پایان انتخابات ریاست جمهوری خرداد 96 به مردم یارانه بدهند تا محبوبیت اجتماعی خود را از دست ندهند.

با این تفاسیر باید گفت دولتی که دو سال و نیم مدام برای پرداخت یارانه نقدی بر سر مردم منت می گذاشت، حالا که از لحاظ قانونی مکلف به حذف یارانه ثروتمندان شده است قصد دارد با دور زدن قانون و تمرد از آن محبوبیت اجتماعی خود را حفظ کرده و همچنان به ثروتمندان جامعه یارانه نقدی بدهد. متاسفانه آنها حاضر نیستند یک قدم برای شناسایی ثروتمندان جامعه بردارند.

تصمیمات یارانه ای مجلس و واکنش روز گذشته دولتمردان بهانه ای شد تا به سراغ 14 اقتصاددان برویم و نظر آنها را در خصوص پرداخت یارانه نقدی به مردم در سال 95 جویا شویم:

ارسال نظرات