مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

تب‌برفکی مسری است

متاسفانه تب‌برفکی مسری است و بر اثر جابه‌جایی دام از مناطق آلوده به مناطق سالم منتقل می‌شود.
کد خبر: ۸۶۵۹۹۸۷
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: متاسفانه تب‌برفکی مسری است و بر اثر جابه‌جایی دام از مناطق آلوده به مناطق سالم منتقل می‌شود. از این‌رو، دامداران باید با مشاهده اولین علایم با 1512 تماس بگیرند و موضوع را به اطلاع کارشناسان اداره کل برسانند. البته ضدعفونی کردن محوطه علی‌الخصوص با آهک و جلوگیری از تردد افراد غیر مجاز، تاثیر زیادی در کنترل تب برفکی دارد و در صورت استمرار منتج به مهار آن می‌شود.

محمدرشید کرمی افزود: خوشبختانه در طول این مدت همه دامداران (به صورت حضوری و توزیع بروشور) تحت پوشش آموزش‌های بهداشتی و اطلاع‌رسانی قرار گرفته‌اند و همین موضوع می‌تواند تا حد قابل قبولی جلوی شیوع را بگیرد؛ چراکه رعایت نکردن نکات بهداشتی و خرید دام جدید تا زمان فروکشی کامل، می‌تواند گسترش بیماری را تشدید کند.

وی اظهار کرد: از لحظه شیوع تب‌برفکی از اواخر بهمن پارسال تا به امروز، کارشناسان برای پایش بیماری آماده‌باش هستند و برای تزریق واکسن در مناطق سالم و کانون‌های بیماری اهتمام می‌ورزند.

محمدرشید کرمی در ادامه تصریح کرد: در واقع ما 28 کانون بیماری در سطح استان داریم و تاکنون 16 اکیپ برای کنترل بیماری به مناطق مختلف اعزام شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: تب‌برفکی توسط تجهیزات دامداری، غذای مورد استفاده دام، وسایل نقلیه، البسه آلوده، همچنین حیوانات شکارچی اهلی و وحشی منتقل می‌شود، ولی مراقبت شدید نقل و انتقال، واکسیناسیون، قرنطینه حیوانات مبتلا، معدوم کردن رئوس آلوده و محدودیت در خرید و فروش می‌تواند آن را کنترل کند.

گفتنی است، همکاری مستمر دامداران با کارشناسان دامپزشکی تاثیر چشم‌گیری در کنترل بیماری دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار