خبرهای داغ:
فرمانده نیروی دریایی ارتش در یادواره شهدای مدرسه علمیه حقانی؛

تاکنون 3200 کشتی به سلامت از خلیج عدن و باب‌المندب عبور کرده‌اند

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه در دریای سرخ، خلیج عدن و باب‌المندب دزدان دریایی سومالی منطقه را ناامن کرده‌اند گفت: تا امروز بالغ بر 3200 کشتی را از همین منطقه به سلامت عبور داده‌ایم.
کد خبر: ۸۶۶۰۰۳۰
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حبیب‌الله سیاری در یادواره شهدای مدرسه علمیه حقانی با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: ایشان در یکی از سخنان خود فرمودند؛ «منافع کشور در دریا راهبردی و کلان است» که تعبیر گرانسنگی است، حال اینکه چگونه می‌شود از این منابع برای پیشرفت کشور استفاده کرد به داشتن اقتدار و اراده وابسته است.

وی افزود: در 100 سال گذشته نفوذ استعمار و استکبار مانع استفاده ما از منافع خدادادی دریا شد و رهبری معظم انقلاب در این باره فرمودند ما در گذشته‌های دور از دریا استفاده‌های فراوانی می‌کردیم چرا که ایرانیان دریانوردان ماهری بوده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران استفاده از منافع کلان دریاست گفت: ما تئوری بازگشت به دریا را به وجود آوردیم زیرا انجام بسیاری از امور ایران از طریق دریاست.

وی با اشاره به اینکه ایران با 15 کشور همسایه است، بیان کرد: با سه کشور فقط مرز زمینی، با چهار کشور هم مرز زمینی و هم مرز دریایی و با هشت کشور فقط مرز دریایی داریم.

سیاری ادامه داد: ارتباط ما با همه جهان، فقط از طریق دریا میسر است و جا‌بجایی بار در دریا نیاز به جاده و آسفالت ندارد و بسیار هزینه‌ها را پایین می‌آورد ولی ما همین را هم از دست داده‌ایم و باید بنادر خودمان را آباد کنیم.

وی اظهار کرد: در جهان بیشترین مواد غذایی در دریا وجود دارد ولی در سبد خوراکی کمتر دیده می‌شود و این هم کار استعمار است؛ برخی می‌گویند میگو ملخ دریایی مکروه است در حالی که میگو منبع غنی فسفر است و باید در این زمینه نیز بازنگری کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: مکران همان دریای عمان است و در گذشته مکران نامیده می‌شد و رهبر انقلاب در یکی از دیدارها به ما فرمودند نام تاریخی مکران را احیا کنید و ما نیز تلاش زیادی برای این امر انجام دادیم و در دیدار دیگری رهبری فرمودند آیا قوم بلوچ از این نام تاریخی راضی است؟ که بعد از تحقیقی متوجه شدیم خود قوم بلوچ در گذشته این مکان را مکوران می‌خواندند.

وی با بیان اینکه در کف دریا نیز منابع قابل استفاده فراوانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: می‌توان با این دریا، بیکاری را از بین برد، رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند روسیه در تاریخ، کشور عقب‌مانده‌ای بود و زمانی که پتر کبیر رشد کشورهای اروپایی را بررسی کرد و به اروپای غربی رفت، متوجه شد آنها از راه دریا پیشرفت کرده‌اند و به همین دلیل بندر سن‌پترزبورگ را در کنار رودخانه‌ای درست کرد و از همان زمان حکومت‌رانی آنها آغاز شد ولی در کشور ما سلاطین بی‌لیاقت نتوانستند از این نعمت استفاده کنند.

سیاری با اشاره به دزدی‌های دریایی چند سال اخیر نیز گفت: در دریای سرخ، خلیج عدن و باب‌المندب دزدان دریایی سومالی وجود دارند و منطقه را ناامن کرده‌اند در حالی که آنجا مهمترین راه عبور و مرور کشتی‌های ماست و تا امروز بالغ بر 3200 کشتی را از همین منطقه به سلامت عبور داده‌ایم و در این باره رهبری هم فرمودند؛ از نتایج حضور ایران در دریا، سالم ماندن اقتصاد است و در غیر این صورت باید دست نیاز به سمت آمریکا دراز کنیم.

وی ادامه داد: امروز مظهر اقتدار مردم در دریا نیروهای دریایی هستند و بسیاری از کشورهای دنیا باور نمی‌کنند که ناوشکن‌های ایرانی در اقیانوس آرام حرکت کنند در حالی که زیر فشار بدترین تحریم‌ها بودیم ناوشکن ساختیم چرا که اراده کردیم.
ارسال نظرات