چه کتاب‌هایی در نشست کتاب‌خوان‌ نابینایان یزد معرفی شد +تصاویر

در نخستین نشست کتاب‌خوان نابینایان و کم‌بینایان استان یزد، 7 تن از اعضای روشندل کتابخانه‌ها به معرفی کتاب‌های برگزیده خود پرداختند.
کد خبر: ۸۶۶۰۱۴۳
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: در این نشست که با حضور رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد، 7 تن از اعضای روشندل کتابخانه‌های استان به معرفی کتاب‌های موردنظر خود پرداختند.

بیشعوری/ خاویر کرمنت
ارائه کننده: زهرا بهرامی
زهرا بهرامی، عضو کتابخانه نابینایان استان به عنوان نخستین ارائه دهنده، کتاب «بیشعوری» اثر «خاویر کرمنت» را معرفی کرد.
وی در معرفی این اثر گفت: در این کتاب، نویسنده، بیشعوری را نوعی اعتیاد و بیماری خطرناک می‌داند که آثار مخربی بر فرد بیشعور و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، دارد. بیشعوری از نظر نویسنده حماقت نیست بلکه اکثر بیشعورها باهوش و بااستعداد هستند.

قوی سفید؛ یازده افسانه از آسیای میانه/ ترجمه فتح الله دیده‌بان
ارائه دهنده: زینب باقیانی
دومین کتابی که در این نشست معرفی شد، «قوی سفید» ترجمه فتح‌الله دیده‌بان بود که توسط زینب باقیانی عضو دانش‌آموز کتابخانه نابینایان یزد ارائه شد.
این عضو فعال کتابخانه با تشریح بخش‌هایی از کتاب موردنظر خود، بیان داشت: پیرمرد دانا، عنوان یکی از داستان‌های این کتاب است که روایت پیرمردی است که به همراه پسرش در روستایی زندگی می‌کنند و پادشاه زمانه به اشکال مختلف اقدام به آزار و اذیت آنها می‌کند. از آنجایی که هوش و زکاوت بالای پسر زبانزد خاص و عام است، پادشاه قصد کشتن او را می‌کند اما پیرمرد دانا با استفاده از دانش خود مانع از تحقق قصد پادشاه می‌شود.

پیروزی بر شب/ ژ. کریستان
ارائه دهنده: فاطمه هاتفی
فاطمه هاتفی، از دیگر اعضای فعال کتابخانه نابینایان یزد نیز در این نشست، کتاب «پیروزی بر شب» نوشته «ژ. کریستان» را برای حاضران معرفی کرد.
وی با اشاره به اینکه این کتاب به زندگی لویی بریل، مبدع خط بریل می‌پردازد، تصریح کرد: لویی بریل ابتدا بینا بود. یک روز در کودکی به محل کار پدر رفت و بدون اجازه پدرش به وسایل کار وی دست زد که این اتفاق منجر به آسیب شدید به چشمان وی شد.
هاتفی افزود: پس از این حادثه، ابتدا یک چشم و پس از مدتی چشم دیگرش را از دست داد . او پس از نابینا شدن خواست خواندن و نوشتن کودکان نابینا را راحت کند و سرانجام موفق شد با ایجاد نقطه‌های برجسته، خط بریل را به وجود آورد و راه فراگیری علم و دانش برای نابینایان هموار کند.

سینوهه پزشک مخصوص فرعون/ تألیف ذبیح‌اله منصوری
ارائه دهنده: محمدمهدی زارع
این عضو کتابخانه نابینایان استان، در تبیین محتوای کتاب سینوهه طبیب گفت: این کتاب، از زبان سینوهه یکی از پزشکان عصر فراعنه مصر با خط هیروگلیف نگارش شده که از کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمده و بعدها به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.
وی افزود: کتاب سینوهه پیوند دهنده گذشته بسیار دور به حال است و نویسنده در این کتاب به اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصر و برخی از همسایگانش در عصر فراعنه می‌پردازد. سینوهه همزمان با تشریح سرنوشت زندگی خود، اوضاع و احوال پیرامون خود را نیز به طور کامل و شفاف بیان می‌کند. وی به برخی از کشورهای سفر کرده و از اعتقادات و آداب و رسوم آنها سخن رانده است.

آشنایی با قران/ استاد شهید مطهری
ارائه دهنده: محمدحسن پارسائیان
جلد سوم کتاب «آشنایی با قرآن» نوشته «استاد شهید مرتضی مطهری» را محمدحسن پارسائیان، دبیر روشندل مدارس استثنایی یزد معرفی کرد.
وی در خصوص این کتاب گفت: این کتاب که تفسیر آیات 26 سوره انفال تا پایان آن و آیات ابتدایی سوره توبه است، برگرفته از سخنرانی‌های شهید مطهری در سال۱۳۴۹ در مسجد الجواد تهران است.
استاد شهید در این‌کتاب ضمن بیان مطالب اجتماعی و اخلاقی متناسب با شرایط روز، مباحثی در خصوص معنی شکر، تاثیر ایمان در زندگی دنیوی و اخروی، آثار
تقوا ‌در زندگی اخروی و‌دنیوی، اداب جهاد، لزوم آمادگی جامعه اسلامی برای مبارزه با دشمنان، نحوه پیمان بستن با دشمنان و شیوه رفتار با پیمان شکنان و عوامل موثر در موفقیت‌های مسلمین مطرح می‌سازد.

معلولیت از دیدگاه معصومین علیهم السلام/ عباس خاک
ارائه دهنده: مسعود حسن‌آبادی
کتاب دیگری که در این نشست معرفی شد، « معلولیت از دیدگاه معصومین علیهم السلام» نوشته «عباس خاک» بود که مطالعه آن توسط مسعود حسن‌آبادی به حاضران پیشنهاد شد.
حسن‌آبادی، در خصوص علت مطالعه این کتاب گفت: به دلیل علاقه‌مندی به حقوق معلولان و کسب آگاهی ازاینکه دین مبین اسلام در ارتباط با این افراد چه دستورات و توصیه‌هایی دارد و اینکه چه احادیث و روایاتی از
پیامبر اسلام(ص) و جانشینان بر حق ایشان به جا مانده، این کتاب را به عنوان بهترین کتابی که در این زمینه تدوین شده تهیه و مطالعه کردم.
وی افزود: این کتاب شامل یک مقدمه و هفت فصل است.
فصل اول این کتاب به دیدگاه معصومین درباره معلولیت پرداخته است. فصل دوم، پاداش توجه به معلولین را مطرح نموده است. فصل سوم احادیثی در باب صبر بر معلولیت را جمع آوری نموده و در فصل چهارم وظایف و تکالیف دینی معلولین را به رشته تحریر درآورده است.
نویسنده همچنین در فصل پنجم کتاب خود وظایف مردم و جامعه در قبال معلولین را بیان کرده و در فصول ششم و هفتم به ترتیب، به برخی علل معلولیت در احادیث و توصیه های بهداشتی اسلام در پیشگیری از معلولیت پرداخته است.

یکصد و ده پرسش و پاسخ درباره نماز/ مجتبی کلباسی
ارائه دهنده: حسین دشتی
حسین دشتی، مسئول پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد به عنوان آخرین ارائه دهنده معرفی کتاب، اثر «مجتبی کلباسی» با عنوان «یکصد و ده پرسش و پاسخ درباره نماز» را به مخاطبان معرفی کرد.
وی در خصوص این کتاب بیان داشت: این کتاب که به کوشش ستاد اقامه نماز و زیر نظر مجتبی کلباسی چاپ و منتشر شده، دارای سه بخش است که جمعاً مشتمل بر 110 پرسش متداول و شبهه فراگیر در مورد نماز و پاسخ آن‌ها است.
دشتی افزود: سوالات مذکور از شایع ترین شبهاتی است که در سطح جامعه به ویژه نسل جوان وجود دارد و گاه موجب سستی اعتقاد مکلف نسبت به این فریضه الهی و تزلزل پایبندی به ستون دین می شود. نگارنده با قلمی روان و استدلالاتی منطقی و قابل فهم، سعی خود را در رفع شبهات متداول در خصوص نماز به کار برده و در این امر موفق نیز بوده است.
گفتنی است، در پایان نشست کتاب‌خوان ویژه نابینایان و کم‌بینایان یزد، از ارائه دهندگان معرفی کتاب با اهدای لوح سپاس و تندیس نشست تقدیر شد.
اداره کل بهزیستی استان یزد نیز با اهدای هدایایی نقدی، از ارائه‌دهندگان این نشست تقدیر کرد.
این نشست ظهر دوشنبه 23 فروردین در محل سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری امام علی(ع) یزد برگزار شد.

روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد/


ارسال نظرات