خبرهای داغ:
تگرگ خسارت زد؛

کشاورزان کاشتند ولی برداشت نکردند

بارش شدید تگرگ اوایل فروردین در اهواز، همه آرزوی کشاورزان را بر باد داد و خسارت‌های زیادی به مزارع و باغات کشاورزان وارد کرد.
کد خبر: ۸۶۶۰۲۰۸
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج ، محور درآمد و منبع معیشت مردم بخش شاوور شهرستان شوش بر پایه کشاورزی است. خسارت وارد شده به این کشاورزان می تواند مشکلات مهمی از جمله رکود اقتصادی در بازار شوش ایجاد کند. کشاورزان منطقه،به رغم پرداخت خسارت های پیشین، خواستار رسیدگی به وضعیت کنونی خود هستند. ادامه روند کم توجهی به کشاورزان در نهایت باعث پایین آمدن انگیزه کاشت میان کشاورزان شده و در نهایت به اقتصاد ملی آسیب وارد می شود.
 
بارش تگرگ اخیر بخش اعظمی از محصولات کشاورزی بخش شاوور از توابع شوش را نابود کرد و همچنان کشاورزان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برند.

همه چیز آماده برداشت بود. کشاورزان چشم امیدشان به روزهای آینده و برداشت بود که ناگهان بارش شدید تگرگ در دقایقی کوتاه همه آرزوی کشاورزان را بر باد داد و زمین هایشان را سفیدپوش کرد. بارش تگرگ که بیشتر از ۲۰ دقیقه طول کشید خسارت‌های زیادی به مزارع و باغات کشاورزان وارد کرد.

در روستاهای محمد غضبان، نبی مهدی، کعب زیدان، فهد، شیخ فیای، بیت جاسم، بیت زهراو، بیت ماشی، راضی حمد، جابر، بیت عبود، خشه، سید حمادی و تعداد زیادی روستای دیگر تگرگ به باغات و مزارع گندم آسیب زیادی وارد کرده است. گندمزارها نیز خسارات زیادی دیدند زیرا بعد از بارش تگرگ باد شدیدی شروع به وزیدن کرد و خوشه‌های گندم را با زمین یکسان کرد.

بیشتر گندم کاران امسال زمین‌های خود را به دلیل تاخیر بی سابقه در پرداخت خسارات سال گذشته بیمه نکرده بودند.

بیمه و خسارت‌های گذشته

پارسال در مرداد ماه بیمه، مبلغی را به حساب کشاورزان واریز کرد که هر چند به موقع پرداخت شد اما اعتراض آنها را نیز در برداشت زیرا با توجه به زیانی که دیده بودند مبلغ واریزی بیمه واقعا ناچیز بود.

اما امسال تاخیر پرداخت خسارت سال گذشته تا اسفند ماه به طول انجامید که همین باعث سردرگمی گندم کاران شد و اداره بیمه نیز زمان بیمه کردن زمین ها را بدون پرداخت مبلغی به کشاورزان و بدون اطلاع رسانی مناسب شروع و به پایان رساند.

گندم کارانی که از بیمه کردن زمین هایشان جا مانده بودند، می‌گویند: فکر می‌کردیم اول خسارت سال گذشته را پرداخت می‌کنند بعد بیمه می‌کنند اما اینگونه نشد و بدون اطلاع رسانی مناسب زمان بیمه کردن محصول به پایان رسیده که ما خواهان رسیدگی مسئولان استانی به این موضوع هستیم.

کشاورزان مناطق زیان دیده خواهان حضور هر چه سریعتر ستاد حوادث غیر مترقبه استان و بررسی خسارت های کشاورزان هستند.
 
بی‌اعتمادی به بیمه
 
یکی دیگر از کشاورزان منطقه شاوور به بی‌اعتمادی کشاورزان شوشی به بیمه اشاره کرده و می گويد: در این منطقه این کشاورزان به علت بی‌اعتمادی در سال‌های قبل که از بیمه داشتند در این فصل زراعی اکثرا برای بیمه کردن مزارع خود اقدامی نکردند.

احمد خنیفر در علت این بی‌اعتمادی می افزايد: هر وقت کشاورزان اقدام به بیمه مزارع خود کردند و اتفاقی برای این مزارع افتاد بعد از تحمل زمان یک سال، چیزی حتی به اندازه قیمت دوکیسه کود به آنها و به ازای خسارت‌های کلان و بزرگ داده نشد که این خود باعث بی‌اعتمادی کشاورزان از بیمه شده است.

وي یادآور می شود: بابت محصول دو سال گذشته برنج روستای کعب زیدان نیز که بر اثر طوفان و تگرگ نابود شد، تا الان هیچ خسارتی داده نشده و حتی برای آنهایی که مزارع خود را بیمه کرده بودند تا امروز چیزی واریز نشده است.

شاید آمار مدیر جهاد کشاورزی عمق فاجعه را بیشتر نشان دهد، مدیر جهاد کشاورزی شوش نیز پیش از این اعلام کرد خسارت بارندگی و تگرگ به بخش کشاورزی در شهرستان شوش را ۴۶۰ میلیارد ریال است.
 
علیرضا ملک‌زاده اظهار می كند: بارندگی و تگرگ به ۱۶ هزار و ۶۴۲ هکتار از مزارع این شهرستان خسارت وارد کرده، ضمن اینکه پنج هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع گندم شوش تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شوش خسارت وارده به ۱۰ هزار و ۲۴۲ هکتار از سایر مزارع این شهرستان را بین ۱۰ تا ۵۰ درصد عنوان کرده و می افزايد: بارندگی ۲۴ ساعت گذشته به ۶۰۰ هکتار محصول سبزی و صیفی نیز خسارت زده است.

وی می گويد: بیشترین خسارت به مزارع گندم، سبزی و صیفی‌جات در بخش شاوور این شهرستان بوده است.

ملک‌زاده سطح زیر کشت سبزی و صیفی در شوش را افزون بر هشت‌ هزار و ۲۰۰ هکتار و مزارع گندم را ۶۵ هزار هکتار عنوان می كند.

بخش شاوور شوش با دو شهر الوان و شاوور و بیش از ۱۲۰ روستا با ۹۰ هزار نفر جمعیت بزرگترین بخش استان خوزستان است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار