مدیر اجرایی طرح «سلامت فرزندان ما»، گفت: شایع‌ترین بیماری‌ میکروبی جامعه بشری پوسیدگی دندان است، به طوریکه هر انسانی در دنیا به طور متوسط ۲. ۵ دندان پوسیده، ترمیم و یا کشیده شده دارد و شاخص Dmf جهانی ۲. ۵ است اما متاسفانه این شاخص در کشور ما و بسیاری از کشورهای همسایه بالا‌تر از میانگین جهانی است و در آمارهای غیر رسمی حدود ۴. ۸ ذکر شده است.
کد خبر: ۸۶۶۰۶۲۳
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج،، امروز ۲۷ فروردین ماه دهمین نوبت طرح «سلامت فرزندان ما» به همت بسیج جامعه دندانپزشکی در موسسه خیریه حضرت قاسم‌ابن‌الحسن(ع) برگزار می‌شود.

مجید حمیدی‌زاده، مدیر اجرایی طرح «سلامت فرزندان ما» در گفتگویی ضمن تبریک هفته سلامت و روز دندانپزشک، گفت: اگر بخواهیم به اهمیت سلامت بهداشت و پیشگیری در سلامت دهان و دندان اشاره کنیم، باید با این سوال آغاز کرد که که آیا می‌دانید شایع‌ترین بیماری‌ میکروبی جامعه بشری چیست؟ پاسخ این است که شایع‌ترین بیماری‌ میکروبی جامعه بشری چیزی نیست جز پوسیدگی دندان؛ به طوریکه هر انسانی در دنیا به طور متوسط ۲. ۵ دندان پوسیده، ترمیم و یا کشیده شده دارد و شاخص Dmf جهانی ۲. ۵ است اما متاسفانه این شاخص در کشور ما و بسیاری از کشورهای همسایه بالا‌تر از میانگین جهانی است و در آمارهای غیر رسمی حدود ۴. ۸ ذکر شده است.

این متخصص دندانپزشکی، ترمیمی و زیبایی ادامه داد: اگر ما خود و هر یک از اطرافیان خود را ببینیم درمی یابیم که به ندرت افرادی هستند که درگیر با مشکلات سلامت عمومی مانند ناراحتی چشم، کلیه و غیره هستند اما کمتر کسی است که مشکلات دهان و دندان نداشته باشد؛ اکثر افراد معمولاً دارای یک یا چند دندان پوسیده، ترمیم و یا کشیده شده هستند.

حمیدی‌زاده، ادامه داد: در بحث سبد اقتصاد خانوار، دندانپزشکی بخش قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، زیرا هزینه‌های آن بسیار بالا است.

وی گفت: در دنیا پروتکل‌های متفاوتی برای بالا بردن سطح سلامت دهان و دندان اجرا شده است و در این زمینه کشورهای حوزه اسکاندیناوی به دلیل در اولویت قرار دادن بحث بهداشت و پیشگیری، بالا‌ترین و بهترین نتایج را داشتند؛ یعنی علاج کار را در پیشگیری دیده‌اند نه در درمان؛ درحالیکه شعار «پیشگیری بهتر از درمان است» یک استراتژی اسلامی است؛ پیشگیری بسیار مفید‌تر، ساده‌تر و بهتر از درمان است همانگونه که این استراتژی را درباره بیماری فلج اطفال در کشور به کار بردیم و این بیماری مهلک را ریشه کن کردیم.

مدیر اجرایی طرح «سلامت فرزندان ما» متذکر شد: بنابراین برای ما نیز ضروری است که رویکرد خود را از «درمان محور بودن» به «بهداشت محور بودن» تغییر بدهیم.


حمیدی‌زاده، با بیان اینکه جهت افزایش بهداشت و پیشگیری به ۵ محور می‌پردازیم تا بدین وسیله آینده روشن‌تری برای فرزندان جامعه و نسل‌های آینده کشورمان متصور شویم؛ محور اول؛ آموزش تغذیه سالم است یعنی چه رژیم غذایی داشته باشیم که کمتر ایجاد پوسیدگی دندان کند و همچنین آموزش بهداشت دهان و دندان و نحوه استفاده از مسواک، نخ دندان، دهان شویه‌ها نیز مورد نظر است؛ محور دوم غربالگری؛ باید کودکان را غربالگری کرده و تشکیل پرونده دهیم و بعد از معاینه، درمان‌های ضروری را انجام دهیم؛ محور سوم؛ انجام کارهایی که دندان‌ها را مقاوم در برابر پوسیدگی می‌کند؛ مقاوم سازی دندان‌ها از طریق فیشورسیلنت تراپی یا شیاربندی است؛ از آنجایی که ابتدا پوسیدگی از دندان‌های خلفی آغاز می‌شود، با این روش دندان‌هایی که فیشورسیلنت شده بیش از ۹۰ درصد کمتر دچار پوسیدگی می‌شوند که آمار بسیار قابل توجهی است و در واقع دندان‌ها را در برابر پوسیدگی بیمه می‌کند؛ محور چهارم فلورایدتراپی؛ افزودن فلوراید به سطح دندان باعث می‌شود می‌نای مقاومتری در برابر پوسیدگی ایجاد شود؛ محور پنجم آموزش به افراد جهت مراجعات ادواری به دندانپزشکی است تا اینکه اقدامات لازم در اسرع وقت انجام شود و مشکلات ساده دهان و دندان به مشکلات پیچیده و پرهزینه تبدیل نشود.

عضو بسیج جامعه دندانپزشکی، افزود: اگر بتوانیم بهداشت و پیشگیری را در کشور خود تبدیل به فرهنگ سلامت کنیم، آینده بهتری را برای نسل‌های بعدی پیش رو خواهیم داشت؛ بهترین سن جهت پیشگیری از سن ۶ تا ۱۲ سال است یعنی از سنی که کودکانمان وارد مدرسه می‌شوند می‌توانیم شروع به پرکردن شیارهای دندان کنیم تا در برابر پوسیدگی بیمه شوند.

بسیج جامعه دندانپزشکی متولی طرح «سلامت فرزندان ما»
بر همین اساس، بسیج جامعه دندانپزشکی طرحی را ارائه داد تا خدمات دندانپزشکی را به ایتام ارائه دهد و طرح «سلامت فرزندان ما» را برنامه ریزی کرد تا به امر بهداشت و پیشگیری که بدون شک موثر‌ترین راه است بپردازد، لذا در اولویت بندی خود، بهترین گروه و جامعه هدف را اقشار فرودست جامعه انتخاب کرد؛ در این بین، فرزندان ایتام از بالا‌ترین اولویت برخوردار بودند همانگونه که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: من و کفیل یتیم در بهشت همنشین یکدیگر هستیم.

اهداف اجرای طرح «سلامت فرزندان ما»
وی ادامه داد: طرح «سلامت فرزندان ما» با چند هدف آغاز شد، هدف اصلی ارتقاء سلامت دهان و دندان است و هر ماه با برگزاری این طرح و انعکاس اخبار آن در رسانه‌ها سعی در فرهنگ سازی و ارتقا بهداشت و پیشگیری داریم؛ قسمت دوم هدف ما از اجرای این طرح این است که بخش محروم جامعه بصورت رایگان خدمات بگیرد؛ و هدف سوم ارتقا فرهنگ انجام امور خداپسندانه در جامعه پزشکی و آحاد جامعه است.

حمیدی‌زاده، گفت: این طرح توسط بسیج جامعه دندانپزشکان و با همکاری موسسه خیریه حضرت قاسم ابن الحسن (ع) انجام می‌شود و امروز با افتخار می‌توانیم ادعا کنیم که کلیه فرزندان ایتام بین ۶ تا ۱۲ سال که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) بودند را خدمات دهی کرده و اکنون به ایتام مراکز دیگر خدمات می‌دهیم؛ این طرح تا کنون در ۹ نوبت به خوبی انجام شده و امروز دهمین نوبت خواهد بود.
ارسال نظرات