استاندار لرستان:

لرستان جزو 3 استان اول بلاخیز کشور است/سیل خسارت های سنگینی به مردم وارد کرده است

استاندار لرستان از این استان به عنوان یکی از سه استان اول بلاخیز کشور نام برد.
کد خبر: ۸۶۶۰۶۹۶
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان، هوشنگ بازوند در جلسه ستاد بحران استان لرستان که در محل استانداری برگزار شد، گفت: لرستان جزو سه استان اول حادثه خیز و بلاخیز کشور است و به هر بلای طبیعی مانند سیل، زلزله و آتش سوزی در استان گرفتار می شویم به گونه ای که در فصل بارندگی با سیل دست به گریبانیم و در تابستان با آتش سوزی مراتع و جنگل ها روبرو هستیم و از همین حالا باید به فکر آتش سوزی ها باشیم.

وی با بیان اینکه 160 میلی متر بارندگی در استان اتفاق نادری است که خداوند را به خاطر این رحمت باید شاکر باشیم اگر چه در طرف دیگر این معادله خسارت هایی را هم به بار آورده است افزود: بیشترین بارندگی با 196 میلی متر بارش مربوط به خرم آبادبوده که رقم بسیار بسیار بالایی است و منجر به وقوع سیل در این شهر نیز شد.

استاندار لرستان گفت: هنوز ارتباط 80 روستا با مرکز شهرستانها قطع است؛ البته در برخی از روستاها ارتباط ولو به صورت موقت برقرار شده است. در هر حال این ارتباط تا روز دوشنبه باید به طور کامل برقرار شود.

بازوند با اشاره به اینکه در جریان سیل اخیر لرستان100 دهنه پل بزرگ وکوچک تخریب شده و حدود 30 کیلومتر از راههای استان خسارت سنگین دیده و 250 کیلومتر نیز خسارت جدی به راههای روستایی وارد شده است ادامه داد: در حال تخمین خسارت ها هستیم تا پیگیر خسارات باشیم.

وی در ادامه به آبگرفتگی 1500 واحد در شهرهای استان اشاره کرد و افزود: بیشترین آبگرفتگی در خرم آباد بوده است و خسارات زیادی هم به مردم وارد شده که پیگیر جبران خسارت ها هستیم.

استاندار لرستان گفت: در جریان وقوع سیل و بارش باران بی سابقه در خرم آباد شهردار چهار صبح با من تماس گرفت و دستور تخریب پل های موقت را دادیم و از این پس نیز هر کدام از این پل هل مشکل ساز شوند بدون درنگ تخریب می شوند. در واقع این پل ها مطالعات زیادی بر روی آنها صورت نگرفته و صرفا برای مسئله ترافیک بوده است.

بازوند اضافه کرد: در روستاها هم دو هزار آب گرفتگی رخ داد اگر چه خسارت آبگرفتگی در واحدهای شهری بیشتر بوده است.

وی به تلاش های صورت گرفته برایبازگشایی محور خرم آباد به پلدختر و خرم آباد به اندیمشک اشاره کرد و ادامه داد: 2300 متر مکعب در ثانیه دبی آب در پلدختر بوده است که دبی بالایی است و همین مسئله منجر به تخریب لوله آب شرب این شهر شده و تا الان نیز درست نشده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه در حال حاضر آب شرب پلدختر با 15 تانکر تامین می شود گفت: امیدواریم ترمیم اولیه لوله آب شرب پلدختر را به اتمام برسانیم.

بازوند با اشاره به اینکه خسارت سنگینی نیز به کشاورزان و باغداران وارد شده است تصریح کرد: دستگاههای اجرایی باید خسارات وارده شده بر اثر سیل را تا دوشنبه نهایی کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه راه آهن در استان فقط ریزش داشتیم ولی در حوزه زاگرس چون پایه های یک پل از بین رفته هنوز تردد مسدوذ است افزود: ترمیم این پل جزو وظایف راه آهن خوزستان است اما محور فعلا مصدود است و قطارها نمی توانند تردد کنند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه در جریان وقوع سیل آب شرب 143 روستا هم قطع شده است که از این تعداد 15 روستا باقی مانده و 128 روستا آب شرب آنها نصب شده است گفت: در جریان وقوع سیل به تجهیزات شرکت توزیع برق، جهاد کشاورزی و زیرساخت ها خسارت وارد شده است که امیدواریم خسارات را هر چه سریعتر برآورد و به مسئولان اعلام کنیم.

بازوند به تماس های تلفنی معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزیر کشور و معاون اجرایی رئیس جمهور با خود در جریان وقوع سیل در استان اشاره کرد و ادامه داد: بارندگی در حال پایان یافتن است و امیدواریم خسارت کمتری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: لرستان جزو استانهای حادثه خیز کشور است و در واقع خسارت و خشکسالی دو روی یک سه هستند که در استان با آن دست به گریبان هستیم و همین شهرها که دچار سیلاب شدند در تابستان ممکن است با خشکسالی مواجه باشند.

استاندار لرستان گفت: با توجه به پوشش گیاهی خوب استان در تابستان هم ممکن است با آتش سوزی روبرو باشیم.

بازوند با تشکر از همراهی سپاه، قرارگاه خاتم الانبیاء، ارتش، نیروی انتظامی و همچنین صبر و حوصله مردم در جریان وقوع سیل در استان بیان کرد: در حال حاضر روستای سفیدکن در سیلاخور در محاصر سیلاب قرار گرفته است که در این راستا از ارتش، سپاه و قرارگاه خاتم کمک گرفته ایم.

وی با توجه به کمبود امکانات امداد و نجات در استان لرستان از دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور خواست که نسبت به تامین یک فروند بالگرد امدادی، پمپ های تخلیه آب، قایق و همچنین خودروهای عملیاتی اقدام کند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار