یک اقتصاددان گفت: دولتمردان برای حذف نکردن یارانه ثروتمندان بهانه عدم شناسایی آنها را مطرح می کنند. اما دلیل مهم تر این است که انتخابات سال آینده در پیش است.
کد خبر: ۸۶۶۰۹۲۹
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر محمد رضا نصراصفهانی اقتصاددان  در خصوص مصوبه اخیر مجلس برای حذف یارانه ثروتمندان اظهار کرد: هدفمندی یارانه یکی از چندین برنامه ایی است که احیا اقتصاد ایران بدان وابسته است و اشتباه دولتمردان ما این است که نگاه سیستمی ندارند . لذا هر طرح خوبی بدون نگاه سیستمی به ضد خود تبدیل می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: حذف 24 میلیون اگر کمکی به رفع محرومیت دهک‌های پایین یا سرمایه گذاری کند کار درستی است. البته این را هم باید در نظر گرفت که بودجه های جاری دولت در سال 94 به بیش از 85 درصد بودجه کشور رسیده بود و احتمالا در تخصیص بیشتر از آن، سالجاری نیز احتمالا بهتر از سال قبل نخواهد بود . تجربه 40 سال اخیر ایران همین را می گوید که هر زمانی دولت پولدار شد، هزینه های جاری تقریبا با نرخی بیشتر افزایش می یابند.

این اقتصاددان گفت: با حذف یارانه ثروتمندان موافقم، به شرطی که به قیمت افزایش هزینه های جاری دولت تمام نشود. دولتمردان برای حذف نکردن یارانه ثروتمندان بهانه عدم شناسایی آنها را مطرح می کنند. اما دلیل مهم تر این است که انتخابات سال آینده در پیش است و دولت نمی خواهد با حذف یارانه نقدی موقعیت خود را به خطر بیندازد.
نصر اصفهانی بیان کرد: مسئله خرید رای برای رئیس جمهور چند سال است که باب شده و هر روز هم این روند بدتر از قبل میشود. ملتی که طی بیش از 40 سال گوشت و استخوانش به نفت و درآمدهای حاصل از فروش ثروت ملی (منابع طبیعی ) آلوده و معتاد شده ، بعید است ترک عادت کند و هر روز اعتیادش به گونه ایی وخیم تر جلوه گری می کند. دمکراسی نفتی و استبداد نفتی به نظر من دو روی یک سکه بدبختی و سو مدیریت اند.

ارسال نظرات