خبرهای داغ:
در گفت وگو با بانوی کارآفرین برتر کشور مطرح شد:

پرورش گل را از زمینی دیم شروع کردم/ بهشتی در سی کیلومتری مینودشت

پریوش بهرامی کیا بانوی کارآفرین کرمانشاهی است که از چهارسال پیش به جرگه زنان برتر کارآفرین پیوسته است. وی در زمینه گلخانه داری، کشاورزی، پرورش قارچ، قالی و فرش بافی، صادرات خشکبار و همچنین دارو به عنوان یک زن بازرگان در حال فعالیت است و توانسته فقط در عرصه گلخانه داری برای 20 نفر شغل ثابت به وجود آورد.
کد خبر: ۸۶۶۱۵۰۰
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

پریوش بهرامی کیا بانوی 47 ساله کرمانشاهی است، وی از زمره بانوان مستعد و هنرمندی است که با ایمان، توکل به خدا،  پشتکار  و همت خود، توانسته ذوق و استعدادش را در ز مینه های کشاورزی، پرورش گل و قالیبافی چنان به کارگیرد که از همان بدو ورود به عرصه کارآفرینی – 91- تا کنون، چهار سال پیاپی به عنوان، کشاورز نمونه، کارآفرین نمونه، صادرکننده و تولید کننده بخش سرفیروزآباد، روستای باغ تیفون در 30 کیلومتری کرمانشاه در سطح استان و کشور معرفی و تقدیر شود.

این بانوی کارآفرین علاوه تولید و صادرات محصولات مختلف کشاورزی و گل، توانسته است برای 20 نفر از همشهریانش، شرایط اشتغال ثابت را فراهم کند.

این کشا ورز نمونه کرمانشاهی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، می گوید: سال 91 کار خود را با کشاورزی و تأسیس گلخانه روی زمین های دیم پدرم با گرفتن مجوز حفر چاه، آغاز کردم.  

وی ادامه می دهد: برای گرفتن مجوز حفر چاه، باید گلخانه می زدم، چون این مجوز فقط به گلخانه ها داده می شد به همین خاطر با دریافت وامی 300 میلیون تومانی – به هر مشقتی که بود- ، گلخانه هیدرو پونیک در زمینی به مساحت5000 متر مربع و سطح زیر کشت 3008 مترمربع با ظرفیت 400.000 شاخه گل رز شاخه بریده   به بهره برداری رساندم.

همان سال اول از کشور هلند 22 هزار 500 قلم ده سانتی، گل رز به قیمتی بالغ بر 120 میلیون تومان، وارد ایران کردم که بعد از سه ماه با کمک همکاران و مهندسین گل و گیاه با سیستم آبیاری قطره ای، در سطح استان بین 8 گلخانه دار به عنوان گلخانه دار برتر و در عرصه کشاورزی – محصولات چغندر و گندم- به عنوان کشاورز نمونه انتخاب و تقدیر شدم.

این گلخانه دار نمونه ادامه می دهد: آذر ماه سال 92 به عنوان زن نمونه عشایری از کرمانشاه در همایش طلایه داران ایثار زن به عنوان زن تولید کننده نمونه کشور انتخاب، معرفی و لوح تقدیر خود را از دست وزیرکشور دریافت کردم. سال 93 کارآفرین نمونه استان کرمانشاه و 94 هم به عنوان صادر کننده، تولید کننده محصولات کشاوزی در سطح استان انتخاب شدم.

بهرامی کیا می گوید: ابتدا به خاطر اینکه روی پای خود بایستم و سپس به خاطر خانواده، مملکتم که نیاز به تولید و مشارکت دارد، کارآفرینی را آغاز کردم و در این راه بسیار هم اذیت شدم!ازگرفتن مجوز حفر چاه تا گرفتن وامی به مبلغ 300 میلیون تومان – از 800 میلیون مصوب - که به بهانه اینکه یک زن توان باز پرداخت ماهی 7 میلیون تومان را ندارد! آن را به سختی و با وساطت استاندار وقت توانستم بگیرم.

وی می گوید: در آن دوران زندگی ام شده بود رفتن به ادارات! هفت صبح می رفتم به استانداری، امور آب  و جهاد کشاوزی .. بالاخره گلخانه با سرمایه 600 میلیون تومان به بهره برداری رسید در حالی که من با  کمک استاندار و بازدیدات و گزارشات ادرات مختلف توانستم 300 میلیون تومان وام دریافت کنم و همان سال –90- به خاطر اینکه گلخانه به خاطر عدم دریافت کامل وام به بهره برداری نرسیده بود -استخر و سردخانه نداشت- پایه گل ها دیر به دستمان رسید، تعددی از آنها آفت زده بود و... 20 میلیون تومان از طرف کشور هلند، جریمه شدم!

حتی طی قراردادی که نوشته بودیم، کشور هلند خریدار گل ها بود که بخاطر تحریم ها، کشور هلند حتی یک شاخه گل را هم از ما نخرید و مجبور شدیم گل ها را با غیمت پایین به ضرر در کشور به فروش برسانیم.

این صادرکننده و تولید کننده موفق کرمانشاهی می گوید: برای صادرات هم با مشکلاتی رو به رو  بودیم و هستیم که اگر این مشکلات برطرف بشوند، قطعا کار دادوستد خارجی امن تر و راحت تر انجام خواهد شد. مثلا من به عنوان عضو زنان بازرگان استان کرمانشاه و صادر کننده خشکبار وقتی بخواهم همراه بارم به کشور واردکننده سفر کنم، با کمبود امکاناتی چون خوابگاه لب مرز رو به رو هستم و اگر بارم را دست دلال ها و واسطه ها بدهم او هست و بار ما و انصافش.

 بارها پیش آمده که بار صادراتی همکاران من مثلا بار میوه یکی از زنان بازرگان در مسیر عراق گم شده و راننده می گوید: داعش برده است!  یا اینکه الان کشور عراق به من سفارش دارو داده است  و من در حال گرفتن کارت صادرات دارو هستم، اما با این فکر که به چه قیمتی بفروشم، به چه کسی بدهم و چه کسی وساطتت کند که اگر مشکلی پیش آمد بتواند کمکم کند تا سود مرا نبرند! رو به رو هستم.

این کارآفرین نمونه ادامه می دهد: این مشکلات فقط برای من نیست و عموم زنان بازرگان دچار آن هستند با وجود این مشکلات ما مجبوریم با تمام توانمندی هایی که داریم، فقط معاملات خود را در ایران انجام دهیم در حالی که از طرف خودم قول می دهم اگر مشکلات برطرف شود در ایران نمونه باشم. 

وی با اشاره به اینکه علاوه بر اشتغال  ثابت برای 20 نفر از همهشریانش در گلخانه، زمین کشاورزی اش به دستان پرتلاش یک خانواده هفت نفره می چرخد و در دکه مطبوعاتی اش 2 آقا کار می کنند، می افزاید: در زمینه فرش بافی با توجه به اینکه عنوان بهترین بافنده فرش را نیز دارم با آموزش رایگان بانوان آنها را به بانوانی کارآفرین و صادر کننده فرش تبدیل کرده ام.

بهرامی کیا ادامه می دهد: اگر وام ارزان با سود کم به من تعلق گیرد علاوه بر فرش بافی و گلیم بافی می توانم با خرید دستگاه بسته بندی در زمینه بسته بندی و صادرات قارچ نیز وارد عرصه شده با توجه به سابقه قبلی که از 20 متر جا 500 کیلو از بهترین قارچ ها را تولید کردم،  علاوه بر بسته بندی  قارچ های تولیدی خودم، قارچ های تولیدی سایر کشاورزان را نیز بسته بندی کنم و در این زمینه هم برای عده ای کارآفرینی ایجاد خواهد شد.

این بانوی کارآفرین که در کارنامه فعالیت های اجتماعی خود، مربی گری کودکان استثنایی را نیز دارد، علاقه به تولید، تبدیل شدن به یک مدیر موفق نه یک کارمند یا کارگر، روی پا ایستادن و اینکه نشان دهد بانویی با نقص عضو – پا- می تواند فردی مفید و مستقل باشد تا حدی که یک زمین دیم را تبدیل گلخانه و زمین کشاورزی کند را از انگیزه های خود برای پرداختن به این کار می داند و می افزاید: کار لذت دارد و می توانی دست رنج خودت را علاوه بر اینکه در جیبت می گذاری به 4 فرد دیگر هم کمک کنی، چرا این کار را نکنی و تلاشی نداشته باشی؟ قرار نیست موفقیت را اینگونه تفسیر کنیم که فقط پشت میز نشسته و دستور دهیم بلکه موفقیت می تواند در تلاش، شنیدن صحبت های دیگران و حتی دستور شنیدن صورت گیرد.

وی تصریح کرد: زندگی در تلاش و کار لذت دارد.

این کشاورز نمونه استان کرمانشاه، در پاسخ به این سؤال که نقش زنان را در تحقق شعار سال «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» چه اندازه می بیند، می گوید: « دستور رهبر، چون جهاد است و جهاد اقتصادی برای زن و مرد  فرقی نمی کند.

زنان اول باید خودشان بخواهند، بعد ممانعتی برایشان ایجاد نشود، در این صورت نقش زنان 50 درصد و حتی بیشتر هم هست. دلگرمی ایجاد کردن برای مردان، حمایت از مردان، آماده کردن زنی برای آنها و تربیت فرزندان ... از کارکردهای زنان در اقتصاد مقاومتی است که وقتی آقای خانه بیرون می رود، خیالش راحت باشد ، زندگی اش روی غلته افتاده و با برنامه خوبی می توان زندگی را اداره کرد. »

بهرامی کیا ادامه می دهد: در صورت همکاری و همدلی زن با  شوهر، موفقیت در اقتصاد مقاومتی راحت صورت می گیرد برای مثال «بانوان روستا در کشاورزی و حتی آماده کردن زمین برای کشت یا حتی دیوار کشی بگوید آقا من امروز بعد از رفتن بچه ها به مدرسه به کمک تو می آیم، اگر همسرش خیاط است پارچه یا البسه دوخته شده را در کنار همسرش اتو بزند... » اما متأسفانه بعضی از خانم ها دوست ندارند در تولید و اشتغال خودشان را به زحمت بیندازند! و کسب درآمد و پول آوردن را به صورت محض وظیفه مرد خانه می دانند!

این گلخانه دار نمونه با تأکید بر اینکه  زنان  70 به گونه های مختلف می توانند در تحقق شعار سال و خواسته مقام معظم رهبری، تأثیرگذار باشند، می گوید: روزی که من به دنبال کارهای اولیه ساخت گلخانه یا موجز حفر چاه می رفتم می گفتم باید موفق باشم و از نخستن روز برای خودم برنامه داشتم که بهترین در ایران باشم اما گویی نوعی تنبلی در جامعه ما در زمینه تولید وجود دارد، ما هم چون ژاپن می توانیم حرف اول را در تکنولوژی و تولیدات برتر داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به خاطره ای از روزهای اول شروع فعالیت خود می گوید: « روزهای اول که قصد زدن چاه داشتم، در اداره کشاورزی را هم بلد نبودم، جلوی ساختمانی رفتم که در آن بسته بود، در زدم، آقای در را باز کرد و پرسید چکار داری؟ گفتم می خواهم به اداره جهاد کشاورزی برم؛ گفت: خانم در اداره را که نمی بندند! بعدها متوجه شدم که آن آقا رئیس بهداشت استان کرمانشاه بودند و مرا سوار ماشین کرده و به اداره کشاورزی بردند.

 در اداره بازرگانی به سراغ آقایی به اسم آقای مهندس امیری رفتم و گفتم می خواهم چاه بزنم! در پاسخ به این درخواست من گفت: از شما بعید هست ، ده – بیست تا آقا با کفش آهین آمده اند و کفش هایشان را جا گذاشتند و رفتند؛ شما واقعا می خواهید چاه بزنید!؟ گفتم بله.

مهندس امیر در پاسخ به اصرار من برای دریافت مجوز حفر چاه گفت: اگر شما مجوز گرفتید، و اگر من کل سازمان کشاورزی شهرستان را مهمان نکردم در هتل جمشید - بهترین هتل کرمانشاه- مرد نیستم.!..

اما با لطف خدا و عنایت امام زمان(عج) من در یک ماه برای دشت ممنوعه، مجوز حفر چاه گرفتم! با کلی شیرینی به جهادکشاورزی رفتم و همان آقا گفت: اینجا چه خبر هست و من گفتم، مجوز حفر چاه گرفتم... روی پا ایستاد و به من گفت: درود بر شرف و غیرتی که داشتی، گفتی باید این مجوز را بگیرم، گرفتی.. »

این کشاورز نمونه ادامه می دهد: یک بار هم لوح تقدیر برای استاندار وقت بردم تا از ایشان تشکر کنم، گفت: این لیاقت خودت هست که کار ده تا مرد را انجام دادی، فکر نمی کردم که این کار را انجام بدهی.... واقعا بهترین لذت های من این بود که وقتی بار گلم از کشور هلند رسید با 50 نیروی کمکی، کارهایم را انجام دادم و موفق شدم.. هر کاری بکنی نتیجه آن را می بینی شاید طول بکشد اما مهم این است که نیتجه کارت را ببینی و آن را بالا ببری.

این بانوی کارآفرین به بانوانی که قصد ورود به عرصه کارآفرینی دارند، توصیه می کند که توکل به خدا، پشتکار و همت را برای شروع هر کاری مد نظر بگیرند و در مسیر خسته نشود.

وی می افزاید: هر خانه با یک تکه پارچه اگر کار عروسک سازی یا خیاطی را شروع کند، همت کند بهترین زن در عرصه کاری خواهد شد، اگر همه دنیا در اختیار من باشد آیا عرضه تبدیل شدن به یک کشاورز و کار کردن روی یک زمین کشاورزی را دارم؟ من در زمینی که هیچ چیز نداشت، زندگی را شروع کردم، الان همان زمین یک گلستان است و در ماهی دشت از 30 کیلومتری گلخانه من معلوم است این یعنی: « اگر بخواهی این قدرت داری و می توانی با امید به آینده کار خود را به بهترین نحوه انجام دهی.» 

بهرامی کیا در پاسخ به این سؤال که چشم انداز فعالیت های خود را چگونه ترسیم می کند، می گوید: « من در دور دست ها، یک گلخانه دیگر، یک کار دیگر ، یک تولید دیگر را برای خوم می بینم، در نظر دارم با مشارکت فرد دیگری آرزوی خوم را که داشتن گلخانه شیشه ای هست، محقق کنم و بهترین گلخانه دار شده و با گل هایم صحبت کنم، و این برایم بسیار ارزشمند است زیرا گل ها با نَفَسَت رشد می کنند. »

وی ادامه می دهد من کارت بازرگانی خودم را افزودن مبلغی بر کارت طایی که آقای رحمانی فضلی به من دادند، گرفتم و اکنون دوست دارم به عنوان یک زن ایرانی بازرگان مورد شناخت افراد دیگر کشورها قرار بگیرم و از من در کشور خود به عنوان یک زن ایرانی یاد کنند و اینگونه سفیر بانوان کشورم در عرصه اقتصادی باشم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار