مرتبط کردن گشایش اقتصادی به حل موضوع هسته‌ای و سپس موضوعاتی چون موشک‌های بالستیک و حمایت از محور مقاومت و حقوق بشر با هدف تحت فشار قرار دادن کشورمان و خالی شدن دست ایران از توانایی‌های استراتژیک از سوی طرف غربی به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۶۶۱۶۶۶
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲



خبرگزاری بسیج مازندران، عدم پایبندی 1+5 در انجام تعهدات برجام، مهم‌ترین موضوع در دوره پسابرجام است. ولیکن طرف غربی در هفته‌های اخیر با طرح موضوعاتی چون توان موشکی ایران و موضوع حقوق بشر در پی منحرف کردن اذهان از موضوع اصلی است.

در این میان، افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران نیز از جمله موضوعاتی است که از سوی طرف غربی مورد پیگیری قرار گرفته است.

«محمد‌جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: گفت‌وگوها برای بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران در حال انجام است و آماده‌سازی اقدامات لازم اداری برای باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران از موضوعات مطرح شده با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

نفوذ در ایران
در فروردین ماه 1393، قطعنامه‌ای با عنوان «راهبرد اتحادیه‌اروپا درباره ایران» به تصویب پارلمان این اتحادیه رسید. در بخشی از قطعنامه فوق آمده است: «می‌بایست دفتر نمایندگی اتحادیه ‌اروپا در ایران تأسیس شود تا بر مسائل سیاسی و اجتماعی کشور نظارت مستقیم داشته باشد!».

در اواخر سال گذشته، «رافائل ماریلو» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه رم گفت: تا چند هفته دیگر موگرینی به ایران سفر خواهد کرد؛ متاسفانه اتحادیه اروپا دفتر رسمی در ایران ندارد و یکی از محورهای سفر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت‌وگو درباره افتتاح دفتر این اتحادیه خواهد بود.

این استاد دانشگاه رم با اشاره به اهمیت بحث حقوق بشر برای اتحادیه اروپا افزود: مشکلات ایران و اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر در ایران هم‌چنان پابرجاست.

سابقه سفر مقامات اروپایی به ایران و دیدار با محکومان فتنه 88، این فرض را تقویت می‌کند که هدف اصلی از افتتاح این دفتر در ایران، برقراری رابطه مستمر با جریان غربگرا در ایران و برنامه‌ریزی جدی برای نفوذ در دوره پسابرجام است.

ادعای گسترش روابط تجاری به شرط حل مسئله حقوق بشر
در همین حال، نشریه آمریکایی «نیوزویک» در گزارشی نوشت: تجارت با ایران یک پرسش اخلاقی را برای ما مطرح می‌کند. شرکت‌هایی که در هر زمینه‌ای وارد عرصه تجارت می‌شوند اغلب با این پرسش‌های نهادهای نظارتی مواجه می‌شوند که آیا تجارت آنها به محیط زیست آسیب نمی‌زند؟ آیا آنها در تجارت خود صادق و منصف هستند؟ آیا به فکر کارمندانی که برای آنها کار می‌کنند یا سهامداران یا افرادی که محصولات و خدمات آنها را خریداری می‌کنند، هستند؟ اما هیچ‌کس از آنها نمی‌پرسد که آیا روابط تجاری شما با ایران حمایت از نقض حقوق بشر به شمار نمی‌رود؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این نشریه در ادامه اتهامات بی‌اساس غرب علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: ایران در حال حاضر از سوی نهادهای بین‌المللی متهم به نقض حقوق بشر و پاکسازی قومی و فرهنگی، شکنجه و نقض حقوق زنان، روزنامه‌نگاران و وکلا و اعمال تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی است.

در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که آیا تجارت با ایران بدون تقویت رفتار کنونی این کشور امکان‌پذیر است؟ مطمئنا برای کسانی که دغدغه اخلاق دارند، تجارت با ایران مشکل‌ساز است و تاریخ، افراد و نهادهایی که با دولت‌های ناقض حقوق بشر همکاری می‌کنند را نخواهد بخشید.

این نشریه در ادامه ادعا‌های مضحک خود کوشید کشورمان را در قالب یک مقایسه عجیب، شبیه به «آلمان نازی» نشان دهد و نوشت: روابط تجاری با آلمان نازی را به یاد بیاورید. آنها از منافع اقتصادی ناشی از روابط تجاری خود با دنیا اردوگاه‌های کار اجباری ساختند. شرکت‌هایی که در آن زمان با آلمان نازی داد و ستد کردند و شرکت‌هایی که با دولت آپارتاید آفریقای جنوبی همکاری تجاری برقرار کردند، حتی امروز هم پس از گذشت سال‌ها از برداشت‌های منفی گسترده‌ای که درمورد آنها وجود دارند رنج می‌برند.

در پایان ادعا‌های مطرح‌شده در این گزارش، نگارنده نتیجه می‌گیرد: شرکت‌هایی که با چالش همکاری با چنین دولت‌هایی مواجهند اغلب برای اقناع دیگران چنین استدلال می‌کنند که فعالیت‌های تجاری آنها می‌تواند تغییرات مثبتی در این کشورها ایجاد کند. اما این استدلال تنها زمانی صدق می‌کند که این شرکت‌ها به ضوابط اخلاقی خود پایبند بوده و خود را در اقدامات تبعیض‌آمیز دولت‌ها شریک نکنند.

حال اگر تجارت با ایران به بهبود این شرایط کمک کند، می‌توان گفت که شرکت‌ها در کنار تجارت به تعهدات اخلاقی خود نیز عمل کرده‌اند؛ در غیراین صورت، بهتر است در مورد روابط تجاری خود با ایران تجدید نظر کنند.

خیال خام
غرب به خیال خام خود در پی آن است تا جمهوری اسلامی ایران از اسلام، انقلاب، استقلال، آزادی، حاکمیت ملی و همه داشته‌های دیگر خود دست بکشد و به یکی از مستعمرات قرون وسطایی آمریکا و متحدان اروپایی آن تبدیل شود!.

مرتبط کردن گشایش اقتصادی به حل موضوع هسته‌ای و سپس موضوعاتی چون موشک‌های بالستیک و حمایت از محور مقاومت و حقوق بشر با هدف تحت فشار قرار دادن کشورمان و خالی شدن دست ایران از توانایی‌های استراتژیک از سوی طرف غربی به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته است.

پیش از این، «جرج فریدمن» رئیس اندیشکده راهبردی «استراتفور» گفت: «مشکل‌ما - آمریکا - با ایران، برنامه هسته‌ای این کشور نیست، مسئله اصلی آن است که ایران نشان داده است نه فقط بدون رابطه با آمریکا بلکه در حال تخاصم و چالش با آمریکا می‌توان بزرگ‌ترین قدرت نظامی، تکنولوژیک و علمی منطقه بود.

و آنچه در این میان مورد غفلت قرار گرفته است، عدم پایبندی طرف غربی به انجام تعهدات خود ذیل برجام است.


ارسال نظرات
پر بیننده ها