کارگاه آموزشی «ضرورت مدیریت جامع حوزه های آبخیز» در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

نشست علمی و کارگاه آموزشی «ضرورت مدیریت جامع حوزه های آبخیز» به همت انجمن علمی مرتع و آبخیزداری دانشگاه و با حضور رئیس انجمن آبخیزداری ایران در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۶۱۷۲۹
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی دانشگاه، دکتر سید حمیدرضا صادقی رئیس انجمن آبخیزداری ایران با اشاره به چالش های مدیریت حوزه جامع آبخیزداری گفت: ما فقط یک زمین داریم و میراث خور نسل های گذشته نیستیم بلکه امانت دار نسل های آینده هستیم.

وی با بیان اینکه داشتن یک زمین باید توجه ما را بیش از پیش به حفاظت و صیانت از زمین جلب کند، ادامه داد: افزایش تعداد جمعیت و تغییر الگوی زندگی دو مقوله ای است که موجب تغییر در اکوسیستم می شود.

صادقی با یادآوری روند الگوهای مدیریتی ادامه داد: مدیریت ها به سه حالت مدیریت در گذشته، مدیریت در حال و مدیریت در آینده تقسیم بندی می شوند.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران با بیان اینکه در الگوی مدیریت گذشته، محدودیت ها وجود نداشت، اظهار کرد: فقدان محدودیت ها در گذشته سبب مدیریت بوم گرایانه بود.

صادقی افزود: در الگوی مدیریتی حال، محدودیت ها با تفاوت های مکانی آغاز شد و این ضرورت مدیریت چند بعدی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در الگوی مدیریتی آینده، محدودیت ها با گستره فرامقیاسی توسعه خواهد یافت، گفت: این گسترش محدودیت ها نیاز به مدیریت جامع دارد.

دکتر رئوف مصطفی زاده مشاور انجمن علمی مرتع و آبخیزداری دانشگاه با اشاره به عملکرد این انجمن تصریح کرد: برگزاری کارگاه آموزشیArcGIS، تهیه نشریه دانشجویی عمران طبیعت و برگزاری نمایشگاه کاریکاتور در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست از جمله فعالیت های این انجمن علمی بوده است.

وی با بیان اینکه مساحت تحت فرسایش تشدید یافته خاک 120 میلیون هکتار است، ادامه داد: کشور ما رتبه اول فرسایش خاک در دنیا را دارد.

مصطفی زاده اظهار کرد: از دهه 1970 به بعد مشارکت مردم در مسائل زیست محیطی افزایش یافته است.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به عدم مشارکت دستگاه های ذیربط در برنامه های مختلف تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در کشور ما این است که هر کدام از سازمان ها و نهادها کار خود را انجام داده و اهداف خود را دنبال می کنند و این حاکی از عدم هماهنگی بین سازمانی در برنامه ها است.

خبر از علی انوار

ارسال نظرات