عضو انجمن روانشناسي ايران بر اين باور است كه ضرورت انهدام انواع مواد مخدر و قرص هاي روان گردان براي مبارزه اجتماعي با مواد مخدر بايد از سوي تمامي مسوولان دست اندركار جدي گرفته شود.
کد خبر: ۸۶۶۱۸۴۸
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجتبي فلاحت زاده  افزود: در حال حاضر مسئله قاچاق مواد مخدر و پديده اعتياد ساختارهاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي را تحت تاثير قرار داده و ضرورت دارد كه قبل از دعوت مردم به مشاركت همگاني براي برخورد با اعتياد، مسئله اصلي گرايش به سمت مصرف مواد مخدر و قرص هاي روان گردان ها بررسي و ريشه يابي شود.


وي اظهار داشت : از لحاظ روانشناختي ، مصرف مواد مخدر صنعتي و شيميايي رابطه مستقيمي با اختلالات روحي و رواني افراد دارد كه مصرف كنندگان با استعمال موادي مانند شيشه ، كراك و قرص هاي آمفتامين نوعي احساس آرامش كاذب مي كنند و اين نگرش ناشي از ندانستن آگاهي هاي لازم درباره مواد مخدر و مضرات آن است و وقتي كه فرد وابستگي شديدي به اعتياد پيدا كرده رهايي از آن را در خود غيرممكن دانسته و سرنوشت خود را با ناكجا آباد رقم مي‌زند.

فلاحت‌زاده ادامه داد: مواد مخدر علاوه بر زیان های جدی و خطرناک جسمی از قبیل ابتلا به بیماری های عفونی و واگیردار هم چون ایدز و هپاتیت و سل ،عوارض و مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی از قبیل افزایش جرم های مرتبط با مواد مخدر را نيز منجر مي شود و سلامت جامعه را به خطر مي اندازد.

وي، مواد مخدر را به دو دسته تقسيم كرد و گفت: مواد مخدر دسته اول به صورت مرفین و کدیین مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مخدرهای دسته دوم به مواد شیمیایی گفته می‌شود که بر روی عملکرد مغز اثر گذاشته و منجر به تغییرات رفتاری، شناختی، خلقی و همچنین درجه هوشیاری در فرد مصرف‌کننده می‌شوند.

فلاحت زاده با تاكيد بر اينكه مصرف مواد روانگردان محرک پیامدهای زیان بار اجتماعی و اقتصادی دارد و به ویژه بهداشت فردی و همگانی را تهدید می‌کند، افزود: با توجه به تنوع و تكثر مواد روان گردان و گسترش مصرف آن ميان نوجوانان و جوانان ضرورت دارد براي پيشگيري از به خطر افتادن سلامت عمومي جامعه ، اقدامات حمايتي از سوي مسوولان و ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شود زيرا استفاده از روان گردان ها به اختلال رواني و ارتكاب جرم منجر مي شود.

وي اظهار داشت : میزان آگاهی و شناخت نوجوانان و جوانان از قرص های روانگردان و علائم مصرف آن در سطح پایینی است و بصور كلي اكثر آنان درباره برخی موضوعات در خصوص روانگردان ها و عوارض و علائم مصرف آن اطلاعات و شناخت کافی ندارند كه توجه رسانه ها به اين امر دو چندان است .

وي با اشاره به اينكه سطح معلومات دانش آموزان در باره مضرات مواد مخدر و عواقب بهداشتی فردی و اجتماعی آن را می توان در دوره تحصیل افزایش داد، اضافه كرد: به این منظور باید اطلاعات مورد نظر را در کتب درسی مختلف از قبیل دانش اجتماعي و معارف اسلامي گنجاند ، برای این که دانش آموزان با جنبه های مختلف مواد و عاقبت مصرف آنها آشنایی پيدا كنند و مطالب یاد گرفته به سرعت دچار فراموشی نشوند، لازم است مطالب به صورتی ساده ولی جالب در دروس مختلف و سال های متوالی تکرار شوند.

اين عضو انجمن روانشناسي ايران تصريح كرد:گزارشهاي كشوري نشان مي‌دهد كه روزانه حدود هشت نفر جان خود را به دليل مصرف مواد مخدر از دست مي دهند و متاسفانه نوع مواد تولیدی در حوزه مواد روانگردان به دلیل عدم دقت و تخصص افراد و پنهان کاری در نوع مواد به کار گرفته شده موجب افزایش مرگ و میر شده است.

به گفته فلاحت زاده ، امر اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر بايد بر پايه آگاهي و اطلاع رساني استوار باشد و همه اقشار مختلف مقابله با اعتياد را در برنامه هاي مهم و ضروري زندگي شان جاي دهند و نسبت به آن احساس تكليف و مسووليت كنند.

ارسال نظرات