معاون فنی منابع طبیعی استان زنجان:

اجرای طرح‌ "قرق مراتع" ۲ هزار هکتاری در زنجان

طرح‌ "قرق مراتع" ۲ هزار هکتاری در زنجان اجرایی می شود.
کد خبر: ۸۶۶۱۹۵۸
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون فنی منابع طبیعی استان زنجان گفت: سال قبل طرح‌های مربوط به «قرق مراتع» به سطح ۲ هزار و ۶۸۵ هکتار در اراضی ملی استان زنجان اجرا شده است.

بهروز گنج‌خانلو با بیان اینکه بخش اعظمی از سطح کره زمین را مراتع تشکیل داده است، افزود: حدود 51.5 درصد از سطح استان زنجان مربوط به مراتع است.

وی مراتع را بستر حیات انسان و سایر موجودات زمین دانست و تصریح کرد: اگر مراتع نباشد امکان انجام فعالیتهای کشاورزی و به طور کلی ادامه زندگی برای انسان و سایر موجودات زنده وجود نخواهد داشت.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه مراتع و به طور کلی منابع طبیعی و خدادادی بستر توسعه پایدار هستند، ابراز کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری بر اساس دستورالعملهای ابلاغی از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با طرحها و پروژه‌های حفاظتی درصدد حفظ منابع طبیعی به عنوان میراث گذشتگان و امانت آینده‌گان است.

وی با اشاره به مساحت مراتع استان زنجان خاطرنشان کرد: مساحت مراتع استان زنجان حدود یک میلیون و 100 هزار هکتار گزارش شده است.

گنج‌خانلو ظرفیت مراتع استان زنجان برای استفاده از چراگاهها را حدود 700 هزار واحد دامی در یک دوره فصل چرا (هر دوره فصل چرا 3 تا 4 ماه به طول می‌انجامد) اعلام کرد.

وی افزود: در حال حاضر یک میلیون و 350 هزار واحد دامی یعنی نزدیک به 2 برابر ظرفیت مراتع استان زنجان دام وجود دارد.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اقدامات این دستگاه به منظور حفظ و حراست از عرصه‌های ملی و طبیعی گفت: سال قبل طرح‌های «قرق مراتع» به سطح 2 هزار و 685 هکتار در اراضی ملی استان زنجان اجرا شده است.

ارسال نظرات