کد خبر: ۸۶۶۱۹۶۳
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
رضا چمن پیش از ظهر امروز در نشست مبارزه با بیماری‌های خاص در یاسوج با اشاره به وجود هزار و ۲۹۶ بیمار خاص در کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: از این تعداد ۴۴۷ نفر به بیماری ام‌اس دچار هستند.

وی تصریح کرد: ۱۸۸ بیمار کلیوی، ۴۱۲ مورد تالاسمی شدید ماژور، ۴۴ بیمار هموفیلی و ۲۰۶ بیمار پیوندی در این استان وجود دارد.

چمن با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی در حمایت از بیماران خاص، صعب‌العلاج و سرطانی اقدامات گسترده‌ای انجام داده است، افزود: توسعه بخش‌های دیالیز و کولیز، تامین داروهای اساسی موردنیاز  بیماران خاص، تامین بخشی از هزینه‌های درمان، برگزاری جلسات برای جذب مشارکت خیرین و کلنگ‌زنی مرکز پزشکی هسته‌ای از مهم‌ترین این اقدامات است.

وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی شعبه استانی بنیاد بیماری‌های خاص در کهگیلویه و بویراحمد ضروری است، بیان کرد: این بنیاد مستقل از وزارت بهداشت است و راه‌اندازی آن همکاری و پیگیری خاص استانداری را می‌طلبد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه انجمن‌های حمایت از بیماران خاص در این استان فعال نیستند، ابراز کرد: اگر بتوانیم این انجمن‌ها را فعال کنیم کمک زیادی به تأمین هزینه‌های بیماران خاص می‌شود.

چمن به روند رو به رشد بیماری سرطان در این استان اشاره داشت و عنوان کرد: تعداد بیمارهای سرطانی در کهگیلویه و بویراحمد پایین‌تر از متوسط کشوری است اما روند رو به رشدی دارد.

وی مهم‌ترین علت پایین بودن میزان سرطان در کهگیلویه و بویراحمد را جوان‌تر بودن جمعیت این استان در مقایسه با دیگر استان‌های کشور دانست و تصریح کرد: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور ۱۰۰ تا ۱۲۰ بیمار سرطانی وجود دارد اما در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۵۰ تا ۶۰ بیمار سرطانی وجود دارد.

ارسال نظرات