جشنواره جهاني هنر مقاومت با تمام مشكلات به پيش مي‌رود
چهارمين جشنواره جهاني هنر مقاومت در حالي كه با مشكلات عديده مالي روبه‌رو است به مسير خود ادامه مي‌دهد و با وجود رايزني با نهاد‌هاي مهم فرهنگي كشور، این نهادها حاضر به همكاري و مساعدت با اين جشنواره كه پرچمدار هنر مقاومت در جهان است، نشده‌اند.
کد خبر: ۸۶۶۲۰۵۲
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، جشنواره جهاني هنر مقاومت به صورت دوسالانه برگزار مي‌شود و متولي برگزاري آن مانند ديگر جشنواره‌هاي بين المللي كشورمان كه با موضوع و عنوان مقاومت فعاليت دارند، بنياد فرهنگي روايت است. اختتاميه چهارمين دوره اين جشنواره آذر‌ماه امسال برگزار خواهد شد. سيدمجتبی نوريان، مدير روابط عمومي جشنواره جهاني هنر مقاومت در گفت و گو با «جوان» از روند برگزاري مي‌گويد. 
  
جشنواره‌اي با شعار كفرستيزي
اولين جشنواره جهاني هنر مقاومت در سال 85 برگزار شد. نوريان درباره اهداف برگزاري اين جشنواره كه امسال چهارمين دوره‌اش را پيش رو داريم، مي‌گويد: جشنواره جهاني هنر مقاومت به منظور گسترش فرهنگ و هنر مقاومت كه همان هنر پايداري و كفرستيزي است، شكل گرفت و تلاش دارد تا با كشف استعداد‌هاي جوان و افراد مستعد كه توانايي خلق آثار با مفهوم مقاومت دارند بتواند از طريق هنر و آثار هنري به توسعه مفهوم مقاومت در جهان بپردازد. 
   
تلاش براي استفاده از ظرفيت رسانه 
مدير روابط عمومي چهارمين جشنواره جهاني هنر مقاومت، با اشاره به اينكه پيش از اين توان رسانه‌هاي خارجي در پوشش جشنواره جهاني مقاومت و ديگر جشنواره‌هاي مرتبط كمتر استفاده شد، برنامه‌ريزي براي پوشش گسترده دوره چهارم جشنواره توسط رسانه‌هاي خارجي را يكي از شاخصه‌هاي اين دوره از جشنواره جهاني مقاومت اعلام مي‌كند و مي‌افزايد: تمهيداتي صورت گرفته تا خبرنگاران و رسانه‌هاي خارجي بتوانند پوشش خوبي از اين جشنواره داشته باشند، از اكثر رسانه‌هاي مهم جهان دعوت شده و تمهيداتي براي پوشش زنده تلويزيوني جشنواره توسط شبكه‌هاي برون‌مرزي نيز انديشيده شده است. وي مي‌گويد: جشنواره جهاني هنر مقاومت رخداد بزرگي است و نياز است كه رسانه‌هاي خارجي در آن حضور پر رنگي داشته باشند. پيش از اين نسبت به تأثير پوشش رسانه‌هاي خارجي از جشنواره چندان توجهي نشده بود و در دوره سوم جشنواره هنر مقاومت رسانه‌هاي داخلي خيلي خوب حضور داشتند و رسانه‌هاي خارجي بسيار ضعيف عمل كردند. حتي جشنواره‌هاي مهمي مانند جشنواره كاريكاتور غزه با وجود اينكه اهميت زيادي داشت، بازتاب خارجي پيدا نكرد. در عوض كار رسانه‌اي خوبي درباره مسابقات كاريكاتور «هولوكاست» و «داعش» انجام شد. به طوري كه بسياري از رسانه‌هاي خارجي و حتي شبكه‌هاي تلويزيوني رژيم صهيونيستي به پوشش جشنواره كاريكاتور«داعش» پرداختند. مدير روابط عمومي بنياد فرهنگي روايت تأكيد مي‌كند: 120 رسانه خارجي مسابقه كاريكاتور داعش را تيتر اخبار خود كردند و براي ما جالب بود كه حتي هاآرتص اسرائيل و شبكه‌هاي تلويزيوني امريكايي و اروپايي خبر اين جشنواره را پوشش دادند، اخبار اين جشنواره و تيتر‌هاي خوب رسانه‌هاي خارجي باعث شد تا ارتباط ميان داعش، امريكا و اسرائيل مشخص شود. 
   
تأثيرات سوء كاهش بودجه 
كاهش بودجه جشنواره جهاني مقاومت باعث شده است تا تعداد رشته‌هاي اين جشنواره از 12 رشته در دوره سوم به پنج رشته در دوره چهارم كاهش پيدا كند. نوريان با انتقاد شديد از كاهش اعتبار برگزاري جشنواره جهاني مقاومت مي‌گويد: در همه جاي جهان تلاش مي‌شود فعاليت‌هاي فرهنگي را گسترش مي‌دهند، اما با كاهش بودجه مجبور شديم رشته‌هاي جشنواره را كاهش دهيم تا بتوانيم جشنواره را سرپا نگه داشته و آن را اجرا كنيم. مدير روابط عمومي جشنواره هنر مقاومت مي‌گويد: در زماني كه رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند من بعضي از شب‌ها به خاطر دغدغه فرهنگي خوابم نمي‌برد، انگار برخي از مديران فرهنگي ما از سر شب تا صلاه ظهر بدون دغدغه در خواب هستند. وي مي‌افزايد: ما با نهاد‌هاي مختلف فرهنگي گفت و گو كرديم و از آنها براي برگزاري جشنواره كمك خواستيم، اما متأسفانه هيچ كدام كمك نكردند، حوزه هنري، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهرداري هيچ كدام حاضر به همكاري نشدند، در صورتي كه اين كوتاهي در پرداختن به هنر مقاومت تبعات جدي را براي كشورمان در پي خواهد داشت. 
   
اصفهان ميزبان جشنواره!
مديران جشنواره جهاني هنر مقاومت در حال رايزني هستند تا اختتاميه اين جشنواره بين المللي را در پايتخت فرهنگي و هنر ايران يعني شهر تاريخي اصفهان برگزار كنند. نوريان درباره رايزني‌ها براي توافق با مسئولان شهر اصفهان مي‌گويد: اصفهان نسبت به ديگر شهرهاي كشورمان بيشترين تعداد هنرمندان تجسمي را دارد و به دنبال جلب مشاركت شهرداري اصفهان هستيم تا با مشاركت در برگزاري جشنواره، اصفهان ميزبان برگزاري جشنواره در دوره‌هاي بعدي نيز باشد. وي مي‌گويد: در اين دوره پنج رشته طراحي، نقاشي، كاريكاتور، كارتن و هنرهاي حجمي با محور‌هاي جنگ نرم، فلسطين، داعش، يمن، آل سعود و استكبار ستيزي براي جشنواره هنر مقاومت در نظر گرفته شده است. مدير روابط عمومي چهارمين جشنواره جهاني مقاومت درباره برنامه‌هاي ويژه‌اي كه در دوره چهارم جشنواره بين المللي هنر مقاومت برگزار خواهند شد، توضيح داد: در اين دوره از هنرمندان و چهره‌هاي بين المللي دعوت شده تا در جشنواره حضور داشته باشند، توليد و پخش ويژه برنامه‌هاي تلويزيوني و پخش زنده جشنواره از طريق شبكه‌هاي داخلي و خارجي، توليد تيزر چند زبانه براي معرفي جشنواره، توليد برنامه‌هاي راديويي و پخش نشست خبري از شبكه‌هاي برون‌مرزي از جمله برنامه‌هايي است كه در اين دوره جشنواره در نظر گرفته شده است. لازم به ذكر است اولين نشست خبري اين جشنواره روز پنجم ارديبهشت ماه در سالن اسوه برگزار خواهد شد و طي آن اخبار تكميلي درباره آنچه در جشنواره هنر مقاومت برگزار خواهد شد، اطلاع‌رساني مي‌شود.
ارسال نظرات