سایت های همسریابی و ...

با افزایش کاربران اینترنتی و فضای مجازی موبایلی، سایت های همسریابی شروع به فعالیت کردند که امروز طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است اما آیا سایت های همسریابی در جامعه ایرانی پذیرفته می شود؟
کد خبر: ۸۶۶۲۰۵۷
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر، ازدواج یکی از مهمترین رویداد های زندگی انسان تلقی می شود،به طوری که حاصل آن تشکیل کانون خانواده به عنوان مهمترین و پایدارترین نهاد تربیتی در جامعه است. خانواده در جامعه ایرانی جایگاه اساسی دارد و برای تحکیم آن باید تلاش کرد.از همین رو بعد از اشتغال، ازدواج مهمترین دغدغه جوانان می باشد به همین دلیل باید هر جوانی سعی کند در انتخاب همسر اشتباه نکند چرا که هر اشتباهی ممکن است عواقب سنگینی را در پی داشته باشد.

این در حالی است که از یک دهه پیش که بحث اینترنت در ایران داغ شده است روابط بین افراد هم متفاوت شده است، چت روم ها ، فیس بوک ، اینستاگرام ودر حال حاضر هم شبکه های اجتماعی موبایل در بین افراد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اما در چند سال گذشته سایت های همسریابی به آرامی خود را در بین دیگر سایت ها قرار داده اند.

اولین سایت همسریابی که در دنیا شروع به کار کرد در فرانسه بود و در ایران هم چند سالی است که با کاربران زیادی در حال فعالیت است ، سایت های همسریابی که تعداد آنها به چندصد مورد می رسد طرفداران زیادی دارد و برای خود کاربران بی شماری را جذب کرده اند و محلی برای افرادی که در مسیر ازدواج موقت و دائم، دوست یابی قرار دارند شده است تا دور هم جمع شوند تا به آن هدف خود برسند.

ازدواج های اینترنتی و همسریابی اینترنتی دو واژه ای است که در این عرصه شکل گرفته و این موضوع را به عاملی تهدید آمیز و چالش برانگیز برای جامعه تبدیل کرده که در صورت رشد و فراگیر شدن آن تبعات زیادی برای خانواده ها در پی خواهد داشت.

در گذشته ازدواج پسر و دختر به گونه ای بود که والدین پسر برای او دختری را انتخاب می کردند و دختر هم به انتظار می ماند تا خانواده ای به سراغ او بیاد که در دو حالت اگر خانواده ها مورد پسند یکدیگر بودند حال دختر و پسر یکدیگر را دیده و در صورت پسندیدن به سراغ مراحل بعدی می رفتند اما امروز با وجود سایت های همسریابی دیگر خانواده ها اطلاعی از این نوع روابط ندارند و دختر و پسر خود برای همه چیز تصمیم می گیرند و در مراحل آخر خانواده های خود را مطلع می کنند.

از همین رو با توجه به فرهنگ ایران، جامعه آمادگی پذیرش چنین ازدواج هایی را ندارد چرا که در این نوع ازدواج ها طرفین با آگاهی کمتری به سراغ هم میروند البته برخی از کارشناسان موافق وجود این چنین سایت هایی هستند و برخی دیگر نه، با این وجود دکتر افسر افشارنادری استاد دانشگاه، از ابعاد و تاثیرات منفی ازدواج‌هایی به سبک مجازی سخن می‌گوید:"از آن‌جایی که ازدواج باید یک امر عاطفی باشد که در حضور افراد شکل می‌گیرد، این سایت‌ها هیچ‌گاه نمیتوانند جایگزین مناسبی برای این امر باشند."
افشار نادری معتقد است : با این اقدام، ما ازدواج به سبک مجازی را باب خواهیم کرد. اما این‌کار خلاء جامعه در حوزه ازدواج را پر نخواهد کرد. ما به‌جای رفتن به سمت نظام خانواده و اصلاح آن، روشی را برگزیده‌ایم که درواقع اشتباهاتی را با اشتباهی دیگر حل خواهد کرد. ما باید بتوانیم به جای داشتن نگاهی کالایی و مادی‌گرایانه به امر ازدواج آن را به سمت رابطه‌ای انسانی، عاطفی و خانوادگی در پی دیدار دونفر پیش ببریم.

بنابراین با وجود سایت های همسریابی در ایران و خارج از کشور نباید خود را با دیگر کشور ها مقایسه کنیم چرا که ازدواج در ایران از نظر اجتماعی و اقتصادی از پیچیدگی خاصی روبروست و حساسیت های خاصی را دارد که در کشورهای خارجی اینگونه نیست و برخی از حساسیت ها به هیچ وجه رعایت نمی شود و انتظاری هم ندارند.

فعالیت افراد در این سایت ها و تمرکز آنها برای ازدواج از طریق این سایت ها قبل از شناخت یکدیگر و شناخت سطح فرهنگ خانواده ها و دوست داشتن همدیگر به مادیات بیشتر توجه می شود و از نظر اقتصادی یکدیگر را مورد سنجش قرار می دهند که این باعث شکست در سالهای اول زندگی خواهد شد چرا که بیشتر طلاق های رخ داده در 5سال اول زندگی می باشد و بیشتر زوجین اذعان دارند که چیزی که فکر می کردیم وجود نداشت.

از طرفی هم نباید از این موضوع غافل شد که بیشتر این سایت ها برای درآمدزایی فعالیت می کنند و هیچ تعهدی نسبت به کاربران خود ندارند و تنها هدف آنها درآمدزایی می باشد البته اگر تنها در مسیر همسریابی فعالیت کنند که دیده شده برخی از این سایت ها برای دوستیابی ، ازدواج موقت و موارد دیگر نیز فعال هستند.

به هر حال وجود و فعالیت این سایت ها در این مسیر و این روند به صلاح جامعه نمی باشد و اگر قرار به دادن مجوز به فعالیت این سایت ها می باشد باید بصورت کامل رصد و مورد بررسی قرار گیرند و برخی آیتم ها مانند مشاوره، حضور و اطلاع خانواده ها و... در آنها اضافه شده و رعایت شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار