رئیس اداره برنامه ریزی مناسبت های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت و گو با «بسیج» خبرداد
جمال الدین بانج فروزش گفت: اعتکاف در میان خیل علاقه مندان و مشتاقان به ویژه جوانان رشد چشمگیری داشته است که حتی ایام البیض ماه رجب در کشور بیش از اعتکاف در دهه ماه مبارک رمضان رواج دارد.
کد خبر: ۸۶۶۲۱۴۷
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
جمال الدین بانج فروزش رئیس اداره برنامه ریزی مناسبت های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، گفت: این ایام را به‌ویژه ۱۳ رجب، روز میلاد مظهر علم، عزت، عدالت، سخاوت،شجاعت،اسدالله الغالب، علی بن ابیطالب(ع) و روز بزرگداشت مقام پدر را به شما و همه برادران و خواهران همکار به‌ویژه معتکفین عزیز تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: ماه رجب ماهی سراسر نور، فضیلت و رحمت بی کران الهی است آنچه بیش‏تر بر عظمت و احترام این ماه افزوده است، مناسبت‏های آن است.

رئیس اداره برنامه ریزی مناسبت های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اعتکاف فرصتی بی نظیر برای انسان است تا به خلوت درون پناه برد و در زوایای قلب خود نظر کند و آلودگی ها را همچون طبیبی مشفق از صفحه دل بزداید و با صفا دادن به دل،جان خود را طرواتی عطر آگین بخشد و با ذکر و توسل و دعا وخشوع و خضوع و توبه و انابه و اشک و آه درون خود را از انوار الهی روشن و از تاریکی و سیاهی نفسانیات و خطورات و اوهام شیطانی بپیراید.

فروزش تصریح کرد: مقام معظم رهبری«مدظله العالی» از اعتکاف به‌ عنوان یکی از رویش های انقلابی یاد می‌کنند در دنیایی که این همه شور و شر اطراف آن را گرفته و فتنه ها فضای جوامع انسانی را تاریک ساخته و رسانه های آلوده بیداد می‌کند، مراسم معنوی و پرشکوه اعتکاف پناهگاه بسیار خوبی مخصوصا برای جوانان عزیز است.

وی اظهار داشت: اعتکاف در ایران دارای فراز و نشیب های زیادی بوده است اما آنچه قابل تامل است اینکه هر زمان علمای برجسته به این ایام اهتمام داشته اند و شرایط اجتماعی و سیاسی نیزاقتضا می کرد،اعتکاف رونق داشته اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی گرایش و توجه مردم به این سنت نبوی زیاد شد و آثار و برکات فردی واجتماعی این عبادت انسان ساز زمینه گسترش ورشد آن را فراهم نمود.

فروزش ادامه داد: از سال ۵۷ با اقدامات و هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی این سنت حسنه در سراسر کشور به گونه ای فراگیر مورد توجه قرار گرفت و در میان خیل علاقه مندان و مشتاقان به ویژه جوانان رشد چشمگیری داشته است که حتی ایام البیض ماه رجب در کشور بیش از اعتکاف در دهه ماه مبارک رمضان رواج دارد.


تزکیه، تفکر و انقطاع اهداف اعتکاف است

رئیس اداره برنامه ریزی مناسبت های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: هدف از اعتکاف سه چیز می تواند باشد اول هدف عبادی؛ قرآن کریم هدف از عبادت را ایمان و تزکیه نفس معرفی می نماید و میفرماید: «قدافلح من زکیها» کسی رستگار شد که نفس را تزکیه کرد.

وی تمرین انقطاع را دومین هدف اعتکاف برشمرد و گفت: معتکف در اعتکاف از همه تعلقات دنیایی می برد و تمام وقت به عبادت می پردازد یعنی هدف همان است که در مناجات شعبانیه از خداوند می خواهیم «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک» خدایا به من نهایت بریدگی وابستگی از غیرخودت را هدیه کن.

فروزش عنوان کرد: تفکر و تدبر سومین هدف اعتکاف است بر اساس آیات و روایات شایسته است که انسان در این ایام به مسائل خداشناسی، خودشناسی، از جمله محورهای تفکر در آثار خداوند، تفکر در دنیا، طبیعت، قیامت، عاقبت به خیری و نحوه رسیدن به آن، نعمت‌ها و.. . بپردازد.

وی گفت: زیباترین هدیه اعتکاف این است که درعالم خلقت تاکنون ولادتی به زیبایی ولادت حضرت علی(ع) مشاهده نشده و آن در اعتکاف است و بنابر قول مشهور بعد از سی سال از عام الفیل خدای بزرگ بر ابوطالب و فاطمه بنت اسد منت نهاد تا فرزند آنان در مبارک ترین ایام، برترین ماه ها، در مقدس ترین بقاع روی زمین، روزجمعه سیزدهم ماه رجب، داخل بیت الحرم،‌حرم امن الهی به دنیا آمد تا نشان کمال عظمت شیعیان و افتخار ویژه برای پیروان راستین خویش باشد که قبل از او و بعد از او مولودی در آنجا به دنیا نیامده و نخواهد آمد.


5506 مسجد میزبان 760هزار معتکف

فروزش تصریح کرد: نگاهی آماری به آئین اعتکاف در خلال سال های 1374 تا1394 مبین این واقعیت است که در سال 1374 این آئین با 16 هزارو 500نفر آغاز و در سال 1394 رقم شرکت کنندگان به 598530نفر رسیده است بنابراین رشد آماری این آئین نسبت به سنوات گذشته میانگین،سی وپنج درصد و در کل بیش از 500 درصد ارزیابی می‌شود آمارها مبین این واقعیت است که به صورت میانگین در سال 94، 69 درصد معتکفین را بانوان و 31درصد را برادران تشکیل داده اند درسال 1394 نزدیک به 336 شهر در سراسر کشور مجری این مراسم معنوی بوده اند 4589مسجد برگزاری این مراسم را عهده دار بوده اند.

وی گفت: توجه به نوآوری وخلاقیت، مسولیت دادن به جوانان و نوجوانان در برنامه ها، پرهیز ازبرنامه‌ریزی متراکم و ایجاد فرصت‌های مناسب به معتکفان، اهتمام به تفسیر قرآن، ادعیه، احکام و آداب اعتکاف، پاسخگویی به شبهات فکری و دینی، برگزاری حلقه‌های بصیرتی و معرفتی باحضور قاریان و مداحان و ذاکرین، برگزاری مسابقات قرآنی و توجه به کتاب و کتابخوانی، انجام تبلیغات وانعکاس اخبار به منظور تشویق افکارعمومی به‌ویژه جوانان و نوجوانان از مهم‌ترین برنامه های اعتکاف سال ۹۵ می باشد.

رئیس اداره برنامه ریزی مناسبت های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: پیش بینی کرده ایم که امسال مراسم اعتکاف در 5506 مسجد در سراسر کشور و با حضور 760 هزار معتکف برگزار شود که اعزام 8500 مبلغ را نیز خواهیم داشت.

ارسال نظرات