رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق از به ثبت رسیدن حمام ملامراد یکی دیگر از آثار تاریخی این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۶۶۲۱۶۶
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از بافق: علی اکبر قانعی بافقی اظهار داشت: حمام "ملامراد" چهل و دومین اثر ثبت ملی در شهرستان بافق است.

وی بیان کرد: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی و نظام‌نامه اجرایی حمام ملامراد یکی دیگر از آثار تاریخی این شهرستان به ثبت ملی رسیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق با بیان اینکه حمام ملامراد توسط محمد بیابانکی وقف گردیده است عنوان کرد: این حمام دارای سه هشتی است که از مصالح آجر و ساروج ساخته شده و ورودی آن با یازده پله به صورت مدور به هشتی است.

وی افزود: ابعاد این هشتی به شش در شش متر مربع می‌رسد، این هشتی دارای شش رواق نسبتا بزرگ است که افراد بعد از حمام کردن برای استراحت و خنک شدن از آن استفاده می‌کردند.

قانعی ادامه داد: در قسمت هشتی ورودی نیز در گذشته جوی و حوض آبی قرار داشت که بعد از خروج از هشتی اول وارد محوطه دیگری می‌شویم که به عنوان رخت کن از آن استفاده می‌کردند و در آن سکوهایی قرار دارد که مردم برای نشستن و پوشیدن لباس از آن استفاده می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از رخت کن به صحن اصلی حمام وارد می‌شویم که در زیر صحن اصلی حمام، کانالی از جنس خشت و گل وجود دارد که با روشن کردن هیزم در آن، حمام را گرم نگاه می‌داشتند..

قانعی با تاکید بر اینکه از خصوصیات دیگر حمام داشتن تون، خزینه، شاه نشین است، گفت: قدمت حمام ملامراد به دوره زندیه بر می‌گردد و در ابتدای خیابان مهدیه شهرستان بافق واقع شده است.

ارسال نظرات