مساله دومی که مردم در تحقق ان می توانند نقش ایفا بکنند مساله اصلاح الگوی مصرف است مردم در استفاده از کالای اساسی متاسفانه دچار افت اسراف هستند که این موضوع ضربات سنگینی را به کشور وارد می کند.
کد خبر: ۸۶۶۲۴۳۹
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی خراسان شمالی؛با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل  تصمیم گرفتیم تا با برگزاری سلسله گفت وگو هایی به تبیین گفتمان اقتصاد مقاومتی بپردازیم.

برای شروع این جلسات به سراغ الیاس جعفری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بجنورد که دانشجوی ترم پایانی رشته عمران و از فعالین بسیج دانشجویی صاحب نظر در زمینه اقتصاد مقاومتی به شمار می رود رفتیم.
متن زیر حاصل گفت و گو با ایشان است:

اقتصاد مقاومتی را تعریف بفرمایید و بگویید که اقتصاد مقاومتی بر چه چیزهایی تکیه دارد؟

اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار و تحریم و دشمنی های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.»

خب این چه نوع اقتصادیست ؟!

این اقتصاد در تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده است. یعنی بومی سازی اقتصاد بر اساس جهان بینی اسلامی و برگرفته از مبانی دینی ماست که درواقع برای محقق شدن این اقتصاد در کشور٬ باید به سمت کم کردن استفاده از منابع نفتی در اقتصاد و درنهایت رها شدن کامل از وابستگی اقتصاد کشور به منابع نفتی حرکت کنیم. اقتصاد مقاومتی بر دو پایه تولید و حمایت از تولید ملی ومصرف کالای داخلی و هم چنین اقتصاد دانش بنیان استوار است که نقش حمایت از تولید ملی و خرید کالاهای ایرانی بسیار حیاتی و مهم است.

مسئولین در تحقق اقتصاد مقاومتی چه وظایفی دارند؟
برای اجرایی شدن و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور مسؤلین نقش بسزایی را دارند و تقریبا بخش زیادی از بار اجرایی این فرمان بر عهده مسؤلین و مشخصا دولت می باشد. لذا اگر بخواهم مواردی از این وظایف را نام ببرم می توان به مواردی مثل:
۱-اصلاح زیرساخت های دولتی برای اجرایی شدن راهکارهای اقتصاد مقاومتی
۲-فرهنگ سازی و آموزش در باب تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی بوسیله ابزارهای موجود و مسایل دیگری از این قبیل...
۳-کم کردن وابستگی اقتصاد کشور به نفت که باید به طور جدی در دستور کار دولت قرار یگیرد
۴-ایجاد یک ثبات در نرخ ارز و قیمت ها
۵-اشتغال زایی.
این مواردی که خدمت شما عرض کردم وچندین موردی دیگر وظایفی است که به عهده دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی است ولی متاسفانه نکته ای که اینجا وجود دارد و ان هم عدم اعتقاد راسخ دولت به بندهای اقتصاد مقاومتی است دولت به جای پیگیری اقتصادمقاومتی پیگیر بند های شکست خورده سیاست های نئولیبرالی است.

نقش مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟
به نظر بنده مهم ترین نقشی که مردم می توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند بحث حمایت از تولید ملی ووخرید کالای با کیفیت ایرانی است.تا زمانی که فرهنگ حمایت از کالاهای وطنی به وجود نیایید دیگر بخش های اقتصاد مقاومتی رونق انچنانی پیدا نخواهند کرد.حمایت ازتولید ملی وخرید کالای ایرانی رکن رکین اقتصاد مقاومتی است.مردم باید از تولیدات داخلی حمایت بکنند اگر عاشق پیشرفت کشور هستند.

مساله دومی که مردم در تحقق ان می توانند نقش ایفا بکنند مساله اصلاح الگوی مصرف است مردم در استفاده از کالای اساسی متاسفانه دچار افت اسراف هستند که این موضوع ضربات سنگینی را به کشور وارد می کند.

چرا از زمان ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی تاا کنون٬ مسئولین در اجرای آنها موفق نبوده اند؟
اجرایی شدن هر برنامه اقتصادی٬ علی‌الخصوص اقتصاد مقاومتی که تکیه بر توان داخل دارد نیازمند به تلاش بیشتری می باشد؛ لذا به یک بزنامه ی بلندمدت احتیاج دارد. البته برنامه های میان مدت اقتصادی هم بعنوان مُسَکّن های موضعی و مقطعی می تواند کمک کننده باشد اما مشخصاً یک برنامه ی بلند مدت چند ساله نیاز دارد‌. لیکن از آنجایی که هر دولتی که سرِ کار می آید به فکر ارائه یک بیلان کاری مناسب در همان مقطع کوتاه مسؤولیتی خودش است از این جهت تن به طرح ریزی و اجرای یک برنامه ی بلندمدت و جامع در چهارچوب اقتصاد مقاومتی نمی دهد.

نکته دومی که مهم است بحث نگاه و جهان بینی است.ببینید اولین مساله ای که درسیاست های اقتصاد مقاومتی بران بسیار تکیه می شود نگاه به داخل و ظرفیت های داخلی است.ولی متاسفانه نگاه دولت کاملا برونگرا و ارتباط با کانون های ثروت وقدرت است وبه همین دلیل دولت هیچ گون تلاش مستمری در جهت اجرای این سیاست ها ندارد.در طی این چندسالی که از عمر دولت می گذرد ما مصاحبه های را مشاهده می کنیم مانند ابگوشت بزباش وقرمه سبزی که نشان می دهد دولت هیچ اعتقادی به ظرفیت های داخلی و فرهنگ مقدس ((ما می توانیم))ندارد.

بسیج دانشجویی در تحقق اجرای این سیاست ها چه نقشی می تواند ایفا بکند؟
بسیج دانشجویی بعنوان پیش قراول فعالیت های فرهنگی و علمی و جهادی در همه ی ابعاد٬ در این موضوع هم وظایف سنگینی را بعهده دارد.
ما در مجموعه بسیج دانشجویی ۳ کار مهم و عمده را می توانیم انجام دهیم؛
(۱) «گفتمان سازی و فهم مسئله اقتصاد مقاومتی در بین مردم و تبیین درست آن»
در کشور ما مردم اداره کننده امور و باعث پیشرفت آن هستند٬ لذا همه ی امور باید از طریق مردمی شدن و مشارکت همه جانبه ی مردم پیگیری شود و به نتیجه برسد. چرا که تاکنون هم هرجایی که مردم مستقیما در مسائل کشور درگیر بوده اند باعث پیشرفت نظام و کشور شده است. لذا باید مسئله ی اقتصاد مقاومتی برای مردم فهیم ایران به درستی تبیین شود تا مشارکت آحاد مردم را به دنبال داشته باشد.
چرا که برخی هم خود فکر میکنند وهم متأسفانه این فکر را به مردم هم القاء میکنند که :
«اقتصاد مقاومتی: یعنی ریاضت اقتصادی!! »
در صورتی که ابداً اینطور نیست و این وظیفه ی نهادی چون بسیج دانشجویی است که این موضوع را به طُرق مختلف (رسانه ها٬ مطبوعات و...) برای عموم مردم تبیین کند و هم چنین راهکارهای اجرایی شدن ساست های اقتصاد مقاومتی را نیز معرفی کنند.
 
(۲) « بسیج کردن همه ی ظرفیت های کشور »
در پازل اقتصاد مقاومتی هرکسی وظیفه ای دارد. اگر بسیج دانشجویی بتواند ظرفیت های کشور را شناسایی کند و در اجرایی سازی اقتصاد مقاومتی همه ی اقشار مردم اعم از کشاورزان ٬ جامعه ی فرهیختگان و نخبگان٬ اساتید و معلمین و ... را مشارکت دهد٬ در هرچه سریع‌تر تکمیل شدن این پازل کمک بسیاری کرده است.
 
(۳) « مطالبه گری از مسؤولین»
این یک وظیفه ی مهم از وظایف بسیج بویژه بسیج دانشجویی بعنوان یک قشر مطالبه گر جامعه می باشد که نسبت به همه ی مسائل کشور دغدغه مند باشد و روحیه ی مطالبه گری داشته باشد. لذا در اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی هم باید با همین روحیه از مسؤلیین دست‌اندرکار مطالبات مردم را پیگیری کند.

نقش دانشجو و دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟ و چقدر در تحقق رسالت هایشان گام برداشته اند؟
 
یکی ارکان اقتصاد مقاومتی٬ اقتصاد دانش بنیان است. اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است مملو از محصولات و کالاهای hi-tech . یعنی محصولاتی با عالی ترین کیفیت و برگرفته از دانش بومی. که خب تولید این محصولات عمدتاً توسط گروه های دانشجویی و دانشگاهی و با حمایت و همراهی اساتید و هیئت علمی دانشگاه و در محل هایی مانند پارک های علم و فناوری انجام می گیرد.
تولید اینگونه محصولات در هر اقتصادی اهمیت دارد چرا که از طریق ارزش افزوده ی بالایی که ایجاد می کند هم باعث کسب درآمد های بالایی برای صاحبان آن اندیشه می شود و هم باعث به خودکفایی رسیدن کشور در تأمین این اقلام می شود.
لذا هر دانشجویی با به کار گیری فکر و اندیشه ی خود در جهت تولید این نوع کالاها٬ می تواند سهمی در تکمیل پازل اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
 
نکته دومی که در بحث شرکت های دانش بنیان وجود دارد بحث حمایت از این شرکت ها است.دولت فقط در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان فقط خوب شعار می دهد ودر صحنه عمل و واقعیت بسیار ضعیف وبد عمل می کند واین باعث از بین رفتن خیلی از شرکت های دانش بنیان در همان بدو تولد است.
ارسال نظرات