سدهای ساخته شده اگر نبود سیل خسارت سنگینی بر جای می‌گذاشت

یک روزنامه زنجیره‌ای پس از مشاهده سیل ویرانگر اخیر در جنوب کشور اذعان کرد جنجال‌های منفی یکی دو سال اخیر علیه سدسازی در دولت قبل، بی‌ربط و ضد منافع ملی بوده است.
کد خبر: ۸۶۶۲۶۹۸
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹



خبرگزاری بسیج مازندران، رسانه‌ها و نشریات زنجیره‌ای و محافل شبه اصلاح‌طلب در چند سال اخیر با دستاویز قراردادن خشکسالی و خشکیدن برخی دریاچه‌ها، به تمسخر و تخطئه سدسازی در دولت قبل روی آورده بودند.

اما روزنامه اعتماد در این زمینه در سرمقاله‌ای نوشت: سیلی که روزهای گذشته در خوزستان و لرستان آمده است، در نوع خود بی‌نظیر و به تعبیر دقیق‌تر کم‌نظیر بوده است. شاید کسی تصویر دقیقی از میزان آبی که وارد رودخانه‌های خوزستان شده است نداشته باشد. وقتی که می‌گوییم 8000 متر مکعب آب در ثانیه وارد مخزن سد دز شده است، باید تصور روشنی از ماجرا به دست آورد، به بیانی دیگر در هر ثانیه به اندازه 90 دستگاه اتوبوس ولووی بین شهری آب داخل سد می‌شود! و این رقم بسیار بزرگی است، و باز برای اینکه تصویر روشن‌تری پیدا شود، حجم آب ورودی طی فقط یک روز آخر هفته گذشته به پشت سد دز به اندازه دو برابر حجم سد امیرکبیر کرج بود و معادل مصرف آب 4/5 ماه مردم تهران! روشن است که اگر این حجم آب در پشت سدها کنترل نمی‌شد، خسارت بسیار زیادی به مردم خوزستان وارد می‌کرد. یکی از بدترین این سیلاب‌های چند دهه اخیر سیلی بود که پیش از احداث سد کرخه آمد. رودخانه کرخه برخلاف رود کارون به نسبت رودخانه وحشی محسوب می‌شود و در حالی که آب معمول آن خیلی کمتر از کارون است، ولی در مواقع طغیان و سیل تا هزاران متر مکعب آب در ثانیه نیز در آن جاری می‌شود و همین موجب خسارت فراوان آن می‌شود.

این روزنامه می‌افزاید: لذا یکی از منافع مهم سدسازی را جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیلاب‌ها می‌دانند. با توجه به حملات وسیعی که طی یکی، دو سال گذشته علیه سیاست سدسازی صورت گرفته بود، بارش‌های اخیر، این فرصت را فراهم کرد که وزیر نیرو به خوزستان و بازدید از سد دز رفت و معاون وی نیز از فرصت استفاده کرد و به مخالفان سدسازی پاتک زد تا در دفاع از منافع سدسازی چنین بگوید که: «با وجود این سدها در خوزستان در این مدت علاوه بر مهار و تسکین سیلاب، حجم آب بسیار خوبی وارد مخازن سدها شده است، اما نبود این سدها باعث خسارت بسیار شدید به شهرها و روستاهای مسیر رودخانه از جمله شهر اهواز می‌شد. با بررسی عمیق در خصوص اثرات سیلاب خواهیم دید که این سدها علاوه بر اینکه در همین چند روز چندین میلیارد متر مکعب سیلاب را در خود ذخیره کرده‌اند، از بروز خسارت‌های مادی و انسانی در پایین دست رودخانه‌ها نیز جلوگیری به عمل آورده‌اند. در زمان آغاز یک طرح سدسازی و در ادامه در زمان اختصاص اعتبار برای سدهایی که هم از نظر توجیه اقتصادی و محیط زیستی مورد تأیید هستند، انتقادهای فراوان غیر کارشناسی صورت می‌گیرد.

اما در مواقع بحران‌هایی اینچنین می‌توان دید که این اعتبارها اگر برای ساخت سد استفاده نمی‌شد، باید برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل هزینه می‌شد. «فقط یادآور می‌شود سدسازی صنعتی بزرگ در دنیاست و یکی از افتخارات جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.» نشریات زنجیره‌ای به همراه رسانه‌های بیگانه سعی کرده بودند از این نقطه قوت در تمام کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان حربه و نقطه ضعف علیه جمهوری اسلامی و کارنامه آن استفاده کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار