گزارش «بسیج» از واکنش دولتی‌ها به اظهارات برجامی سیف؛ هم دفاع هم حمله!

روحانی: مگر یادتان رفته در دوران تحریم هیچ پولی از طریق بانک منتقل نمی‌شد؟

طعنه‌های روحانی به اظهارات سیف و هواداران صحبت‌های برجامی رئیس‌کل بانک مرکزی آنجا آشکار شد که او در جمع مردم سمنان بیش از هر چیز از دستاوردهای بانکی سخن گفت.
کد خبر: ۸۶۶۲۷۱۸
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
خبرگزاری بسیج _ گروه اقتصادی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، ولی‌الله سیف را به راحتی می‌توانیم چهره هفته بنامیم. رئیس‌کل بانک مرکزی با جسارت تمام در گفتگو با تلویزیون بلومبرگ اعلام کرد که عملکرد چند ماهه نشان می‌دهد با اجرای برجام تقریبا هیچ‌چیز عاید ایران نشده است.

این اظهارات سیف نه تنها طرف‌های آمریکایی را شوکه کرد بلکه حامیان دولت و مسوولان نیز تحت تاثیر این اظهارات تا چند روز روزه سکوت گرفتند. منتقدان برجام همواره در بی خاصیت بودن برجام تاکید می‌کردند اما مسوولان همواره در حمایت از برجام و دستاوردهای مبهم آن موضع‌گیری می‌کردند. حتی مجموعه بانک مرکزی که سیف رئیس کل آن هست نیز برای اثبات دستاوردهای برجام اقدامات متعددی انجام داد. 

ولی‌الله سیف با توجه به انتقادات و هجمه‌ای که از سوی حامیان دولت به او وارد شده قطعا در روزهای آینده توجیهاتی ارائه خواهد کرد اما او حقیقت را گفته و دلیل و برهان و توجیه نمی‌تواند این واقعیت را کمرنگ کند.

مواجهه با این حقیقت برای مسوولان و دولتی‌هایی که همواره از برجام حمایت می‌کردند سخت بود و واکنش آنها نشان می‌دهد که دولت با گفتن واقعیت و حقیقت به دردسر می‌افتد!

در گزارش زیر واکنش‌های مسوولان مختلف در مواجهه با اظهارات سیف را بررسی کردیم.

طعنه روحانی به سیف

سخنان امروز روحانی در سمنان نشان داد وی از اظهارات سیف و واکنش منتقدان برجام به شدت عصبانی است. روحانی امروز تا می‌توانست با برجام و کسانی که مدعی هستند برجام هیچ عایدی برای ایران نداشته تاخت و هزار دلیل و برهان آورد که برجام دستاوردهای زیادی برای کشور به ارمغان آورده است.

 حسن روحانی امروز به منتقدان برجام تا توانست تاخت. روحانی در جمع مردم سمنان اشاره مستقیم به سیف نکرد اما تا توانست در مورد اینکه "برجام تقریبا هیچ دستاوردی نداشته" صحبت کرد و برای اثبات خلاف اظهارات سیف سخن گفت.

روحانی امروز اظهار داشت: مگر مردم ما یادشان رفته که کشتیرانی به سمت بنادر ایران تحریم شد و همه کالاها باید به بندر کشور دیگری می‌رفت و از آنجا با لنج‌های کوچک به بنادر ایران منتقل می‌شد. مگر مردم ما یادشان رفته هیچ پولی از طریق بانک منتقل و داد و ستد نمی‌شد. رفته بودیم به قرن نوزدهم؛ همه چیز از طریق صرافی‌ها حل و فصل می‌شد. تمام کانال‌های بانکی به روی ایران بسته شده بود.

روحانی خطاب به رسانه‌ها، آنان را به رعایت اخلاق دعوت کرد و گفت: رسانه‌ها اخلاق را مد نظر قرار دهند، انتقاد از دولت اشکال ندارد، نقد به دولت گاهی لازم است، اما آشوب و هرج و مرج رسانه‌ای را ملت نمی‌پسندد؛ هجمه‌های غیراخلاقی و رسانه‌ای در شأن ملت ایران نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما به حول قوه الهی زنجیرهای تحریم‌ها را گسسته‌ایم. امروز روابط بانکی بین بانک‌های ایران و بانک‌های جهان یکی بعد از دیگری گشوده می‌شود. به هر کشوری که می‌رویم، اولین قرارداد ما ارتباط بانکی بانک مرکزی با آن کشور و بانک‌های دیگر است.

روحانی با اشاره به سفرهای خارجی‌اش، گفت: ما به پاکستان و ترکیه رفتیم؛ از این نوع قراردادها امضا شد. هر مقام خارجی که به تهران آمد، اولین قرارداد ما، قرارداد بانکی بود اما یادمان باشد وقتی ویرانی رخ می‌دهد، بازسازی و نوسازی زمان می‌برد.

طعنه‌های روحانی به اظهارات سیف و هواداران صحبت‌های برجامی رئیس‌کل بانک مرکزی آنجا آشکار شد که او در جمع مردم سمنان بیش از هر چیز از دستاوردهای بانکی و غیربانکی سخن گفت. در محافل رسانه‌ای به عصبانیت روحانی از سیف اشاره شده و حتی گفته می‌شود سیف به زودی تغییر خواهد کرد اما این خبرها فقط در حد شایعه است. روحانی با اظهارات امروز خود در حمایت از برجام و پاسخ دادن به منتقدان کمی بار را از روی دوش سایر مسوولان برداشت.

جهانگیری: سیف خودش جواب بدهد

اسحاق جهانگیری نیز در سفر به کرمانشاه به تشریح دستاوردهای برجام پرداخت و اعلام کرد سیف در مورد اظهارات خودش صحبت خواهد کرد. معاون اول رئیس‌جمهور گفت:آقای سیف خودش در این خصوص صحبت می کند اما برجام دستاوردهای زیادی داشت.

وی افزود: مهمترین آن دستاوردها این است که در سطح روابط، ارتباطات بین المللی ایجاد شده، و کشورهای به ایران می آیند که از این فرصت استفاده کنند.

جهانگیری با بیان اینکه بهمن یک میلیون بشکه صادر شده، گفت: اکنون بیش از یک میلیون بشکه و در بهمن بیش از دو میلیون نفت و میعانات صادر کردیم.

این مسئول اضافه کرد: در بخش حمل و نقل ایران تسهیلاتی صورت گرفته و خصوصا در حوزه دریایی، با بانک های بین المللی رابطه ایجاد شده است و اما برخی بانک ها که در دوران تحریم از آمریکا خسارت دیدند کمتر پای کار هستند.

جهانگیری بیان کرد: ما قادر هستیم برجام را کامل اجرایی کنیم و ممکن است یک ماه پس و پیش شود اما اجرایی خواهد شد.

اظهارات جهانگیری نشان می‌دهد وی چقدر از موضع‌گیری سیف در آمریکا ناراحت است. آقای معاون اول با تشریح دستاوردهای ادعایی تلویحا سخنان سیف را نادیده گرفته و اعلام کرده خودش باید پاسخگوی اظهاراتش باشد. این یعنی معاون اول دل خوشی از سخنان سیف ندارد.

طیب‌نیای منعطف

وزیر اقتصاد به طور تلویحی اظهارات سیف را تایید کرد اما توضیحات تکمیلی هم ارائه کرد. طیب‌نیا گفت: در یک جلسه شورای سرمایه‌گذاری 2.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسید و این در تاریخ ما بی‌سابقه بوده است. هم‌اکنون شاهد تقاضاهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در کشور هستیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه گشایش‌هایی در روابط بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی به وجود آمده است، گفت: بانک‌های ایرانی می‌توانند از طریق سوئیفت با بانک‌های خارجی ارتباط برقرار کنند و ما از هر بانکی می‌پرسیم می‌گویند سوئیفت باز است.
طیب‌نیا با اشاره به برقراری ارتباط با بانک‌های کوچک خارجی و ایجاد روابط کارگزاری با آنها افزود: با بانک‌های بزرگ خارجی همچنان مشکل برقراری ارتباط داریم، زیرا آنها نگرانی‌هایی در این زمینه دارند، اما روابط کارگزاری با آنها هم به زودی برقرار خواهد شد.
به گفته وی، برقراری ارتباط با بانک‌های خارجی مثل چرخی بود که متوقف شد و برای به حرکت درآمدن دوباره آن چرخ نیاز به زمان است.

طیب‌نیا سعی کرده با عباراتی هم از سیف دفاع کند و هم خلاف اظهارات او را تایید کند! "سوئیفت برقرار است اما کسی حاضر نیست با ما در ارتباط باشد." این خلاصه اظهارات طیب‌نیاست تا نه سیخ بسوزد و نه کباب.

ربیعی؛ مدافع عجیب

علی ربیعی وزیر رفاه و کار هم در اظهارنظری جالب، سخنان سیف را استعاره نامید. وزیر تعاون گفت:‌ از استعاره‌‌ای که آقای سیف گفت و هدفش این بود به دنیا بفهماند که کار کنند، می‌بینید که چه بساطی به راه می‌افتد!

اظهارات مبهم ربیعی نشان می‌دهد که وی دوست دارد از سیف حمایت کند اما در عین حال دستاوردهای ادعایی دولت را هم زیر سوال نبرد. به نظر می‌رسد بهتر بود ربیعی در این زمینه سکوت می‌کرد.

نهاوندیان: باید تلاش کرد

جالب‌ترین اظهار نظر در مورد عبارات سیف، واکنش اینستاگرامی نهاوندیان بود. 
محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در این پست اینستاگرامی نوشت: 
 
هرکس که با هدف فتح قله ای؛ کوهنوردی کرده باشد می داند که در میانه راه؛ برای «ادامه تلاش» باید مرتبا به قله بالای سر چشم دوخت و راه نرفته را دید و همزمان برای «شکر و تداوم امید» باید به راه پیموده زیرپا نظر کرد. 
 
هرکس که توفیق کار مثبت و موفق داشه است؛ می داند که هم نیمه پر لیوان واقعیت است و هم نیمه خالی آن. نیمه پر دستاورد است و نیمه خالی دستور کار. 
 
هرکس که هنر مناظره و مدیریت مذاکره را آموخته و آزموده است؛ می داند که با حریف؛ باید از کاستی ها و نواقص کار او سخن گفت و مطالبه یبشتر و بهتر کرد و با یاران و همراهان؛ از توانایی ها و توفیق و عنایات. 
 
بخشی از فهم سخن ؛ فهم زمینه سخن و مخاطب سخن است. 
اگر می خواهیم کمک کنیم و پیروزی بر حریف را قطعی کنیم راه آن تنگ کردن میدان بر دوست و پژواک خواسته دشمن یا تصویر دشمن ساخته نیست. 
 
تحریم های کور؛ نه تنها راه را بسته بودند بلکه پلها را نیز شکسته بودند. اینک که سنگها از سر راه برداشته شده است ؛ باید پلها را هم ساخت و راه بلند کوتاهی ها را هم پیمود. ویرانی به ساعتی ممکن است و ساختن و آبادانی گاهی به سالیانی محتاج است. 
 
اگر همه درست کار کنیم؛ کار سالیان به سالی شاید، پس همتی باید.

نهاوندیان هم با نوشته احساسی خود اعلام کرده که رسیدن به دستاوردهای برجام آغاز شده اما باید همچنان کوهنوردی کنیم تا به قله برسیم! نهاوندیان نخواسته به طور مستقیم از سیف دفاع کند اما به طور غیرمستقیم این کار را کرده است.

دفاع جانانه از سیف

برخلاف سایر مسوولان بعیدی‌نژاد ، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دفاع جانانه‌ای از اظهارات سیف انجام داد. وی در یک پیام تلگرامی گفت: یام صریح رییس کل بانک مرکزی در آمریکا تاکید بر باز شدن مسیر تعامل آزاد ایران با نظام مالی بین‌المللی و تضمین دسترسی ایران به این نظام مالی به عنوان یکی از مهمترین اصول برجام است.

اگر خواسته باشیم که یک جمله از صحبت‌های آقای دکتر سیف در آمریکا را از چارچوب اصلی بحث آن خارج کنیم و بعد حول و حوش آن یک کار تبلیغاتی علیه کلیت برجام و نفی دستاوردهای آن انجام دهیم، خب این بحث دیگری‌ است. اما برای درک کامل یک کلام، باید علاوه بر منطوق، به مفهوم ( به معنای دقیق زبان‌شناختی آن) و چارچوب آن کلام هم دقت کافی نمود. واقعا هر کسی تمامی مطالب بیش از یک ساعت گفتگو و پاسخ به سوالات در شورای روابط خارجی و بعد هم مصاحبه آقای دکتر سیف با یکی از شبکه ها در آمریکا را دنبال کند مطالب ایشان را خیلی روشن و واضح درک خواهد کرد.

مطالب ایشان همه ناظر بر نیاز به تضمین دسترسی ایران به نظام تجارت بین المللی، ضرورت امکان دسترسی ایران به دلار در تبادلات بین المللی و ضرورت اعطای تضمین های کافی آمریکا به بانکهای بزرگ اروپایی برای کار با ایران بوده اند که به خوبی توسط ایشان به عنوان عالیترین مقام بانکی کشور مطرح شده اند.

اینکه تلاش شود مطلب محوری ایشان که دستاوردهای برجام در این حوزه های دسترسی ایران به دلار و تضمین کار بانکهای بزرگ اروپایی با ایران خیلی کم بوده است، به کلیت برجام تسری یابد قطعا نادرست است و با صحبتهای ایشان اصلا همخوانی ندارد.

تاکید ایشان این بوده است که عواید ایران در این حوزه ها از اجرای برجام بسیار ناچیز بوده است زیرا که بانکهای بزرگ اروپایی از تبدیل درآمدهای آزاد شده ایران به دلار وحتی یورو استنکاف می ورزند. تبدیل این ذخایر ارزی از مثلا ین ژاپن و یا درهم امارات و یا ریال عمان به یورو و دلار نیاز به تایید نظام بانکی آمریکا دارد که این کار هنوز انجام نمی‌گیرد.

این به منزله آن نیست که ذخایر مسدود شده ما در خارج آزاد نشده و در اختیار بانک مرکزی نباشند، چرا که این منابع که در کشورهای وارد کننده نفت ایران و به طور عمده در ژاپن، چین، کره جنوبی و هند می‌باشند از روز اول اجرای برجام همگی آزاد و در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفته اند، بلکه منظورآن است که این ذخایر و دیگر منابع مالی کشورمان باید بتوانند به دلار یا دیگر ارزهای موردنظر ایران تبدیل و به راحتی با مشارکت بانکهای بزرگ اروپایی و نه الزاما نظام مالی آمریکا در تبادلات ما با نظام مالی بین المللی به چرخش مالی در آیند. این چرخش مالی در حال حاضر به علت عدم همکاری آمریکا دچار مشکل است.

متاسفانه طرح این موضوعات مهم که به صریح‌ترین بیان لازم توسط آقای دکتر سیف در گفت‌وگوهایشان با مقامات و موسسات آمریکایی تشریح گردید با تلاش خیلی شتابزده برخی رسانه ها در داخل کشور به نفی دستاوردهای برجام قلب واقعیت گردید.
... آقای دکتر سیف برای اولین بار نیست که دیدگاههای خود در خصوص اجرای برجام را مطرح می کنند. ایشان نه ناظری بی‌طرف بلکه حداقل از همان زمان مذاکرات تفاهم ژنو که به عنوان تیم مذاکرات هسته ای خدمت ایشان می‌رسیدیم خود از مجریان و دست اندرکاران ارشد کشور در تدوین و اجرای سیاستهای بانکی کشور هم در مرحله مذاکرات ژنو و سپس اجرای تفاهم ژنو و بعد هم در دوره مذاکرات و اجرای برجام بوده اند.

ایشان به عنوان ریاست عالیترین نهاد برنامه ریزی ارزی کشور در طول زمان دولت جدید همواره با نگاهی عمیق و برنامه محور لغو تحریمهای بانکی و مالی از جمله لغو تحریم بانک مرکزی و آزاد سازی ذخایر ارزی کشور بر اساس تفاهم ژنو و برجام را مهمترین دستاورد مذاکرات هسته ای کشورمان می‌دانستند که بانک مرکزی را قادر خواهد نمود که با تثبیت نرخ ارز در سطح ملی، به تک نرخی شدن ارز در سال جدید به عنوان یک عامل مهم در ایجاد ثبات در بازار پولی کشور و متعاقب آن تثبیت شرایط اقتصادی کشور مبادرت نماید.

در واقع هیچ‌کس همچون ایشان دستاوردهای برجام را برای کشورمان عینی تر نمی‌دیدند و حمایتهای ایشان در مسیر مذاکرات و به ویژه در دوره بعد از اجرای برجام برای بهره گیری از توان کشور در استفاده از فرصتهای ایجاد شده برای نظام بانکی و مالی کشور همواره کلیدی بوده است. پیام صریح ایشان در آمریکا چه در ملاقاتهای خصوصی و چه در صحبتهای عمومی تاکید بر باز شدن مسیر تعامل آزاد ایران با نظام مالی بین المللی و تضمین دسترسی ایران به این نظام مالی به عنوان یکی از مهمترین اصول برجام است...

دفاع تمام عیار بعیدی‌نژاد از سیف قابل قبول‌تر از واکنش‌های دیگر مسوولان به نظر می‌رسد و شاید خواندن مطلب بعیدی‌نژاد توسط سیف کمی خیال او را راحت کرده باشد و وی با خیالی راحت فردا به کشور بازگردد اما در حال کلی باید گفت دولتی‌ها هنوز از اظهارات سیف و واکنش منتقدان شوکه هستند و چند روز بعد که از این شوک بیرون آیند واکنش‌ها به این اظهارات ادامه خواهد یافت. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار