"تقویت فرهنگ دریایی، ضامن استمرار اقتدار در دریاست"

93 درصد تجارت کشور از راه‌های آبی انجام می‌شود

امیر دریادار سیاری گفت: درصد تجارت کشور از راههای دریایی انجام می شود چرا که حمل و نقل آبی به مراتب کم هزینه‌تر و آسانتر است و امکانات در این حوزه بهتر دیده شده است.
کد خبر: ۸۶۶۲۸۰۶
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در همایش "دریا و اقتصادمقاومتی" که در دانشگاه فنی مهندسی اراک برگزار شد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث اهمیت دریاها در اقتدار یک کشور در توضیح علت عقب ماندگی در این حوزه و استفاده نکردن از این ظرفیت خدادادی برای توسعه کشور اظهار داشت: همه این موارد آثار استعمار و استثمار است.

وی افزود: کشور ایران در طول تاریخ، سابقه دریانوردی فراوانی دارد ولی به علت بی‌کفایتی برخی از حاکمان سال‌های دور نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: درحال حاضر بخش اعظم جمعیت کشور در شهرهای مرکزی استان‌های غیرساحلی متمرکز هستند که این مسئله نیاز به اصلاح آمایش دارد چراکه بایستی نگاه زمینی خود را به نگاه دریایی تغییر دهیم و هرچه بهتر از نعماتی که در دریا هستند بهره‌مند شویم.

امیردریادار سیاری تصریح کرد: انگلیسی‌ها با این دیدگاه که برای تسلط بر یک ملت باید بر آب‌های آن تسلط یافت و مردم را از ساحل دور کرد، بنادر مهم ما چون جاسک و سیربک بسیاری از مناطق جنوب و شرق کشور را از جمعیت خالی کرد و این درحالیست که در حالی که تمام شهرهای تصمیم ساز دنیا در کنار دریا هستند امروز از ۲۰ شهرمهم کشور یک مورد هم در کنار دریا، حتی در کنار مهمترین سواحل کشور چون مکران نیست.

وی با تاکید بر عدم بهره‌مندی از خاصیت ژئوپولتیک کشور برای توسعه در نتیجه سیاست‌های استعماری گفت: در دوران جنگ سرد و در سال‌های قبل انقلاب باز این شرایط بدتر شد و ناتو بخشی دیگر از مناطق جنوب شرقی کشور را از جمعیت خالی کرد به گونه‌ای که هیچ امکاناتی در آن نباشد و اینها همه خواست استعمار و استثمار بوده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: یک سوم مرزهای کشور ما مرز دریایی است، درشمال سواحل خلیج فارس و سواحل جنوب شرق کشور به عنوان سواحل مکران، که مهمترین ساحل کشور ما سواحل مکران است یعنی از بندرعباس تا آخرین بندر ما با کشور پاکستان به نام پسابندر، به این علت که ما را مستقیم به آب‌های آزاد جهان وصل می‌کند، وصل شدن به آب‌های آزاد جهان یک امتیاز ویژه‌ای است که کشور ما از آن برخوردار بوده و جایگاه ژئوپلتیکی کشور ما بسیار بالا می‌برد.

امیر دریادار سیاری با اشاره به اینکه دریا و منابع آن در رشد اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت هستند گفت: ما متاسفانه هیچگاه از این ساحل مهم کشورمان آنگونه که باید، در بحث اقتصادی و توسعه و پیشرفت کشور بهره لازم را نبرده‌‌ایم؛ باید دید منافع و منابع ما در دریا چیست؟ مهمترین منبع انرژی همه کشورها در دریاست که تاکنون ما از این منابع بهره نبردیم.

وی با بیان اینکه صادرات و واردات کالا و انرژی از طریق دریا ارزان‌ترین راهکار اقتصادی است، بیان کرد: بخش عمده صادرات و واردات کشورمان از این طریق انجام می‌شود که اهمیت حفاظت از دریاها و کشتی‌ها را دو چندان می‌کند.

امیر دریادار سیاری با بیان اینکه ایران در مرکز قلب جهان قرار گرفته است، اظهار داشت: کشور ایران در مرکز بیضی انرژی جهان قرار گرفته و روسیه، عراق، عربستان و سایر کشورهایی که منابع انرژی هستند در اطراف ایران قرار دارند و ایران در مرکز این بیضی حضور دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در سال‌های گذشته نیز رهبر معظم انقلاب بارها بر اقتصاد مقاومتی تاکید کردند، ولی امسال ایشان بر اقدام و عمل به‌صورت هوشمندانه اشاره کردند که این مسئله بایستی مورد توجه قرار گیرد و در مسیر دستیابی به تحقق این شعار حرکت کنند.

وی افزود: ایران دروازه طلایی ورود به آب‌های جهانی است و این موقعیت‌ جغرافیایی هر کشور است که تعیین می‌کند که آن کشور دارای قدرت دریایی و یا قدرت زمینی است، کشورها با استفاده از موقعیت دریایی خود توانایی بالاتری نسبت به کشورهای محصور در خشکی دارند.

امیر سیاری تصریح کرد: بزرگترین مسیر و ارزان‌ترین و مناسبترین محل تجارت دریاست، بالای ۹۰ درصد صادرات و واردات همه کشورهایی که به دریا راه دارند از طریق دریا انجام می‌شود، دریا ارزان‌ترین و سهل‌ترین محل تجارت است و جایگاه ترانزیتی ما و بزرگترین منابع غذایی ما در دریاست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تئوری بازگشت به دریا گفت: تئوری بازگشت به دریا یکی از برنامه‌های مهم برای استفاده بهتر از ظرفیت‌ها دریا است و بر این اساس باید پیشرفت ما دریامحور باشد و سواحل را آباد کنیم و امنیت مورد نیاز تامین کنیم تا به دریا بازگشت داشته باشیم.

وی افزود: احیای تمدن دریایی، استقرار در سواحل و ایجاد چرخه‌های قابلیت ساز در پنج حوزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و غیره باید ارتباط معناداری با دریا داشته باشد که خود تولید قدرت دریایی می‌کند.

امیر سیاری ادامه داد: با توجه به موقعیت ایران لازم است با سیاست‌های توسعه دریا محور زمینه تحقق اقتصاد دریایی در برنامه ششم محقق شود، همچنین توسعه سواحل در گرو ارتقاء فرهنگ و شکل‌گیری مثلث دانشگاه، سازمان بنادر و ارگان‌های نظامی دریایی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: امروز اگر باور دریایی دولت محقق شود رویکردها هم در این جهت سوق می‌یابد چنانکه در دولت یازدهم این رویکرد نمود یافته و خود را نشان می‌دهد و این گفتمان دریایی دولت نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید رویکرد دریایی ملت محقق شود که تحقق آن نیازمند فرهنگ سازی گسترده است .

وی افزود: تمدن دریایی یعنی آنکه مردم کشور زیست خود را با دریا پیوند بزنند و تمام حوزه‌های حیات اقتصاد، فرهنگ و جامعه در نسبت معنادار با دریا قرار گیرند.

امیر دریادار سیاری یادآور شد: از مجموع 4 میلیون و 200 هزار جمعیت دانشجویی کشور، تنها 18 هزار نفر در رشته‌های وابسته به علوم دریایی تحصیل می کنند و این مهم از نبود نقشه جامع و علمی برای بهره‌برداری علمی از امکانات منطبق با ظرفیت‌ها و نیازها حکایت دارد.

وی افزود: فرهنگ اقتصاد دریا باید از سنین پائین در کشور نهادینه شود و به همین منظور با همکاری وزارت آموزش و پرورش کتاب‌های جغرافیایی در مقاطع مختلف تحصیلی در حال بازنگری و اصلاح است و رویکرد معرفی ظرفیت‌های دریایی در این منابع درسی گنجانده می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت سواحل مکران، تصریح کرد: کشور پاکستان می‌خواهد گوادر را به آسیای میانه وصل کند، شیلی‌ها در بندر گوادر فعال شدند و می‌خواهند کریدور شمال به جنوب را در این منطقه فعال کنند در حالی که ما به ظرفیت بندر چابهار خود بی‌توجهیم و در توسعه آن غافل بوده‌ایم، آبادانی و توسعه سواحل مکران باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای دیگر نیز می‌شود و ما امیدواریم در سایه امنیت دریایی شاهد توسعه سواحل مکران باشیم.

امیر دریادار سیاری با اشاره به تاریخچه طمع‌ورزی‌های دشمنان در خلیج فارس تأکید کرد: نیروی دریایی کشورمان امروز در جایگاهی از توانمندی قرار دارد که به راحتی می‌تواند مقتدرانه از آب‌های سرزمینی و آزاد حراست و پاسداری کند.

وی به استانداردهای آموزشی نیروی دریایی و اندازه‌گیری با مقیاس جهانی اشاره کرد و افزود: آموزش‌ها در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از استاندارد جهانی برخوردار است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات