دکتر عباس کلانتری با بیان اینکه دانشگاهیان می توانند بزرگترین حامیان و مبلغان اقتصاد مقاومتی از تبیین مقاهیم تا ارائه راهکارها باشند، افزود: فرهنگ و اقتصاد دو مسیر اصلی است که از نظر رهبر معظم انقلاب برای رشد و سربلندی کشور ...
کد خبر: ۸۶۶۲۸۷۰
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج میبد به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل، رئیس دانشگاه آیت الله حائری میبد پس از بازگشائی دانشگاه در سال جدید و در خصوص نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقامتی اقدام و عمل» گفت: از زمان نامگذاری سال ها در کشور ، موضوع های اقتصادی به طور مستقیم و غیر مستقیم بیشتر از سایر موضوعها مد نظر بوده است و این حاکی از اهمیت این مسئله و ضرورت توجه جدی به این مقوله است.

دکتر عباس کلانتری با بیان اینکه دانشگاهیان می توانند بزرگترین حامیان و مبلغان اقتصاد مقاومتی از تبیین مقاهیم تا ارائه راهکارها باشند، افزود: فرهنگ و اقتصاد دو مسیر اصلی است که از نظر رهبر معظم انقلاب برای رشد و سربلندی کشور بارها بیان شده و در سخنرانی ابتدای سال هم مجددا به صورت جزئی تر و همراه با راه کار مطرح گردید.

وی گفت: دریک نگاه مستدل و منطقی در می یابیم که برای گشایش گره های اقتصادی راهی جز طی این مسیر نیست و خوشبختانه بین مسئولان هم اتفاق نظری در این موضوع وجود دارد. شاید وجود این نقطه مشترک که وجه مثبتی هم قلمداد می شود در مرحله بعد بحث اقدام و عمل به آن اضافه شده است. یعنی همان چیزی که همه مورد توافقشان هست این بار در مقام عمل و اقدام میدانی کار شود.

این استاد دانشگاه افزود: اقتصاد مقاومتی صرفا یک حرکت اقتصادی نیست، یک فرهنگ اقتصادی است که درآن در سطوح مختلف برای همگان نقش تعریف شده است.

رئیس شورای مراکز آموزش عالی شهرستان میبد با طرح این سوال که به راستی دانشگاه ها چه سهمی می توانند در این مسیر داشته باشند گفت: ارتقاء سطح توانمندی خود برای استفاده از فضای توافق برجام و اقدام و عمل در مسیر اقتصاد مقاومتی اهمیت زیادی دارد. اولین گام و مهمترین گام ایجاد همگرائی بین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در بالابردن توانمندی علمی کشورست.

وی افزود: زمانی که رهبری معظم برای اقدام عملی و تشکیلاتی اقتصاد مقاومتی مثال قرارگاه فرماندهی را می زنند بدان معنی است که ما در وجوه مختلف اجرای کار، به همگرائی و حرکت جمعی و نه فردی نیاز داریم.

کلانتری با اشاره به بخش دیگری از فرمایشات رهبری در این خصوص گفت: ایشان این راه را منطقی و انقلابی خواندند یعنی اینکه این بحث اقتصاد مقاومتی ریشه کاملا عقلائی و منطقی داشته و در عین حال برای اجرا نیاز به حرکت انقلابی و عزم ملی در همه زمینه ها دارد.

وی گفت: در بحث گفتمان سازی و استدلال گری و تفکر روی مبانی اقتصاد مقاومتی باید بین اساتید و دانشجویان حرکت های خودجوشی ایجاد شود و دانشگاهیان می توانند بزرگترین استدلال گران و مبلغان اقتصاد مقاومتی و تعمیق مفاهیم آن در جامعه باشند

وی گفت: از نگاه مقام معظم رهبری «ظرفیت های انسانی کشور» بعنوان واقعیت های موجود مسیر اقتصاد مقاومتی بیان شد؛ که دانشگاه ها می توانند در توانمندسازی این ظرفیت عظیم انسانی موثرباشند

کلانتری با بیان اینکه رهبری معظم یکی از راه های سلطه آمریکا را تزریق بی اعتمادی به خود و نبود اعتماد به نفس بر شمردند گفت: افزایش روحیه اعتماد به نفس و خود باوری از دیگر فاکتورهائی است که در این راستا می بایست در دانشگاه ها برای اجرای آن برنامه ریزی شود.

وی افزود: حذف روحیه ی خود باوری و بی اعتمادی به خود موضوعی است که از ابتدای باز شدن پای بیگانگان در عرصه های سیاسی و اقتصادی کشور در دوران طاغوت ایجاد شده و زمینه سازی آن به بیش از یک قرن قبل باز می گردد و بازگرداندن کامل آن هم به همت و همگرائی و خستگی ناپذیری نیازمند ست که البته با وجود ظرفیت هایی چون استعدادهای بالا و پیشینه تاریخی کهن و برخورداری از ایدئولوژی مطابق و منطبق با فطرت انسانی که همان مکتب اسلام و تشیع است، دور از دسترس نیست.

رئیس دانشگاه آیت الله حائری میبد بیان داشت: نقش دانشگاه ها در «دانش‌بنیان شدن بخش‌های مهم اقتصادی» که به عنوان پنجمین پیشنهاد مقام معظم رهبری برای اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی مطرح شده نیز بسیار پر رنگ و حائز اهمیت است.
ارسال نظرات