سمپوزیوم «صفویان و آذربایجان» در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

سمپوزیوم «صفویان و آذربایجان» به همت گروه تاریخ و دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۶۲۹۵۳
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی دانشگاه، دکتر حبیب ابراهیم پور رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی در این سمپوزیوم با اشاره به روند تشکیل دولت در حکومت صفویه گفت: صفویان برای اولین بار اقدام به دولت سازی کردند.

وی با بیان اینکه صفویان قدرت حاکمه حکومت را انجام دادند، افزود: صفویان برای ایجاد هویت مستقل اقدام به ساختن سرزمین و ملت کردند.

به گفته رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، صفویان برای اولین بار در ایران اقدام به تشکیل حکومت با تفکر شیعی کردند که کاری بزرگ و سترگ بود.

ابراهیم پور اضافه کرد: اگر بگوییم صفویان اقدام به احیای مجدد سرزمین ایران کردند، بیراهه نگفته ایم.

وی با اشاره به اینکه گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی اواخر سال گذشته تشکیل شد، ادامه داد: فعلا مدیر گروه مستقل تاریخ منصوب نشده است اما امسال مدیر گروه مستقل هم انتصاب خواهد شد تا فعالیت های گروه تاریخ توسعه و گسترش یابد.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی اظهار کرد: تلاش ما بر این است که دانشگاه محقق اردبیلی به قطب مطالعات صفویه در ایران تبدیل شود.

در نشست اول این سمپوزیم دکتر فرهاد پوریانژاد با عنوان «از آذربایجان تا تفلیس»، دکتر فاطمه برمکی با عنوان «قالی شیخ صفی»، دکتر سولماز امیر راشد با عنوان «هنر صنعت نساجی آذربایجان صفوی» و دکتر محمد عزیزنژاد با عنوان «جغرافیای تاریخی ایروان دوره صفوی» سخنرانی کردند.

در نشست دوم نیز دکتر میر صمد موسوی با عنوان «قره باغ در دوره صفویه»، دکتر حسن اسدی با عنوان «پیشینه تنش های مذهبی ایران و عثمانی»، دکتر سجاد حسینی با عنوان «شاه عباس و ارامنه آذربایجان» و دکتر جعفرآقازاده با عنوان «شیخ صدرالدین صفوی و مبانی قدرت حکومت صفویه» به ایراد سخن پرداختند.

گفتنی است در برگزاری این سمپوزیوم انجمن های علمی تاریخ، هنر اسلامی، نقاشی و صنایع دستی دانشگاه همکاری داشتند.

خبرنگار: علی انوار

ارسال نظرات